انگلیس ها غرامت می گیرند که برگردند

نویسنده
نازنین کامدار

» بازگشایی سفارت در تهران

با اعلام پذیرش پرداخت غرامت به دولت بریتانیا، سفارت این کشور در تهران به زودی ـ البته بدون سفیر ـ بازگشایی خواهد شد.

با گذشت یکسال از انتخاب کاردار مقیم در دو کشور، ویلیام هیگ، وزیر خارجه دولت محافظه کار انگلیس، مجوز بازگشایی سفارت این کشور در تهران را از مجلس عوام گرفته و به آنها تضمین داده است که این سفارت دیگر هرگز مورد تعرض عوامل لباس شخصی افراطی قرار نخواهد گرفت و خسارت های مالی وارد شده به آن نیز پرداخت خواهد شد.

او البته از رقم غرامتی که ایران پرداخت آن را تضمین کرده سخن نگفته است.

به نوشته ایرنا، هیگ گفته است: “در ادامه بهبود روابط (با ایران) درماه های اخیر، اکنون شرایط برای بازگشایی سفارت (در این کشور) کاملا مناسب است. سفارت انگلیس در تهران به سرعت بعد از طی مراحل اداری و کاربردی لازم بازگشایی می شود و این امر نشانه ای از اعتماد فزاینده در وضعیت روابط بین دو کشور است.من هرگز تردیدی در این مورد نداشته ام که اگر شرایط اجازه دهد، ما باید در تهران سفارتخانه داشته باشیم. ایران کشوری مهم در منطقه ای متشنج است و داشتن سفارتخانه در سراسر جهان حتی در شرایط دشوار، محوریترین رویکرد دیپلماتیک جهانی انگلیس است”.

هیگ گفته است که “به دنبال تضمین های کافی برای حفظ امنیت کارکنان دیپلماتیک انگلیس بوده ایم تا آنها بتوانند بدون مانعی به وظایف خود عمل کنند”.

اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی هم از تماس تلفنی ویلیام هیگ با ظریف خبر داده است. 

سخنان هیگ با واکنش مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزرات امور خارجه همراه شده که او دیروز در جمع خبرنگاران در وین گفته است: “ایران قبلا سفارتش را باز کرده بود و تحت نام جمهوری اسلامی ایران است و کاردار ترددی ما رفت‌ و آمد دارد و خدمات کنسولی مورد نیاز شهروندان‌مان در انگلیس را ارایه می‌دهیم. دولت انگلیس برای بازگشایی به زمان بیش‌تر نیاز داشت و باید مقدماتی را آماده می‌کردند البته چندماهی است که سفارت انگلیس از این حالت که سوئد حافظ منافع آن باشد خارج شده است. انتظار است سفارت بعد از این‌که بازگشایی می‌شود شروع به کار کند. فعلا ایران قصد معرفی سفیر را ندارد و در سطح کاردارهای ترددی هست. در زمان مناسب طبیعتا بعد از تفاهم دو طرف کارداری که در دو پایتخت مستقر شوند معرفی می‌شود”.

او البته درباره خسارتی که انگلیس از ایران طلب کرده گفته است: “فعلا این بحث مطرح نیست و در موقع خود اگر لازم باشد صحبت می‌کنیم”.
گفتنیست، تخت روانچی ماه گذشته اعلام کرده بود که ایران غرامت را پرداخت خواهد کرد اما از حمله به سفارت عذرخواهی نمی کند.

به گزارش فارس،آجی شارما، کاردار غیرمقیم انگلیس نیز از بازگشایی قریب الوقوع سفارت ابراز خشنودی کرده و در حساب کاربری توئیتر نوشته است: “از بازگشایی سفارتمان در ایران خوشحالم.حضور اولیه تیم دیپلماتیک تنها برای ارایه خدمات محدود است؛ به پیشرفت در زمینه‌های مختلف طی ماههای آتی ازجمله صدور روادید امیدواریم”.

بر اساس آمارها، بیش از ۴۰۰ تن از فرزندان مقامات در انگلیس زندگی میکنند؛ موضوعی که به گفته اعضای کمیسیون امنیت ملی به عنوان “یکی از نقاط ضعف در رابطه ایران و انگلیس” معرفی شده است.

لزوم بازگشایی هر چه سریعتراین سفارت را می توان در سخنان عابد فتاحی نماینده مردم ارومیه دید که به ایرنا گفته: “ما باید هرچه سریعتر روابط دوستانه و خوبی با انگلیس داشته باشیم. ما سیاست های کشورمان را براساس منافع و ارزش های خود بنا می کنیم نه بر اساس احساسات عده ای قلیل که بدون آنکه به مسایل کلان کشور توجه کنند خواهان بسته ماندن این سفارتخانه هستند”.

خبر گزاری فارس هم که درجریان اشغال سفارت انگلیس در مورد بالا رفتن عوامل لباس شخصی از دیوارهای این سفارت، نقش برجسته ای داشت، به استقبال این بازگشایی رفته و از “امید فعالان اقتصادی انگلیس به بازگشایی سفارت این کشور و بازگشت به ایران” خبر داده ونوشته: “اقدام دولت انگلیس برای بازگشایی سفارت خود در تهران یک گام سیاسی در خاورمیانه است،اما شرکت‌های تجاری این کشور در حال آماده شدن برای رفع موانع بر سر راه انجام مبادلات تجاری با یکی از بزرگترین بازارهای بالقوه منطقه هستند. صادرکنندگان انگلیسی مشتاقانه در انتظار از سرگرفته شدن روابط تجاری با ایران اسلامی هستند”. 

در این میان اما، یکی از حمله کنندگان بسیجی به سفارت به نام سیدسجاد موسوی دبیر تشکیلات اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، از بازگشایی سفارت بریتانیا ابراز نارضایتی کرده و به فارس گفته است: “بازگشایی سفارت انگلیس در سالروز فتنه ۸۸ پیام خوبی برای مردمی که حماسه ۹ دی را آفریدند، ندارد. ما خواهان مجازات سران فتنه هستیم ولی متأسفانه همزمان با سالروز این خیانت بزرگ بحث‌هایی در رابطه با بازگشایی مجدد سفارت انگلیس مطرح شده که موجب نگرانی دانشجویان و مردم انقلابی شده‌است. قبل از بازگشایی سفارت انگلیس باید بررسی شود که این سفارخانه به چه دلایلی تعطیل شد و آیا ضرورت‌های تعطیلی این سفارت برطرف شده که اکنون دم از بازگشایی آن زده می‌شود. سوال ما از کمیسیون امنیت ملی مجلس این است که آیا مگر در ذات خبیث دولت انگلیس و ماهیت این کشور تغییری رخ داده است که می‌خواهیم این دزد سیاسی را که مدتی پیش با خفت از کشور بیرون کرده‌ایم دوباره با سلام و صلوات به کشور بازگردانیم؟ ما کمیسیون امنیت ملی را در این ماجرا مقصر می‌دانیم و اعضای این کمیسیون باید پاسخگو باشند. آیا می‌خواهیم با بازگشایی سفارت انگلیس، رفت و آمدهای آقازاده‌ها را به این کشور آسان کنیم یا جاده را برای فتنه انگیزی‌های دیگر این کشور صاف کنیم. ضرورتی برای بازگشایی سفارت انگلیس وجود ندارد”.