کیهان، متهم به تلاش برای ترور شد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» برخی از اصول‌گرایان به دنبال حذف رهبر هستند

در حالی که اصول‌گرایان در هفته گذشته مشغول حمله به سیدمحمد خاتمی و پیش‌شرط‌های وی برای حضور در انتخابات مجلس نهم بودند،  محمدجعفر بهداد خبرنگار سابق روزنامه کیهان، همکاران خود در این روزنامه و برخی از اصول‌گرایان را متهم کرد که به دنبال “حذف فیزیکی” اطرافیان احمدی‌نژاد هستند.

معاون سیاسی نهاد ریاست‌جمهوری که در جلسه هفتگی “جامعه وعاظ ولایی” - که گفته می‌شود نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی است - سخن می‌گفت، همچنین اعلام کرد که: “مدعیان اصول‌گرایی تلاش داشتند تا سال ۱۳۹۰ نزدیکان احمدی‌نژاد را حذف فیزیکی کنند.”

وی گرچه اشاره‌ای به نام این مدعیان اصول‌گرایی نکرد، اما در ادامه گفت این افراد “وقتی نتوانستند ثابت کنند دولت فاسد است، تلاش کردند انحراف نزدیکان احمدی‌نژاد را ثابت کنند.” وی همچنین اضافه کرد: “یاران احمدی‌نژاد را سوژه کرده علیه آن‌ها خبرسازی می‌کنند و به طور طبیعی علیه آن‌ها اخبار جعلی منتشر می‌کنند.”

مدیرعامل سابق خبرگزاری رسمی جمهوری‌اسلامی، همچنین در سخنرانی خود از “طرح لو رفته” این افراد خبر داده که طی آن “قرار بود تا سال ۱۳۹۰ یاران احمدی‌نژاد از لحاظ سیاسی کاملا حذف شده و بعد از آن حذف فیزیکی شوند” زیرا که “احمدی‌نژاد را مانعی در برابر آمال سیاسی خود می‌دانند می‌خواهند او را از سر راه بردارند.”

بهداد در سخنرانی خود اشاره‌ای به سخنان مهدی محمدی، عضو شورا سردبیری روزنامه کیهان نیز داشته است: “یک عنصر دسته چندم این جریان در برابر ضوابط این محافل، بی‌اعتنایی کرده و بی‌احتیاطی کرده و در جایی گفته که احمدی‌نژاد ضلع سوم فتنه است.”

اشاره بهداد به سخنان مهدی محمدی عضو شورای سردبیری روزنامه کیهان است که تابستان سال جاری در جلسه انصار حزب‌الله، احمدی‌نژاد را ضلع سوم فتنه دانسته بود. او در این جلسه اعلام کرده بود: “جریانی تلاش می‌کند دور آقا را خلوت کند و فقط خودش بماند و زمانی که چنین شد بگوید حالا که من فقط مانده‌ام، باید اختیارات را تفویض کنید؛ چرا که من ۲۵ میلیون رای دارم.”

محمدی هشدار داده بود: “این حرف‌ها را زده‌اند. باید مراقب بود، چرا که هیچ‌کس در این کشور انقلابی‌تر از رهبری نیست و هرکس چنین ادعایی کرد، مطمئنا یک جای کارش عیب دارد و این اول انحراف است.”

عضو شورای سردبیری و دبیر سیاسی روزنامه کیهان افزوده بود: “در مقطعی اتفاقاتی افتاد که نباید می‌افتاد، با این همه هزینه‌ای که نظام پرداخته بود، سزاوار نبود که در این دولت بعضی اقدامات اتفاق بیفتد. البته اینها مربوط به حالا نیست بلکه مربوط به سال دوم آغاز کار این دولت به بعد است که حالا آرام ارام خود را علنی می‌کند و بی‌جهت نیست که آقای مشایی سخنرانی می‌کند و می‌گوید:کار به جایی خواهد رسید که یک سال دیگر حزب‌اللهی‌ها احمدی‌نژاد را تکفیر می‌کنند…  پروژه‌ای وجود داشت که اعتبار اخلاقی نظام فروکش کند و کار به جایی برسد که رهبری به لحاظ اخلاقی و انسانی در موضعی نباشد که وقتی صحبتی با مردم کرد، توسط مردم شنیده شود و آنان را به تفکر وادار کند.”

 

بهداد و جامعه وعاظ ولایی

محمدجعفر بهداد، معاون سیاسی نهاد ریاست‌جمهوری، عضو هیات مدیره انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان، عضو شورای سیاست‌گذاری و نظارت بر انتشار آثار و اندیشه‌های محمود احمدی‌نژاد و عضو هیات مدیره مؤسسه فرهنگی هنری “آهنگ آتیه” است. وی در سال ۱۳۸۶ معاون ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد ریاست‌جمهوری شد، و سپس به مدت یک سال در سمت مدیرعامل ایرنا کار کرد. وی پیش از آن، به عنوان خبرنگار پارلمانی روزنامه کیهان فعالیت می‌کرد. وی در زمان وزارت محمدحسین صفارهرندی در وزارت ارشاد، به مدیرکلی اداره ارشاد استان هرمزگان منصوب شد.

