هست و نیست در جهان انسانی

نویسنده
نسرین تبریزی

» پشت ویترین/ تازه ترین آثار چاپی

صفحه پشت ویترین به معرفی کتاب های تازه انتشار چاپی در داخل و خارج از ایران اختصاص دارد. ناشران یا پدید اورندگانی که علاقمند به معرفی کتاب خود در این صفحه هستند، می توانند از هرکتاب دو نسخه به نشانی زیر بفرستند:

Rooz -PB 114 -Creteil , 94000 – France

 

پیش از آن که بخوابم

نویسنده: اس .جی. واتسون

مترجم: شقایق قندهاری

ناشر: آموت

قیمت: 15000 تومان

تعداد صفحات: 384 صفحه

شمارگان: 1100 نسخه

پیش از آن که بخوابم داستان زنی است به نام کریستین که بر اثر حادثه ناگواری دچار بیماری نادری شده و هر بار که می خوابد حافظه اش پاک می شود و سرگذشت خود را فراموش می کند. کریستین در سراسر داستان به کمک پزشک خود و دفتر یادداشتی که روزانه حوادث زندگی اش را در آن می نویسد، سعی در یادآوری گذشته خود دارد؛ گذشته ای که گاه حقایق تلخی در آن نهفته است. “پیش از آنکه بخوابم” علاوه بر جلب اقبال مخاطب ایرانی در دنیا هم مورد توجه قرار گرفت. این کتاب به زبان های متعددی ترجمه شد و تحسین بسیاری را برانگیخت.

این نویسنده 42 ساله برای نوشتن این رمان، مدتی را میان افراد مبتلا به بعضی بیماری ها چون آلزایمر سپری کرد. بنابراین، این کتاب گزارش  تجربه او از حضور در کنار این افراد نیز هست و می توان گفت که اتفاقات آن تا حدی واقعی است. “پیش از آن که بخوابم” نثری قوی و داستانی بسیار تصویری و زنده دارد. رفت و برگشت های زمانی بسیار نیز از دیگر ویژگی های آن است.

به قلم قندهاری پیش تر کتاب هایی چون بازی با اشباح نوشته کیت گری و ابر ابله از ارلند لو به فارسی ترجمه و منتشر شده است.

 

به فهم درآوردن جهان انسانی

نویسنده: ویلهام دیلتای

مترجم: صنعی دره بیدی

ناشر: ققنوس

قیمت: 28000 تومان

تعداد صفحات: 472 صفحه

شمارگان:  1650نسخه

این کتاب شامل شش فصل با عنوان هایی مانند “منشأ باور ما به واقعیت جهان خارج و توجیه آن”، “اندیشه هایی برای روان شناسی توصیفی و تحلیلی” و “مسامحت هایی در مطالعه فردیت” است.

مقالات مندرج در این مجلد به بعضی از فقرات پس زمینه ای مهم می پردازد، فقراتی که باید حل می شدند تا مقدمه تکمیل شود. دیلتای در این نوشته های متعلق به دهه 1890 با پرداختن به بحران های معرفت شناختی زمان خود، سهم خود را به نظریه علوم انسانی ادا می کند.

دیلتای پس از بحث در دو مقوله جوهر و علیت که دارد، به شرح و بسط مقولات ذات، غایت، ارزش، معنا و مفاد زندگی پرداخته است و بحث او در مورد این مقولات به عنوان مقولات زندگی، بخش کلانی از کتاب را پر کرده است. او بین شادی و نشاط از یک طرف و درد و رنج از طرف دیگر، به عنوان تجربه‎های اساسی انسان و این مقولات، رابطه تنگاتنگی برقرار می‎کند. ماهیت حیات، ترکیبی از شادی و اندوه است (نظری که اولین بار توسط ارسطو بیان شده است) و این احوال منشا کل شکل‎گیری این مقولات است. در واقعیت امر، مقولات زندگی، در درد و رنج سامان یافته و قالب‎ریزی شده است.

