پذیرش بحرانی بودن شرایط کشور

نویسنده
فیروزه متین

» معاون دارویی سازمان غذا و دارو استعفاء داد

همزمان با تشدید فشارها بر مردم به دلیل تحمل شرایط استثنائی اقتصادی که با کمبود داروهای حیاتی بیماران وارد مرحله تازه ای شده و پیش بینی نمایندگان مجلس که از افزایش بی سابقه بهای دارو در روزهای آینده می گویند، معاون دارویی سازمان غذا و دارو هم از قطار رو به سقوط دولت احمدی نژاد پائین پرید.

 شانه ساز پس از آنکه در یک کنفرانس خبری به تشریح شرایط بحرانی کشور در خصوص دارو پرداخت، با اعلام ناتوانی در اداره وضعیت پیش آمده از سمت خود استعفاء کرد.


بنا به گزارش خبرگزاری های داخلی، محمدرضا شانه ساز گفته است: “با توجه به اینکه در این مدت شرایط دارویی خیلی ویژه است و از لحاظ دادن ارز به شرکت های تولیدکننده و واردکننده مشکل وجود دارد و با این نوع اختصاص ارز نمی توانیم قیمت دارو را کنترل کنیم. لذا شرایط کار کردن در این بخش خیلی سخت شده بوده و انرژی فراوانی را نیاز دارد،که این انرژی هم اکنون در بنده وجود ندارد و خسته شده ام و واقعا نمی توانم دیگر ادامه دهم. امیدوارم فرد دیگری بتواند با انرژی بیشتر مسائل و مشکلات دارویی را پیگیری و به سرانجام برساند”.


او افزوده است: “از اول سال ۲۰۹ میلیون دلار ارز به بخش دارو اختصاص پیدا کرده. تاکنون با توجه به بحث‌های اداری و گرفتن کد هنوز این مقدار به دست شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده دارو نرسیده است. همچنین حدود ۷۰ میلیون دلار دارو در گمرک وجود دارد”.


وی قبل از استعفاء در نشست مشترک معاونان درمان و غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفته بود: “یارانه سال قبل ۴۳۵ میلیارد تومان بود که با توجه به کاهش این رقم، لزوم صرفه جویی در هزینه کرد منابع بیشتر می‌شود. البته حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان مابه التفاوت نرخ ارز مرجع و ارز مبادله‌ای نیز در بودجه امسال برای پرداخت به وزارت بهداشت پیش بینی شده است. در حوزه داروهای یارانه‌ای بیشترین مصرف مربوط به بیماران سرطانی است به طوری که سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان منابع یارانه‌ای به این بیماران اختصاص یافت. به عبارت دیگر این بیماران ۱۰ درصد کل ارزش ریالی دارو را در سال گذشته به خود اختصاص دادند”.


همزمان با استعفای وی، وزیر بهداشت جدید دولت احمدی نژاد هم از افزایش ناگهانی قیمت دارو ها انتقاد کرده و گفته است: “ما اصل را بر برائت می گذاریم و امیدوارم که برخی افزایش قیمت ها متناسب با روند موجود باشد و مواردی نظیر افزایش قیمت ارز باعث آن شده باشد وگرنه اگر چنین نباشد من خود نخستین شاکی این افزایش ها هستم. به عنوان مثال دلیل ندارد یک پزشک همان دارویی که در یک شهرستان وجود ندارد یا کمیاب است را برای بیمار تجویز کند. از معاونان درمان و غذا و داروی دانشگاه ها می خواهم با توجه به شرایط موجود کشور در این خصوص برنامه اجرایی ارایه کنند”.


عباس حاجی آخوندی رییس سازمان غذا و دارو نیز گفته است: “افزایش قیمت ها برای تولیدات داخل، فشار مالی زیادی بر مردم وارد نمی کند ولی متاسفانه بیماران مصرف کننده داروهای گران قیمت و صعب العلاج در این شرایط متحمل مشکلات اقتصادی زیادی می شوند. وزارت بهداشت در سال گذشته برای حمایت از مردم و کاهش هزینه های دارویی، تعداد قابل ملاحظه ای از این داروها را تحت پوشش بیمه قرار داد و پوشش بیمه ای آنها را نیز تا 90 درصد سهم، برای بیمه گر افزایش داد”.
او در واکنش به استعفای معاون دارویی خود گفته است: “کنترل وضعیت دارویی کشور نیازمند یک حضور جهادی و هوشمندانه است.” بنابراین گزارش، استعفای این مقام دارویی کشور در حالیست که روز گذشته یک نماینده مجلس از “درحال فاسد شدن” بیش از ۶۰ میلیون دلار دارو در گمرک ایران خبرداده است.


به گزارش ایسنا، نعمت الله منوچهری گفته است: “با ادامه روند ترخیص نشدن دارو از گمرک‌‌‌، امکان فاسد شدن این محصولات وجود دارد. به‌طور حتم مهم‌ترین اولویت وزارت بهداشت باید آزاد کردن دارو از گمرک و بهبود وضعیت
این حوزه باشد، زیرا سلامت مردم بازیچه دست مسئولان نیست. بیش از ۶۰ میلیون دلار دارو در گمرک‌های کشور در حال فاسد شدن است. این موضوع جای تأسف و تأمل دارد که چرا مسئولان حوزه سلامت و دولت در اینباره دست روی دست گذاشته و تنها افزایش مشکلات بیماران را نگاه می‌کنند. سوء مدیریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌ پزشکی و دولت عامل اصلی ترخیص نشدن دارو از گمرگ‌ است. این اتفاقات نشان‌دهنده این است که دولت به حوزه سلامت بهای کافی را نمی‌دهد و تنها به‌دنبال اهداف خودش است”.


منوچهری گفته است: “وضعیت کشور در حوزه دارو بحرانی است. موضوع ترخیص دارو از گمرگ یکی از موضوعات پیش پا افتاده در سالهای گذشته بوده، اما هم‌اکنون شاهد هستیم که این معضلات مردم را با مشکلات جدی روبرو کرده است. افزون بر مشکلات بیماران در کمبود دارو، هنوز وضعیت و تکلیف ارز دارو مشخص نشده است. نگرانی واردکنندگان از نرخ بعدی ارز زمینه را برای انباشت دارو و ترخیص نشدن از گمرک فراهم کرده است.به‌طور حتم برای حل مشکلات دارویی کشور باید تعامل میان دستگاه‌های مربوطه افزایش یابد”.


بنا به نوشته فارس، جمشید سلام زاده معاون دارویی دانشگاه بهشتی هم از افزایش۹۰ درصدی شکایت های مردمی در روزهای اخیر خبر داده و گفته است: “شکایت‌ها هنوز ادامه دارد وعلت آن هم این است که بیمار به داروخانه مراجعه می‌کند و متوجه می‌شود که قیمت روی بسته‌بندی دارو با قیمت عرضه متفاوت است و این شبهه برایش ایجاد می‌شود که داروخانه گرانفروش است در حالی که واقعا افزایش قیمت رخ داده ولی تولید کننده فرصت نیافته برای تولید برچسب و بسته بندی‌های جدید اقدام کند”.