انتقاد خامنه‌ای از کاخ‌سازی مرقد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» عضو جامعه روحانیت مبارز خبر داد:


حاشیه‌ها پیرامون آرام‌گاه جدید آیت‌الله خمینی ـ- بنیان‌گذار جمهوری‌اسلامی ـ- همچنان ادامه دارد. پس از انتقادهای دامنه‌دار اصول‌گرایان از شکل بازسازی این مکان،‌یک عضو جامعه روحانیت مبارز هم از انتقادهای آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، در این‌باره خبر داده است.

جعفر شجونی،‌ از اعضای جامعه روحانیت مبارز، در یک سخن‌رانی با اشاره به انتقادهای رهبر ایران از شکل بازسازی این حرم گفت: “مقام معظم رهبری نسبت به ساخت‌و‌سازها و کاخ‌سازی در اطراف مقبره امام خمینی (ره) به حسن خمینی اعتراض کردند که امام خمینی (ره) حاضر به نقاشی حسینیه جماران نشد و شما حالا میلیاردی هزینه مقبره امام می‌کنید”. به گفته شجونی “رهبری به سید حسن گفته بود که برای افتتاح صحن امام نمی آید و حتی در مراسم سالگرد، رهبری دستور دادند که فرش نفیسی را که در صحن بود را با یک زیلو بپوشانند”.
اشاره وی به عکسی است که از سخن‌رانی آیت‌الله خامنه‌ای در سال‌روز مرگ بنیان‌گذار جمهوری‌اسلامی منتشر شد. این عکس توسط حامیان رهبر جمهوری‌اسلامی در شبکه‌های اجتماعی پخش شد و آن‌ها این عکس را نشانی از ساده زیستی ایت‌الله خامنه‌ای و مخالفت وی با تجمل‌گرایی و ساخت‌وساز در آرام‌گاه آیت‌الله خامنه‌ای می‌دانستند. مساله‌ای که به نظر می‌رسد با توجه به سخنان شجونی، عمومی هم شده است.
آن زمان برخی وب‌سایت‌های اصول‌گرا در این‌باره نوشته بودند: “«العاقل یکفیه الاشاره» تصاویر زیر پای رهبری در ده سال گذشته حضور ایشان در مرقد امام (ره) نشان می دهد امسال تنها سالی بوده است که زیر پای ایشان همان زیلوی همیشگی حسینیه امام خمینی (ره) پهن شده است”.
وب‌سایت آیت‌الله خامنه‌ای نیز هفته گذشته مجموعه پوسترهایی با عنوان “تحریف امام” منتشر کرد که در یکی از آن‌ها محل سخن‌رانی ایت‌الله خمینی بدون تغییرات فعلی و به شکل ساده گذشته به نمایش گذاشته شده بود.
ماه گذشته انتشار عکس‌هایی از آرامگاه در حال ساخت آیت‌الله خمینی، با واکنش گروه‌های مختلف اصول‌گرایان مواجه شده بود. آن‌هامعتقدند که این آرامگاه نشانی از نحوه زندگی “امام کوخ‌نشینان” ندارد. آرام‌گاهی که به گفته شجونی “سنگ از ایتالیا” برای ساخت آن وارد شده است.
به نظر می‌رسد یکی از دلایل انتقادهای اصول‌گرایان به این مجموعه، به اختلاف نظر آن‌ها با حسن خمینی باز می‌گردد. بازماندگان خانواده آیت‌الله خمینی همگی از حامیان اکبر هاشمی‌رفسنجانی هستند؛ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که در سال‌های اخیر زیر تیغ انتقادهای اصول‌گرایان قرار داشته. اصول‌گرایان همچنین از واکنش خانواده آیت‌الله خمینی به اعتراض‌های سال ۸۸ راضی نیستند.
محمدعلی انصاری، دبیر “ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی”، اما در پاسخ به منتقدان گفت که “برای ساخت حرم، کمترین‌ هزینه‌ها” شده و آرامگاه آیت‌الله خمینی را با “خانه خدا” مقایسه کرد که “خانه مردم” است. به گفته انصاری: “بسیاری از مردم که برای زیارت حرم مطهر به تهران سفر می کنند با این شهر آشنایی ندارند و حتی در برخی مواقع ازبضاعت کافی برخوردار نیستند. این افراد خواستار امکانات بیشتر در این مکان هستند، بنابراین رفع نیازهای حرم یک ضرورت است. اگر کسی بگوید امام به دلیل ساده زیستی نباید حرمی با این ویژگی ها داشته باشد، لازم است بگویم این افراد دوست ندارند مردم در کنار امام در شب های تابستان آرامش داشته باشند”.
حمید انصاری، قائم مقام “موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی” نیز در این‌باره گفته بود: “تا به امروز هیچ اعتراضی نسبت به این مساله نشده و فقط صحبت‌هایی مطرح شد و برخی نیز با انگیزه های خاص به این مساله دامن زدند. بحث از سازه ای است که قرار است قرن ها باقی بماند و تا ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ سال آینده استوار باشد و انشاءالله بقای این نظام نیز همزمان با آن جاری باشد. امیدوار هستیم این مکان محلی برای تجلی عظمت نام امام خمینی و تجمع مردم باشد”.
پس از بالا گرفتن انتقادها و انعکاس آن‌ها در رسانه‌های مختلف، رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران خطاب به منتقدان گفته بود: “شاهد برخی واکنش‌ها نسبت به بازسازی حرم مطهر حضرت امام (ره) در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بودیم، هر چند پیشنهادات و انتقادات مطرح شده پیرامون این موضوع از سر دلسوزی است اما باید با هوشمندی مراقبت کرد تا خدای ناکرده به نوعی عمل نشود که موجبات سوء استفاده دشمنان امام و انقلاب فراهم آید”.