 

و کوهستان به طنین آمد

نویسنده: خالد حسینی

مترجم: نسترن ظهیری

ناشر: ققنوس

قیمت: 25000 تومان

تعداد صفحات: 487 صفحه

شمارگان: 1100 نسخه

دو رمان قبلی خالد حسینی، بادبادک باز و هزار خورشید تابان در بیشتر از 70 کشور جهان، به فروشی بالای 48 میلیون نسخه دست یافت. این نویسنده افغانی الاصل ده سال پس از رمان تاثیرگذار بادبادک باز، سومین کتاب خود، وکوهستان به طنین آمد را نوشت.

این کتاب داستان یک خانواده است؛ به ویژه دوقلوهایی به نام عبدالله و پری که در کودکی از هم جدا شده اند. در ابتدای کتاب، عبدالله جوان می اندیشد که بهتر است پری را فراموش کند تا اینکه خودش را با خاطرات او ناراحت کند. عبدالله خودش را در جاهایی می یابد که پری حداقل برای یک بار ایستاده بود. نبود پری مانند بویی است که از زیرزمین پاهای عبدالله را به دنبال خود می کشد و پاهایش بسته می شود و قلبش فرو می ریزد. پری به هر جایی که عبدالله می رود جلوی چشم های او سرگردان و مردد است. او مانند گردوغباری است که بر پیراهن عبدالله نشسته است. ماجرا در روستایی در افغانستان آغاز می شود و پا می گیرد، زمان را درمی نوردد، جهان را، تا اروپا و امریکا و در این میان نویسنده از تجربه های سفرش به افغانستان در سال های اخیر نیز می گوید.

 

سلام اول

نویسنده:  باربارا تاکمن

مترجم: حسن افشار

ناشر: ماهی

قیمت: 32000 تومان

تعداد صفحات:256 صفحه

شمارگان: 1000 نسخه

 در پشت جلد این کتاب آمده است: “16 نوامیر 1776 لکه های سفیدی از دود شلیک توب ها، آنگاه صدای غرش توپ ها، از قلعه محقر جزیره هلندی کوچک سنت اوستاتیوس در هند غربی برخاست و بر بالای دریای فیروزه فام به جولان در آمد. توپ خانه قلعه اورانژ جواب سلام کشتی آمریکایی اندرو دوریا به بندر بیگانه را می داد و کشتی با پرچم راه راه سرخ و سفید کنگره آمریکا بر فراز دکلش به لنگرگاه نزدیک می شد. سنت اوستاتیوس با صدای کوتاهش اولین مقام رسمی بود که به بزرگ ترین رویداد قرن درود می فرستاد: ظهور دولت تازه ای که مسیر تاریخ را عوض می کرد…”

این کتاب سومین جلد از مجموعه کتاب های تاریخ جهان نوشته باربارا تاکمن با نام فرعی تاریخ انقلاب آمریکا است.

کتاب سلام اول تلاش دارد تا تاریخ استقلال آمریکا را توضیح دهد. نویسنده در این مسیر توجه ویژه ای به مجادلات و مناقشات کشورهای اروپایی در دوران استقلال آمریکا دارد. کتاب دارای دوازده فصل است و نویسنده تلاش کرده در عین بیان تاریخ سیاسی انقلاب آمریکا نوشته را به رمان نیز نزدیک کند.

 

اندیشیدن درباره مغز

نویسنده:  مایکل اوشی

مترجم: رضا نیلی پور

ناشر: هرمس

قیمت:  8000 تومان

تعداد صفحات: 192 صفحه

شمارگان: 2000 نسخه

این کتاب درباره مبانی شناخت، ارتباط برقرار کردن و آگاهی از مغز است. به طور کلی می توان این کتاب را یک اثر مقدماتی درباره مغز و روابط مربوط به آن دانست. مایکل اوشی از نورو ساینتیست ها یا متخصصان علوم اعصاب آمریکاست که در حقیقت مطالعاتش در حوزه فلسفه مغز است. او در این کتاب از بُعد تاریخی، بحث را آغاز کرده و به مرحله ای که بشر در حال حاضر در آن ایستاده، رسیده است. این مسائل در فصول مختلف کتاب بررسی شده اند تا نویسنده به جنبه های توان بخشی کاربردی مغز رسیده است. یکی از دختران اوشی از یک بیماری ناشناس مغزی در گذشت و نویسنده در ابتدای کتابش اشاره کرده که امیدوارم آگاهی ما  از مغز روز به روز بیشتر شود تا شاهد قربانی گرفتن بیماری های ناشناخته مغزی نباشیم. خسرو پارسا هم مقدمه ای برای این کتاب نوشته است.

