سئوال اصلی حضور خاتمی و رفسنجانی است

نویسنده

» گزارش لس آنجلس تایمز از ثبت نام کاندیداها

تهران – روز سه شنبه ثبت نام از کاندیداهای ریاست جمهوری ایران برای حضور در انتخابات ملی ماه آینده و انتخاب جانشین محمود احمدی نژاد آغاز شد،گرچه تعلیق سیاسی قابل توجهی در خصوص برنده وجود دارد. در شرایطی که بسیاری از ایرانی ها بر بقای اقتصادی در کشوری که مورد تحریم های غرب قرار دارد تاکید می کنند، به نظر رای دهندگان شور و شوقی ندارند.

حدود بیست کاندیدای بالقوه ریاست جمهوری تاکنون به میدان آمده اند. افرادی که در پی دفتر ریاست جمهوری هستند باید تا روز شنبه ثبت نام کنند.

انتخابات ریاست جمهوری 14 ژوئن ، نخستین انتخابات ریاست جمهوری پس از انتخابات مناقشه برانگیز سال 2009 است؛ زمانی که احمدی نژاد برای دومین بار در میان ادعای تقلب انتخابات ریاست جهوری را برد و موجب بروز اعتراضات خیابانی گسترده شد. رهبران اصلاح طلب ایران از سال 2009 تحت بازداشت قرار دارند.

آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران روشن ساخته است که هرج و مرج به سبک سال 2009 را تحمل نخواهد کرد. چندین تن از کاندیداهای محافظه کار نزدیک به خامنه ای به عنوان جانشین احمدی نژاد از شانس برخوردارند. طبق قانون احمدی نژاد از حضور در انتخابات برای بار سوم محروم است.

حسن روحانی رئیس پیشین تیم مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی در میان کسانی بود که روز سه شنبه ثبت نام کرد. روحانی به خبرنگاران گفت به دنبال “تعامل دیپلماتیک” و پیشرفت در مذاکرات هسته ای متوقف شده با قدرت های جهانی است.

ایران بر سر برنامه جنجالی هسته ای اش با غرب و اسرائیل رویارو شده است. ایران می گوید تلاش های اتمی اش برای مقاصد صلح آمیز است اما مقامات ایالات متحده گمان می برند ایران به دنبال ساخت سلاح های اتمی است.

با نزدیک شدن به روز انتخابات ، گمانه زنی ها پیرامون کاندیداتوری چند تن از چهره های سیاسی نام آشنا بیشتر می شود.

سئوال اساسی این است که آیا آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی – روسای جمهور قبلی – باز هم به دنبال رسیدن به ریاست جمهوری هستند. هر دو نفر چهره ای میانه رو به شمار می آیند.

خیلی ها نیز منتظرند ببینند آیا اسفندیار رحیم مشایی ، متحد نزدیک احمدی نژاد– وارد خواهد شد. رئیس جمهور رابطه خود را با بسیاری از محافظه کاران از دست داده اما مشتاق است تا پس از خروج از نهاد ریاست جمهوری همچنان نفوذ خود را حفظ کند.

برای حضور در لیست نهایی انتخابات، تمام کاندیداها باید از جمع شورای قدرتمند نگهبان ، متشکل از روحانیون و فقها، عبور کنند.

منبع : لس آنجلس تایمز – 7 مه