منع تدریس به دلیل بحث سیاسی

نویسنده
حسین محمدی

» بی خبری از دانشجویان زندانی

بعد از اتفاقات روز عاشورا نحوه برخورد با دانشجویان زندانی نیز با خشونت بیشتری همراه است. بازگرداندن دانشجویان زندانی به انفرادی، بی خبر نگاهداشتن خانواده هاو افزایش فشار و تهدید آنها از جمله این برخوردهاست که نگرانی های زیادی را موجب شده است.

 

مهدی عربشاهی: یک ماه بی خبری

مهدی عربشاهی، دبیر تشکلات دفتر تحکیم وحدت که در ظهر روز عاشورا، در پارک لاله تهران بازداشت شد، وضعیت نامعلومی دارد. بنا بر اخبار منتشر شده او تاکنون هیچ گونه تماسی با خانواده خویش نداشته و از وضعیت وی هیچ گونه اطلاع در دست نیست.

خانواده عربشاهی در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی اعلام کرده اند او از زمان بازداشت تاکنون، هیچ تماسی با خانواده نداشته است. همچنین تاکنون خبری در مورد اتهامات احتمالی وی منتشر نشده است. البته برخی اخبار حکایت از آن دارند که چهار عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، مهدی عربشاهی، مرتضی سیمیاری، بهاره هدایت و میلاد اسدی  برای قطع همکاری با دفتر تحکیم وحدت و اعلام انحلال آن تحت فشار قرار دارند. پیش از این نیز اخباری مبنی بر فشار بر میلاد اسدی و نگهداری وی در سلول انفرادی منتشر شده بود.

همسر بهاره هدایت نیز با اعلام اینکه ملاقاتی کابینی به مدت 5 دقیقه با وی داشته، اعلام کرده است که اتهام خانم هدایت نوشتن بیانیه های دفتر تحکیم و شرکت در تظاهرات اعتراضی روز قدس بوده است.

 

فشار بر خانواده مجید توکلی

آن گونه که علی توکلی، برادر مجید توکلی، عضو زندانی دانشگاه پلی تکنیک اعلام کرده است ماموران امنیتی در تماسی با مادر مجد توکلی، وی را تهدید به بازداشت کرده اند. علی توکلی، این مطلب را در گفت و گو با “خبرنامه امیرکبیر” اعلام کرده است. آن گونه که علی توکلی گفته دلیل این تهدید، مصاحبه مادر توکلی با “صدای آمریکا” اعلام شده است.

مجید توکلی عضو انجمن اسلامی دانشگاه پلی تکنیک از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب، به هشت سال و نیم حبس تعزیری (اجتماع و تبانی علیه نظام ۵ سال، تبلیغ علیه نظام سال، توهین به رهبری دو سال، توهین به ریاست جمهوری ۶ ماه) و ممنوعیت از فعالیت های سیاسی و خروج از کشور محکوم شده است.

 

دانشگاه علامه: تجمع برای بازگشت مردیها

به دنبال صدور حکم بازنشستگی اجباری دکتر مرتضی مردیها، استاد دانشکده ادبیات دانشگاه علامه، دانشجویان این دانشگاه در اعتراض به صدور چنین حکمی، دست به تجمع زدند. در این تجمع که در سکوت برگزار شد، دانشجویان ابتدا در محوطه دانشکده ادبیات تجمع کردند و سپس به سمت دفتر رییس گروه فلسفه دانشکده رفتند و تجمع خود را در آن جا ادامه دادند.

آن گونه که خبرنامه امیرکبیر گزارش داده است، دانشجویان که گل هایی را نیز به مناسبت تولد نداآقا سلطان در دست داشتند، به دفتر مردیها منتقل کردند.

گفتنی است مرتضی مردیها که پیش از این در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه تدریس می کرد، در سال 86 با حکم صدرالدین شریعتی، ریاست این دانشگاه، به دانشکده ادبیات منتقل شد. اما اکنون از تدریس در این دانشکده نیز محروم شده است.