در کتاب حاضر، مؤلف با زبانی ساده و روان و درعین حال در چهارچوب یافته های نو و علمی با بنیادی ترین مفاهیم و کارکردهای مغز، این پیچیده ترین پدیده حیات را بیان می کند. در این کتاب، کارکردهای عصبی در دو سطح بررسی شده است: سطح تکاملی، سطح رشدی. در مورد کارکرد مغز مروری بر نظریه های کهن و اسطوره ای درباره مغز و طرح نظریه های جدید نور و علمی مطرح شده است. مباحثی مانند شبکه های عصبی رایانه ای، اختلالات عصبی و مکانیسم عملکرد برخی از آزمایش ها و تصویربرداری های مغز و نگاهی به آینده در تشخیص و درمان اختلالات شناختی آمده است.

 

شاهد گوشی

نویسنده:  الیاس کانتی

مترجم: علی عبداللهی

ناشر: مرکز

قیمت:  7900 تومان

تعداد صفحات: 136صفحه

شمارگان: 2200 نسخه

در شاهد گوشی روایت هایی از 50 شخصیت آمده و می توان آن را از نظر محتوایی و زبانی اثری خاص همراه با طنز گروتسک و تلخ دانست. به گفته این مترجم، کانتی در بخش های کتابش کلمه های جدیدی را برای نام گذاری ابداع کرده که در زبان آلمانی وجود نداشته اند. الیاس کانتی نویسنده ای بلغاری تبار و آلمانی زبان است که اواخر عمرش را در سوئیس گذراند. وی 50 شخصیت را ساخته و ایده اش را از فیلسوفی در دوران باستان به نام تئوفراست گرفته است. این فیلسوف و گیاه ‎شناس رده بندی هایی در حوزه گیاهان و انسان ها  دارد و کانه تی نیز ایده اش را از آن گرفته است. الیاس کانه تی برای نوشتن این اثر از دو رساله  گیاه شناسی تئو فراست، بهره برده است.

این داستان یکی از کوتاه ترین و بدیع ترین آثار الیاس کانتی است که به دو دلیل در ادبیات آلمانی و حتی در ادبیات اروپا کم نظیر است: نخست ایده نوشتن و دوم سبک و سیاق نگارش آن. نام فرعی کتاب پنجاه شخصیت است و عنوان آن را نویسنده از روی الگوی ساختاری مانوس اصطلاح حقوقی شاهد عینی٬ در زبان آلمانی بر ساخته است.

 

هست و نیست

نویسنده:  سارا سالار

ناشر: زاوش

قیمت: 9000 تومان

تعداد صفحات:  184 صفحه

شمارگان: 1100 نسخه

این کتاب درباره زندگی زنی است که در آستانه چهل سالگی قرار دارد و چند مرحله از زندگی اش را مرور می کند. گاهی از گذشته و گاهی هم از حال و از روزهایی که به چهل سالگی نزدیک می شود. دوره ای که اولین سال های میان سالی را آغاز می کند و در آن وقایع متعددی را پشت سر می گذارد. در این اثر مخاطب به واسطه روایت راوی اولِ شخص و گاه سوم شخص از احساسات قهرمان اصلی داستان باخبر می شود.

در بخشی از این رمان آمده است: “دهانم را کج می کنم و دوباره ادای خودم را درمی آورم، همان جاودانگی  که وقتی توی عشق پیداش نمی کنی توی بچه دار شدن دنبالش می گردی. فکر می کنم پسر من ادامه ی من نیست، پسر من یک آدم دیگر است، آدمی که فقط نصفی از ژن های مرا با خودش دارد، اما پسر من، من نیست، پسر من آدمی است که بیشتر وقت ها این حس را بهم می دهد که ما دوتا چه قدر از هم دوریم.“ 

رمان اول سالار، احتمالا گم شده ام، برنده جایزه بخش رمان اول بنیاد گلشیری شده بود.