در نظام اسلامی، شترسواری دولا دولا نمی‌شود

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» گشت‌های ارشاد در مصاحبه با عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

باز هم ون‌های سبز و سفید رنگ گشت ارشاد به خیابا‌ن‌ها برگشته‌اند. حضوری پررنگ با عنوان “طرح تشدید برخورد با بدپوششان پایتخت” که به صورت رسمی از سوی رئیس پلیس کشور اعلام شده است. هم‌زمان با اعلام شروع به کار این گشت ها، ماموران پلیس به صورت گسترده‌تر در اماکن فرهنگی، مراکز خرید و میادین مهم پایتخت مشغول دستگیری کسانی هستند که پوششان را مناسب تشخیص نمی‌دهند.

در حالی که جو عمومی حضور گشت ارشاد را محدود کردن بیشتر آزادی‌های اندک افراد می‌داند و بسیاری از شهروندان در فضای مجازی نسبت به این طرح اعتراض دارند، گشت‌های ارشاد با حمایت مسوولان حضور خود را پررنگ‌تر می‌کنند. مفید کیایی‌نژاد عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با “روز” تاکید می‌کند که فرهنگ‌سازی و برخورد انتظامی لازم و ملزوم یکدیگر است: “نظام، نظلام اسلامی است و باید مسائل اسلامی رعایت بشود. خدا شاهد است من در خیابان‌ها قدم می‌زنم این وضع حجاب را می‌بینم… این دیگر بدحجابی نیست، بی حجابی است. واقعا دلم آتش می‌گیرد که چرا وضع به این شکل است. ضمن اینکه باید کار فرهنگی انجام شود،برخوردهایی هم باید صورت بگیرد. این لباس‌ها که از خارج نمی‌آید، این مانتوهای کذایی که از خارج نمی‌آید، این شلوارهای کذایی که از خارج نمی‌آیند، همه در ایران تولید و توزیع می‌شود، بالاخره باید با این مظاهر برخورد بشود، نباید این مسائل رها بشود. باید با این خلاف‌ها هم برخورد بشود که اگر برخورد نشود ما واقعا در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد؛ سرچشمه شاید گرفتن به بیل/ چو پرشد نشاید گرفتن به پیل!”

پیش‌تر سید مرتضی حسینی دیگر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم گفته بود:“ضمن کار فرهنگی نباید گذاشت کسی در جامعه فساد ایجاد کند و ما باید در این مورد به دینمان تکیه کنیم. افراد در خانه شخصی خود هر کثافت کاری که می‌خواهند انجام دهند اما حق ندارند این کار را به جامعه بیاورند.”

 

“دافعه‌مان بیشتر از جاذبه‌مان شده است”

در خبرها آمده ماموران پلیس امنیت اخلاقی تهران به همراه یگان امداد با حضور در برج میلاد، مراکز خرید مرکزی و غرب تهران و استقرار در میادین بزرگ شهر همچون ونک، ولیعصر، هفت تیر و تجریش طرح تشدید را اجرا و با کسانی که آنها را “بدحجاب” می‌دانند، برخورد می‌کنند؛ برخوردی که پیش‌تر برخی از شاهدان عینی در گفت‌وگو با “روز” آن را خشن و غیر محترمانه خوانده بودند. کیایی‌نژاد، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه سخنانش مواضع شخصی اوست و نه کمیسیون متبوعش، در خصوص این برخوردهای خشن به “روز” می‌گوید: “یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر این است که با زبان نرم و ملایم انجام بشود برخوردهای خشن نه تنها اثر مثبت ندارم که اثر منفی هم دارد. شهید بهشتی رضوان الله در کلاس‌هایشان می‌گفتند در یک شرایطی از نظام و انقلابمان قرار گرفته‌ایم که باید جاذبه در حد توان باشد و دافعه در حد ضرورت. متاسفانه بعضی از ما دافعه‌مان بیشتر از جاذبه‌مان شده است.”

او ادامه می‌دهد: “در قرآن خطاب به پیغبر عزیزمان آمده تو با این اخلاق زیبایت مردم را دور خودت جمع کردی اگر آدم خشنی بودی که مردم دورت جمع نمی‌شدند. باید امربه معروف با زبان ملایم و برخورد صحیح و عاقلانه و عالمانه باشد در غیر این صورت نه تنها نتجه مثبت نمی‌گیریم بلکه نتیجه منفی هم می‌گیریم.”

