دروغ به دلایل امنیتی

نویسنده

maghamatamniati.jpg

رسا قاضی نژاد

پس از اینکه ماه گذشته مقامات امنیتی بارها از “تروریستی نبودن انفجار شیراز” سخن گفته بودند ناگهان دیشب در مصاحبه های جداگانه ای اعلام کردند نه تنها این حملات تروریسی بوده بلکه “تروریست ها” در یکی از “استانهای شمالی” هم دستگیر شده اند. در این میان وزیر کشور در توجیه اینکه چرا وزارت کشور از اعلام تروریستی بودن این خبر خودداری کرده، گفته است “به دلیل برخی موارد امنیتی این مساله را تاکنون نگفته است.” وزیر اطلاعات نیز در پاسخ این سوال، گفته است بخاطر “احتمال لو رفتن اطلاعات کسب شده و فرار عوامل اصلی بمب‌گذاری” این خبر تاکنون منتشر نشده بود.

ساعت ده دیشب سایت “انتخاب” که همواره در تنظیم خبرهای خود انفجار شیراز را حادثه ای “تروریستی” اعلام می کرد، نوشت: “مصطفی پورمحمدی، وزیر کشوردر دیداری که دیشب با اعضای ارشد کانون رهپویان وصال و خانواده شهدا و جانبازان حادثه انفجار 24 فروردین شیراز داشته، از دستگیری عوامل این حادثه تروریستی خبر داده است.”

همچنین به نوشته خبرگزاری ایرنا، پورمحمدی گفته: “این انفجار خرابکارانه و توطئه دشمنان ملت بزرگ ایران و نفرین شده‌های الهی به اسم سلطنت طلبی و به حمایت کشورهایی که دایه حقوق بشر و دفاع از حقوق ملت‌ها و ضد تروریسم دارند انجام شده است”.

در همین ارتباط، یک منبع مطلع به انتخاب خبرداده که پور محمدی به جمع اعضای کانون رهپویان وصال رفته وبه آنها گفته است: “برای عرض تسلیت آمده بودم اما در اواسط راه، یکی از برادران با من تماس گرفت و گفت که بمبگذاران حادثه اخیر را دستگیر کردیم. این تروریست ها که در یکی از استان های دیگر؛ در حال عملیات برای انجام بمب گذاری بوده اند دستگیر شده و به بمب گذاری در حسینیه شیراز اعتراف کرده اند.”

انتخاب با اعلام اینکه “وزیر کشور دلیل عدم اعلام این خبر را برخی دلایل امنیتی عنوان کرده است” همچنین نوشته پیش از پور محمدی، حجت الاسلام انجوی نژاد دبیر کانون رهپویان اطلاعات و نظرات خود در مورد این حادثه تروریستی را بیان کرد.

دقایقی پس از این خبر، مصاحبه ای در اختیار خبرگزاری های ایسنا، فارس و ایرنا قرار گرفت که به موجب آن وزیر اطلاعات، حادثه انفجار حسینیه رهپویان وصال را “ناشی از بمبگذاری یک گروه خرابکار مرتبط با کشورهای غربی به خصوص انگلیس و آمریکا” عنوان کرده است. بر اساس این خبر “حجت الاسلام محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات پس از جلسه دیشب هیات دولت در پاویون فرودگاه شیراز در جمع خبرنگاران رسانه‌های جمعی ضمن تسلیت شهادت جمعی از اعضای کانون رهپویان وصال گفت: وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی از لحظه اول کار تحقیقات در این خصوص را به جد شروع کردند اما در صحنه حادثه تیم فنی آنچه را به دست آورد بیانگر آن بود که این مسایل حاکی از اقدامی عمدی نبوده ولی تحقیقات ادامه یافت. پس از مدتی عوامل بمب گذاری توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفتند و عامل اصلی که قصد بمب گذاری در دیگر نقاط کشور را داشت و تلاش می کرد از کشور خارج شود دستگیر شد.”

غلامحسین اژه‌ای با اشاره به سکوت خبری و انکار تروریستی بودن این حادثه در هفته های اخیر، خاطر نشان کرد: “یکی از مشکلات اطلاع رسانی و اینکه در اطلاع رسانی در خصوص علت این حادثه تاخیر صورت گرفت، تلاش برای دستگیری متهمان بود. با فعال شدن ادارات کل اطلاعات چند استان از جمله فارس، تهران و مازندران عوامل اصلی بمب‌گذاری شناسایی و رابط و سرپل خارجی آنها هم دستگیر شد.”

