نرم افزار جاسوسی در کامپیوترهای صادراتی

نویسنده

» گزارش کریستین مانیتور

آژانس امینت ملی ایالات متحده آمریکا نرم افزاری را روی صدهزار کامپیوتر در سرتاسر جهان قرار داده است که این امکان را به آمریکا می دهد که بر روی این کامپیوتر ها نظارت داشته باشد.

نیویورک تایمز با استناد به اظهارات اعضای دولت، کارشناسان کامپیوتر و اسنادی که ادوارد اسنودن فاش کرده افزوده که در بیشتر موارد، برنامه مورد نظر از طریق شبکه‌ های انفورماتیک وارد این کامپیوترها شده است اما ان اس ای از یک فناوری محرمانه که دسترسی به رایانه‌های غیر متصل به اینترنت را امکان‌پذیر می‌کند، نیز استفاده کرده است.

فناوری‌های فرکانس‌های رادیویی امکان حل یکی از بزرگ ‌ترین مشکلات سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا را که نفوذ به کامپیوترهایی بود که مخالفان و برخی متحدان آمریکا تلاش می‌ کردند آنها را از جاسوسی یا هک شدن محفوظ نگاه دارند، فراهم کرد. در بیشتر موارد، یک فرستنده رادیویی باید به صورت فیزیکی توسط یک جاسوس، یک سازنده یا کاربری که از عملکرد این فرستنده اطلاع ندارد، کار گذاشته شود. دربین اهداف اصلی این برنامه، می‌توان از برخی یگان‌ های ارتش چین که واشنگتن آن را به جاسوسی سایبری متهم می ‌کند، نام برد.

برنامه‌های جاسوسی همچنین احتمالا در شبکه‌های کامپیوتری ارتش روسیه، پلیس مکزیک و شبکه های توزیع مواد مخدر، نهادهای اروپایی که کارشان مبادلات تجاری است یا متحدان آمریکا مانند عربستان سعودی، هند و پاکستان نصب شده‌اند.

آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا می گوید که این کامپیوتر ها در داخل آمریکا استفاده نشده اند.

وانی وینس، سخنگوی ان اس ای، می گوید:“فعالیت‌های آژانس امنیت ملی آمریکا بنا به درخواست‌های سرویس‌های اطلاعاتی بر اهداف خارجی قانونی متمرکز است و منحصرا بر ضد آنها صورت می‌ گیرد”.

بخشی از این برنامه توسط اداوارد اسنودن، مشاور سابق ان اس ای، فاش شده است. روزنامه ای هلندی، نقشه ای را منتشر کرده است که نشان می دهد این کامپیوتر های مجهز به نرم افزار های جاسوسی در کدام کشور ها کار می کنند که اکثر مواقع با کمک مقامات محلی است. اشپیگل، روزنامه آلمانی اطلاعاتی در مورد نرم افزار های ان اس ای منتشر کرد که می توانند از طریق کامپیوتر سیگنال هایی بفرستند و دریافت کنند.

نیویورک تایمز نوشته که برخی از جزئیات این برنامه به درخواست مقامات اطلاعاتی آمریکا در گزارشی که در مورد حملات سایبری آمریکا به ایران در تابستان ۲۰۱۲، منتشر شد، فاش نشده است.

کریستین ساینس مونیتور، ۱۴ ژانویه