واکنش کاسبان فتنه به اظهارات وزیر اطلاعات

نویسنده
فیروزه متین

» مهاجران سیاسی باز نگردند یا بازنگردند؟

سخنان سید محمود علوی، وزیر اطلاعات حسن روحانی در مورد دادن تضمین امنیتی به کسانی که طی 4 سال گذشته به اجبار از کشور خارج شده اند، با واکنش تند عوامل تندرو در حفاظت اطلاعات سپاه مواجه شد به طوری که مهدی طائب، برادر حسین طائب که خود را “عمار رهبر” می داند و در کنار چهره هایی چون پناهیان و حسینیان و قاسم روانبخش طی 4 سال گذشته بودجه کلانی را به بهانه مبارزه با “فتنه” و به نام “قرارگاه عمار” دریافت کرده، به شدت به وزیر اطلاعات تاخت و اظهارت او را “غیر تخصصی” دانست و به وی توصیه کرد “وارد این حوزه ها نشود”.

 اما در کنار حملات وی و برخی دیگر از چهره های تندرو، سایت تابناک در گزارشی از حمایت “علمای قم” از اظهارات علوی خبر داده است؛اظهاراتی که روز گذشته به تیتر اصلی روزنامه های اصلاح طلب و معتدل تبدیل شد و در برابر رسانه های جریان تندرو نیز سخنان طائب را برجسته کردند.

 سید محمود علوی روز پنجشنبه در سخنانی اعلام کرد: “ان‌شاءالله ترس بی‌مورد تمامی‌کسانی را که خلافی مرتکب نشده‌اند حل می‌کنیم و هر کسی خلافی نداشته باشد تضمین می‌کنیم که مشکلی پیدا نمی‌کند”.

 این سخنان به سرعت در شبکه های اجتماعی و سایت های خبری بازتاب یافت و واکنش های مثبت به آن، تندرو ها را به تکاپوی موضع گیری انداخت.

 در این بین مهدی طائب که روزنامه قانون وی را “برادر حسین طائب” معرفی کرده، در گفت و گو با فارس اعلام کرد: “وزیر اطلاعات نباید به مباحث غیر تخصصی ورود کند. کسانی که در فتنه 88 جرمی مرتکب نشده و به خارج ازکشور سفر کرده‌اند، چه زمانی برای ورودشان به کشور منعی وجود داشته که وزیر اینگونه موضع می‌گیرد. سه نکته در این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد؛ نکته اول این است که دعوت و خواهش برای بازگشت به کشور از افراد مجهولی که جرمی انجام نداده‌اند کار عبثی است و این موضع از جایگاه دولت به عنوان جایی که مظهر رای و حیثیت مردم است بعید به نظر می‌رسد. آنها باید مصداق بیاورند که کسی در عین حال که مجرم نبوده اما به خاطر ترس از کشور فرار کرده است و ما حالا می‌خواهیم به او ضمانت دهیم که به کشور بازگردد. چنین مواضعی تعریف ماموریت‌های بی‌خاصیت و بدون الزام است. وزارت اطلاعات امروز باید به تهدید‌هایی که در سراسر کشور وجود دارد توجه کند نه موضوعاتی که نه تنها تهدید نبوده بلکه آسیب هم محسوب نمی‌شود”.

 او افزوده است: “ما اگر استقلال قوا را قبول داریم باید بدانیم که دولت حق ورود به بحث مجرمان را ندارد و برخورد با جرم و جنایت به صورت انحصاری مربوط به قوه قضائیه است. اگر جرم کسی معلوم و احراز شود برخورد با آن هیچ ربطی به قوه مجریه ندارد از این رو سخنان اخیر وزیر اطلاعات نیز جنبه اجرایی ندارد. وزرا باید در موضعگیری‌های خود دقت کنند چرا که دولت تدبیر و امید به مردم قول داده مشکلات موجود را برطرف کند نه مشکلاتی که وجود خارجی نداشته و پرداختن به آنها باعث تضییع وقت، سرمایه و دوری از تدبیر و اعتدال می‌شود”.