اسدی، ریس گروه فلسفه دانشگاه علامه اعلام کرده است که مردیها به دلیل رعایت نکردن بندی از قانون دانشگاه، که به موجب آن بحث سیاسی در کلاس های دانشگاه ممنوع است، از تدریس منع شده است.

گفتنی است به غیر از مردیها، حمیدرضا برادران شرکا، معاون رئیس جمهور سابق کشور، محمد ستاری فر، رئیس سازمان منحل شده مدیریت و برنامه ریزی، علی صادق تهرانی، بهروز هادی زنوز، محمود ختایی، صادق بختیاری، رضا عاصی و دکتر جهرمی از اعضای هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه به تازگی بازنشسته شده اند. گفتنی است به جز ستاری فر مابقی این استادان علاوه بر بازنشستگی، ممنوع التدریس نیز شده اند.

 همچنین بنا بر اخبار واصله حقوق دکتر طائی و دکتر شریف آزاده رئیس گروه کشاورزی دانشگاه علامه نیز قطع شده است. در این میان علی عرب مازار، معاون کمیته برنامه ریزی ستاد میرحسین موسوی و عضو هیات علمی دانشگاه علامه بازداشت و مابقی استادان با بازنشستگی روبه رو شده اند.

 

تحقیق در مورد مرگ علی محمدی

۱۱۰ نفر از استادان و محققان دانشگاه های سراسر جهان با انتشار نامه سرگشاده‌ای ضمن محکوم کردن ترور مسعود علی‌محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران، خواستار بررسی فوری این حادثه توسط مراجع مستقل شدند. در این نامه از تمام سازمان‌های طرفدار حقوق بشر در جهان خواسته شده است که ترور دکتر مسعود علی‌محمدی و نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی ایران را محکوم کنند.

در این نامه همچنین آمده است: “با توجه به مشارکت جمهوری اسلامی در تروریسم دولتی و احاطه این رژیم بر عوامل مرتبط با مرگ پروفسور علی‌محمدی، ما خواستار بررسی ترور وی توسط مراجع مستقل هستیم.”

 امضاء کنندگان این نامه که در بین آنها چهره‌هایی چون نوآم چامسکی، ژانت آفاری، رامین جهانبگلو، سوزان بابیت، ناتالی دیویس، هوشنگ شهابی، احمد کریمی حکاک، منصور معدل و مهرداد مشایخی به چشم می‌خورد، از سوء قصد به مسعود علی‌محمدی، به عنوان یک “ترور هدفمند و نمونه‌ای از خشونت‌ها در جمهوری اسلامی” نام برده‌اند.

در بخش دیگری از نامه سرگشاده استادان دانشگاه‌های جهان در محکومیت ترور استاد فیزیک دانشگاه تهران به رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران اشاره و تاکید شده که جمهوری اسلامی بازداشت و شکنجه استادان و دانشجویان را گسترش داده است. نویسندگان این نامه به محدودیت‌های اعمال شده برای دانشگاهیان در ایران هم اشاره کرده و افزوده‌اند: “از زمان انتخابات ریاست جمهوری در ماه ژوئن، جمهوری اسلامی ایران اقدامات خود را در زمینه بازداشت و شکنجه دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها تشدید کرده و نیروهای دولتی شماری از دانشجویان را در خیابان‌ها و شمار دیگری را نیز در زندان‌ها به قتل رسانده‌‌اند.”

در ادامه این نامه به حملات نیروهای امنیتی به دانشگاه‌ها اشاره شده و آمده است: “نیروهای دولتی برای حمله به دانشجویان وارد دانشگاه‌ها شده و خوابگاه‌های آنها را تخریب کرده و فعالیت های دانشگاهی آنها را مختل کردند. همچنین دانشجویان از ادامه تحصیل محروم شده‌اند.”