کلونی و فیلمی از روزهای انقلاب ایران

نویسنده

jorgecoloni.jpg

شرکت فیلمسازی متعلق به جرج کلونی در حال نوشتن فیلمنامه ای بر اساس داستان واقعی یک کارشناس خبره سازمان اطلاعات آمریکا [ سیا] است که با هویت جعلی، شش تن از اتباع آمریکایی را به طور قاچاقی در حالی از ایران خارج کرد که دهها تن دیگر توسط این کشور به گروگان گرفته شده بودند.


استن روزنفیلد سخنگوی خانه تولیدی اسموک هاوس در مورد داستان این فیلمنامه به مجله هرالدمیل گفته است، فیلمنامه “ فرار از تهران ” در حال شکل گیری است، اما تولید آن هنوز تأیید نشده است. مجله بازرگانی ورایتی نیز گزارش داده است، این فیلمنامه یک “ درامدی” یا نمایش فکاهی خواهد بود که کلونی احتمالا ً آن را کارگردانی خواهد کرد و به عنوان نقش اول در آن ظاهر خواهد شد.


فیلمنامه این اثر بر اساس مقاله منتشرشده ماه آوریل در مجله وایرد است. این مقاله در مورد فرار طراحی شده گروگان های آمریکایی توسط آنتونیو مندز مأمور بازنشسته سازمان سیا اهل ناکسویل است. مندز به مجله هرالدمیل گفته است، در قبال سهیم شدن حقوق این فیلم با نویسنده مجله وایرد، حاضر است با این مجله مصاحبه کند.


پس از اینکه سفارت آمریکا در تهران در تاریخ 4 نوامبر 1979 به تسخیر توده مردم درآمد، مندز، که در سال 1997 به درجه یکی از 50 جاسوس بزرگ آمریکا در تاریخ سازمان سیا مفتخر شد، عملیات نجات گروگان ها را طراحی کرد. از 90 نفر کارکنان سفارت آمریکا، 52 نفر به مدت 444 روز گروگان گرفته شدند و بقیه فرار کردند. شش نفر از آمریکایی هایی که فرار کردند در منزل مقامات سفارت کانادا پنهان شدند.


به گفته مندز، مأموران سازمان سیا چندین طرح فرار طراحی کردند که از جمله آنها جازدن آمریکایی ها بعنوان متخصصین تغذیه و معلمان کانادایی بود. سپس مندز پیشنهاد داد آنها را بعنوان کارمندان استودیو شش، یک استودیوی ساختگی فیلم کانادایی که ظاهرا ً به گشت اکتشافی برای یک افسانه علمی به نام “آرگو” مشغول است، مجهز کنند. مندز با استفاده از کانال های ارتباطی خود با گریمورهای هالیوود، تبلیغات تمام صفحه مجله ورایتی و هالیوود ریپورتر را خریداری کرد و مقالاتی را در این مجلات گنجاند که کمک می کرد سرپوشی برای فرار آمریکایی ها باشند.


مندز که خود را به جای کوین کاستا هارکینز یک تهیه کننده ایرلندی جا زده بود، به تهران رفت، شش نفر از آمریکایی ها را پیدا کرد و به آنها هویت های جدیدشان را آموزش داد. علیرغم اینکه آنها لحظات بسیار سختی را در فرودگاه گذراندند، اما این ترفند کارگر افتاد و آنها در تاریخ 28 ژانویه 1980 از تهران فرار کردند. پس از آن جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا به مندز درجه افتخار داد. مردم تا سال 1997 از جزئیات این فرار اطلاعی نداشتند. در این سال سازمان سیا از مندز خواست به منظور کمک به برگزاری پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان سیا به طور علنی در مورد این موضوع صحبت کند. از آن زمان تاکنون مندز و همسرش جونا، از رؤسای بازنشسته سازمان سیا، بارها در مورد این موضوع صحبت و سخنرانی کرده اند و مطلب نوشته اند.


منبع: نیویورک تایمز، 13 اوت