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اما معتقد است پوشش حال حاضر افراد جامعه یک معضل اجتماعی است و بر همین اساس می‌گوید: “خیلی از این افرادی که یک مقداری از مسائل فرهنگ اسلامی غافل هستند تعمدی ندارند. من ۱۵ سال در دانشگاه آزاد تدریس داشتم، بعضی از کلاس‌هایم هم مختص خواهران بود و وضع حجاب هم خیلی ناجور بود. وقتی با این‌ها در خصوص این مسائل صحبت می‌کردیم بارها پیش آمد که خواهری سر کلاس پرسید اصلا مگر آیه‌ای درباره حجاب داریم در قرآن؟ این نشان می‌دهد که این بنده خدا توجه ندارد و اصلا به این موضوع نرسیده است.”

کیایی‌نژاد می‌افزاید: “وقتی می‌نشستیم و با اینگونه افراد خیلی از مسائل اسلامی را مطرح می‌کردیم، می‌دیدیم که کاملا در این افراد تغییر حاصل می‌شود و این تغییر نسبت به اول ترم تا آخر ترم کاملا محسوس بود.”

 

گشت ارشاد نباشد، روسری‌ها را برمی‌دارند

“مسوولین نظام ما در هر کجا قرار بگیرند با مدیریت صحیح، راحت می‌توانند مسائل اسلامی را جا بیندازند. مثلا همین دانشگاه‌ها، به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی که پسوند اسلامی هم دارد، من واقعا تعجب می کنم چرا مسئولین این دانشگاه، با این پسوند زیبای “اسلامی” ریزه‌کاری های لازم را رعایت نمی‌کنند.” این را کیایی‌نژاد می‌گوید و ادامه می‌دهد: “اگر یک مقداری جدی‌تر با مسائل برخورد بکنند جامعه اصلاح می‌شود. کار فرهنگی باید انجام بشود اما از این طرف هم باید حساسیت به خرج بدهیم،بالاخره ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار داریم، این همه خون‌ها برای چه داده شده؟ شترسواری دولا دولا که نمی‌شود.”

سید مرتضی حسینی دیگر عضو این کمیسیون هم معتقد است: “گشت ارشاد باید به صورت مودبانه و محترمانه فقط تذکر بدهد ولی اگر فعالیت آن متوقف شود، خانم‌ها در بالای شهر کم کم روسری‌ها را بر می‌دارند و کارهای دیگر هم می‌کنند.” او البته توضیح نداده منظورش از “کارهای دیگر” دقیقا چه کارهایی است.

 

هم در خیابان هم در کنسرت

اما خیابان‌ها تنها محل جولان گشت‌های ارشاد نیستند چندی است که ماموران پلیس میهمان ناخوانده مراکز هنری هم هستند. خبرگزاری ایسنا به تازگی در خبری آورده است: “ماموران پلیس روز شنبه ۱۶ شهریورماه با حضور در برج میلاد که محل برگزاری یکی از کنسرت‌ها(مازیار فلاحی) بود، ضمن جلوگیری از ورود افراد بدپوشش به کنسرت، با افراد متخلف برخورد کرده و تعدادی از افراد بدحجاب را نیز دستگیر کردند. همچنین ماموران پلیس تهران ضمن برخورد با آقایانی که با پوشش نامناسب به محل کنسرت آمده بودند از ورود آنها جلوگیری و تعدادی را دستگیر و برای سیر مراحل مربوطه به پلیس امنیت اخلاقی منتقل کردند.” به نوشته این خبرگزاری یکی از افرادی که به دلیل “بدحجابی” با وی برخورد و مانع از حضور او در این کسنرت شده اند، نرگس محمدی، فعال حقوق بشری بوده است.

 پیش‌تر شاهدان عینی از برخورد ماموران در کنسرت‌های سالار عقیلی و بابک جهانبخش هم به “روز” خبر داده بودند.

گشت‌های ارشاد در حالی پایتخت را به تصرف خود درآورده‌اند که پیش از این و در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، طرح امنیت اخلاقی به حالت نیمه تعطیل درآمده و حضور گشت‌های ارشاد کمرنگ‌تر شده بود. رئیس پلیس کشور علت این کمرنگ شدن را ماموریت‌های اولویت‌دار پلیس از جمله تامین امنیت انتخابات اعلام کرده است.

 حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی هم پیش از انتخابات گفته بود: “کاری می کنم دختران احساس امنیت کنند. نخواهم گذاشت ماموری بی نام و نشان از کسی سئوال کند.”

اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی اما می‌گوید: “دولت تاکنون در خصوص طرح امنیت اخلاقی نه اعلام موضع کرده و نه قولی داده‌ است و ما نیز ماموریت خود را انجام می‌دهیم. “

در زیر، جدیدترین عکس‌های مربوط به طرح تشدید برخورد با بدپوششان پایتخت را می‌بینید: