میمونی که دیگر خال ندارد

نویسنده

» تردید در مورد ادعای ایران و سوریه در گزارش نیویورک تایمز

رابرت مک‌کی 

تصاویر جدیدی بدست آمده است که شک‌هایی را نسبت به دو داستان ایجاد کرده: یکی بارداری بانوی اول سوریه و دیگری فرستادن میمون به فضا توسط ایران.

به گزارش لیز اسلای خبرنگار واشنگتن پست، دفتر بشار اسد پنج تصویر جدید از همسرش، اسماء را در صفحه فیسبوک خود قرار داده است تا شایعات در مورد بارداری او را برطرف کند. در تمام تصاویر، که گفته می‌شود هفته گذشته در دمشق گرفته شده، خانم اسد بسیار باریک در حال تبریک گفتن به المپیادی‌های امسال سوریه دیده می‌شود.

همکار من ریک گلدستون توضیح می‌دهد که “شایعات مبنی بر این‌که خانم اسد در ماه ژوئن باردار شده است” اولین بار توسط البوابا، وب‌سایت خبری مستقر در عمان منتشر شد.

این عکس‌ها یک روز پس از انتشار بیانیه دفتر آقای اسد، مبنی بر اشتباه بودن این شایعات منتشر شد.

از آن‌جا که المپیاد علوم هر ساله در سوریه اتفاق می‌افتد، دفتر رئیس‌جمهور می‌تواند عکس‌هایی را از سال گذشته یا سال‌های قبل به دست آورده باشد، اما این مستلزم همکاری تمام دانش‌آموزان در تصویر است. حداقل یکی از دانش‌آموزانی که با خانم اسد در تصویر جدید دیده می‌شود، دختری با موهای فرفری که کفش‌هایی با نقش‌های روشن پوشیده، در یکی دیگر از عکس‌های برندگان المپیاد در فیسبوک دیده می شود.

اخیرا عکس‌ها و ویدئوهایی که ایران از فرستادن میمون به فضا منتشر کرده است این ادعا را نیز زیر سئوال برده است.

خبرنگار آلمانی دویچه وله روز پنجشنبه در وب‌سایت فارسی خود اشاره کرده است که اولین گزارش‌های ایران از فرستادن حیوان به فضا، میمون نگرانی را نشان می‌دهد که بالای چشم راستش یک خال واضح دیده می‌شود.

اما وقتی ایران میمونی را نشان می‌دهد که ادعا می‌کند از فضا سالم برگشته است، دیگر هیچ خالی وجود ندارد. این موضوع گمانه‌زنی‌هایی را ایجاد کرد که ایران برای پنهان کردن شکست آزمایش فضایی خود میمون دیگری را نشان داده است؛ یا اینکه این میمون مشهور هم دچار علاقه شدید ایرانیان به جراحی پلاستیک شده است!

این خال نمی‌تواند دلیل محکمی بر این باشد که ایران یک میمون دیگر را به جای میمون اولی نشان داده است، اما ایران در داستان‌سازی در مورد دستاوردهای خود در زمینه موشکی سابقه زیادی دارد. در ماه ژوئیه گذشته خبرگزاری ایسنای ایران گزارش داد که ایران در حال آموزش پنج میمون برای ماموریت فضایی است.

منبع: نیویورک تایمز، 1 فوریه