 مهدی سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هم در اینباره به فارس گفته است: “اگر به دلیل ترس از کشور رفته‌اند حتماً در جریانات حضور داشته‌اند بنابراین این بیانی که «اگر کاری نکردند برگردند» باید به دستور قوه قضائیه باشد. قوه قضاییه باید با آنها که مجرم بودند، طبق مطالبات مردمی برخورد کند چراکه عناصر و حامیان فتنه باید تکلیف‌شان در محاکم قضایی روشن شود. باید علت «ترس» کسانی که از کشور فرار کردند بررسی شود. باید دید متواری‌ شده‌ها از کشور آیا در قضایای فتنه ۸۸ ردپایی دارند یا خیر؟ به راحتی نمی‌شود به این افراد اعتماد کرد زیرا ممکن است با ورود این اشخاص بستر نفوذ شبکه‌های جاسوسی به کشور باز شود البته دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی به دقت موارد را رصد می‌کنند. اولویت وزارت اطلاعات موضوع بازگشت فراری‌های فتنه سال ۸۸ نیست و این موضوعات جزئی است بنابراین در شرایط فعلی کشور نباید به این شکل مطرح شود. “

 در همین حال ابوالفضل ابوترابی، عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، در مصاحبه با سایت خانه ملت، افزایش پناهندگی سیاسی را ناشی از خلا قانونی در تعریف جرم سیاسی دانسته و از جمله گفته است :“بسیاری از افراد مجرم در کشور به صرف ابلاغ یک حکم از دادگاه انقلاب اسلامی ، به خارج رفته و پناهندگی سیاسی می گیرند”. وی همچنین با تاکید بر اینکه مجلس طرحی برای تعریف جرم سیاسی دارد، در عین حال تکلیف منتقدان حکومت را هم روشن کرده و “جرایم غیر خشن به علت نقد حاکمیت و نظام” و “انجام جرائمی را که به مواردی مانند اسلامیت، جمهوریت، تشیع نظام و اصل ولایت فقیه خللی وارد نکند” مشمول جرایم سیاسی دانسته است.

 

اما در مقابل ، برخی از روحانیون از گفته های علوی استقبال کرده اند. در همین راستا محسن غرویان شاگرد سابق و منتقد کنونی مصباح یزدی به ایلنا می گوید: “این کار منافاتی با درایت و دقت نظر در انجام کار‌ها ندارد، چرا که به هر حال ما در اسلام، «عفو» و «رحمت» هم داریم و همین موارد که آقای دکتر علوی وزیر محترم اطلاعات گفتند، یکی از مصادیق رحمت واسعه الهی و اسلامی‌است. اسلام دین رحمت است و پیامبر ما رحمت اللعالمین است و امام حسین کشتی نجات امت‌اند؛ این‌ها شعارهایی است که ما همیشه شنیده‌ایم، دیده‌ایم، گفته‌ایم و شما هم شنیده‌اید”.

 حجت الاسلام فاضل میبدی هم در اینباره گفته است: “من معتقدم یکی از کارهایی که باید در این کشور و در زمان حکومت آقای روحانی و در حکومت اعتدال باید بشود، همین آماده کردن زمینه بازگشت ایرانیان خارج از کشور به داخل کشور است”.

 فاضل میبدی افزوده: “خیلی از آن‌ها می‌خواهند برگردند واقعا آنجا مشکل دارند و شاکی خصوصی هم ندارند؛ و به نظرم این چیزی که آقای علوی وزیر محترم اطلاعات گفتند سخن بسیار درست و حکیمانه و مهربانانه‌ای است و به رحمت اسلامی‌هم خیلی نزدیک است. یک جمعی از انسان‌های هموطن در سراسر دنیا و در اروپا به صورت سرگردان زندگی کرده و واقعا به ذلت افتادند و به همین دلیل به زحمت زندگی شان را اداره می‌کنند؛ قطعا اگر یک زمینه‌ای فراهم شود که این‌ها به دامن ملت و مملکت برگردند، باز خواهند گشت و ما هم می‌توانیم در داخل کشور، از توانایی‌ها و استعدادهای آنان استفاده کنیم. بسیاری از ایرانیان خارج از کشور عاشق خدمت به مردم و مملکت خودشان هستند، چون این‌ها فرزندان این ملت و مملکت‌اند؛ حالا گیریم که یک خطایی هم کردند؛ باید پرسید که چه کسی خطا نکرده است؟ همه انسان‌ها جایزالخطاء هستند؛ بالاخره اسلام دین رحمت بخشش و عفو است و به نظرم دولت اعتدالی آقای روحانی به ویژه آقای علوی که مسئول اطلاعات کشور است، می‌توانند زمینه بازگشت این هموطنانمان را به کشور فراهم کند تا این‌ها به نفع این مملکت مشغول کار شوند”.

 روزنامه قانون، روزنامه نزدیک به اعتدالیون نیز در تحلیل این موضوع در گزارش اصلی خود می نویسد: “همانطور که پیش بینی می‌شد و در گذشته نیز اتفاق افتاده بود افراطیونی که در سال 76 مانع از ورود برخی مهاجران سیاسی به کشور شده بودند در جامه دیگری قصد دارند در برابر این اقدام ایستادگی کنند و بدین ترتیب امکان تکرار تاریخ وجود دارد”.