بهداد در سال 88 به دنبال شکایت دادستان تهران به دلیل “اهانت به سران سه قوه و مسوولان ارشد نظام” به زندان محکوم شد. این شکایت به دلیل نوشته‌های وی درباره علی لاریجانی و اکبر هاشمی‌رفسنجانی بود.

یکی از موارد شکایت مربوط به مقاله‌ای از او در خبرگزاری ایرنا با عنوان “آن‌هایی که جوانان ما را به کشتن دادند” می‌شد. وی در این مقاله کسانی را در اعتراضات پس از انتخابات مقصر دانسته بود که “بعد از ظهر روز رای‌گیری در تماس تلفنی با میرحسین موسوی پیروزی وی در انتخابات را تبریک گفته و توقع توهم‌آمیز او را تشدید و اراده‌اش را برای تحریک افراد به شورش و اغتشاش‌گری تقویت کردند.” بعدها اعلام شد که  این عبارت اشاره‌ای به علی لاریجانی رییس مجلس بود که گفته می‌شود بعد از ظهر روز انتخابات، در تماسی پیروزی میرحسین موسوی را به وی تبریک گفته بود.

قاضی پرونده وی را به چهار ماه حبس به جرم نشر مطالب خلاف واقع و 91 روز حبس به علت توهین (به برادران لاریجانی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی) محکوم کرد.

وی از حمله حامیان سرسخت رحیم‌مشایی است که نهم دی ماه سال جاری در یک سخنرانی در بندرعباس نیز گفته بود: “در فتنه بعدی جریان دروغین مدعی دین‌داری و ولایت‌مداری رسوا خواهد شد که در حاشیه حوادث سال گذشته و برخی رویدادهای امسال جایگاه آنها در نظرگاه مردم لق شده است اما همچنان فتنه می‌کنند.”

وی در سخنرانی خود جریان “نه مشایی” را فتنه بزرگتری دانسته و گفته بود: “همین الان برخی از مدعیان ولایت‌مداری، یک انتقاد ساده و کوچک را بر نمی‌تابند و بلافاصله موضوع را به دستگاه قضایی می کشانند و اصولا جایی به غیر از سیستم قضایی را برای به بند کشیدن بچه حزب‌اللهی‌ها نمی‌شناسند. برخی جریان ضدمشایی را در کشور شکل داده و در پی آن هستند تا بچه حزب‌اللهی‌ها این پروژه را جلو ببرند. این افراد در پی این هستند که دولت احمدی‌نژاد را لیبرال، ضدولایت و ضددین معرفی کنند. بنابراین فتنه بزرگ‌تر در راه است و باید حواسمان جمع باشد.”

اما آنچه سخنان بهداد را جالب توجه می‌کند، این است که وی در جلسه تشکلی موسوم به “جامعه وعاظ ولایی” سخن ‌گفته. گفته می‌شود این تشکل که از تشکل‌های حامی رحیم‌مشایی است به دنبال انشعاب از جامعه وعاظ - که تشکلی وابسته به جامعه روحانیت مبارز است - تشکیل شد. حساسیت‌ها نسبت به این مجموعه به گونه‌ای است که سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، این تشکل را غیرقانونی نامید و  جعفر شجونی اعضای آن را متهم کرد که: “روزی آقای شجاعی واعظ، ‌جمعی از روحانیون از جمله بنده و آقای امیری‌فر را جمع کردند و آقای امیری‌فر را از فعالیت‌های غیرقانونی و غیر‌اخلاقی بر حذر داشت و گفت که پشت پرده این فعالیت‌ها شخصیت‌هایی هستند.آقای امیری‌فر در پاسخ گفت که آقای مشایی ما را ساپورت می‌کند و هفته‌ای 5 میلیون به ما کمک کرده و ماهی 100 هزار تومان به هر طلبه‌ای که ما معرفی کنیم‏، می‌پردازد. ایشان گفت که رئیس‌جمهور آینده آقای مشایی است و آقای احمدی‌نژاد نیز معاون اول او خواهد بود.”

وی همچنین ایجاد این تشکل را “مسخره‌بازی” نامیده بود؛تشکلی که حجت‌الاسلام امیری‌فر، دبیر آن چندی پیش به سمت عضو شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری برگزیده شد.

سخنان بهداد درباره احتمال حذف فیزیکی برخی اطرافیان احمدی‌نژاد و انتقادات وی به روزنامه کیهان در حالی بیان می‌شود که پیش از این اسفندیار رحیم‌مشایی، در سخنانی اعلام کرده بود: “برای خیلی از شما شریعتمداری مظهر حمایت از دولت است. اما ایشان اصلا احمدی نژاد را قبول ندارد. من این موضوع را اثبات می کنم. یک سال دیگر خواهید دید.”