به گفته وزیر اطلاعات ایران، هنگام دستگیری متهمان “هشت کیلو مواد منفجره، مقداری سلاح، مهمات و سیانور” از آنها کشف شد. به گفته اژه ای “عامل اصلی کسی بود که امروز عصر در حال فرار در یکی از شهرهای شمالی به صورت مسلح دستگیر شد و عدم اطلاع رسانی هم برای دستگیری وی بود”.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: “گروه بمب گذاری از چند سال پیش با ارتباط با کشورهای غربی از جمله انگلیس و آمریکا فعالیت های خرابکارانه‌ای را در کشور داشته و به رغم اطلاعات خوبی که در مورد این گروه و کارهای خرابکارانه آنها توسط وزارت خارجه ایران برای این کشورها فرستادیم که این‌ها یک گروه تروریستی هستند اما برخوردی صورت نگرفت و حمایت و پشتیبانی هم شدند.”

وزیر اطلاعات از تلاش این گروه “برای اقدامات مشابهی” هم خبر داد و تعداد دستگیر شدگان را “پنج تا شش نفر” اعلام کرد. محسنی اژه ای با بیان اینکه این گروه با گروه ‌های اسلامی “ارتباطی ندارند” ، افزود: “یکی از مسایلی که به پیچیدگی قضیه انجامید این بود که مسوولیت حادثه را چند گروه بر عهده گرفتند که باعث گمراهی در قضیه شد و وقت ما را گرفت اما این گروه با گروه‌هایی که مسوولیت را بر عهده گرفتند ارتباط ندارد.”

عذرخواهی کنید

ئقایقی پس از انتشار این خبر در شامگاه روز گذشته، آیت الله دستغیب، نماینده آیت الله خامنه ای در شیراز اعلام کرد که در صورت اعلام خبر از سوی مسئولین مبنی بر بمب گذاری بودن حادثه، مسئولین امر باید از ملت ایران عذرخواهی کنند.

از سوی دیگر سایت انتخاب با انعکاس نظر امام جمعه شیراز خواستار “عزل استاندار، فرماندار و مقامات ارشد استان فارس” شده و تاکید کرده است: “پس از اعلام این خبر از سوی مصطفی پورمحمدی که انفجار شیراز، ناشی از عملیات خرابکارانه تروریست ها بوده، احتمال عزل مقامات ارشد استان فارس بیش از پیش، افزایش یافت. به دلیل رفتارهای ناشایست فرماندار، استاندار و برخی دیگر از مقامات ارشد استان فارس، با اعضای کانون رهپویان وصال و تهدید های مکرر مبنی بر طرح شکایت از آنان، احتمال تغییر مقامات ارشد این استان، ‌به شدت جدی شده است”.

پس از وقوع انفجار تروریستی در شیراز، فرماندار شیراز با حضور در محل حادثه، احتمال هرگونه عملیات تروریستی را رد و عوامل رهپویان را تهدید به دستگیری کرد.مسئولین استان همچنین با احضار حجت الاسلام انجوی نژاد به فرمانداری و استانداری، ‌وی را از هرگونه موضع گیری در این مورد بر حذر داشتند. از سوی دیگر، بسیاری از مقامات ارشد کشور در تریبون های رسمی کشور، عملیات تروریستی در شیراز را رد و تنها عامل آن را، سهل انگاری اعضای کانون رهپویان شیراز اعلام کردند.

در حادثه انفجار شنبه شب، 24 فروردین ماه در حسینیه سیدالشهدا (ع) کانون رهپویان وصال در شیراز، چهارده نفرکشته و بیش از 200 نفر مجروح شدند. دقایقی بعد از انفجار برخی از جمله امام جمعه شیراز بر تروریستی بودن این انفجار تاکید و حتی امام جمعه شیراز آن را با “انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی” در سال 60 مقایسه کرد.سید محمد انجوی نژاد، مدیر کانون فرهنگی وصال شیراز نیز در یادداشتی که هفته گذشته در وبلاگ شخصی خود نوشت بر تروریستی بودن این حادثه تاکید کرد.

در آن دوره منابع غیر رسمی عدم اعلام این حادثه به عنوان یک حادثه تروریستی را، در پیش بودن سفر رهبر جمهوری اسلامی به فارس دانستند. سخنان یک مقام آگاه در آتش نشانی شیراز به سایت خبری ایران در همین ارتباط روشنگر بود. وی گفت: “آتش نشانی شیراز در ساعات اولیه بمب گذاری با تشکیل هیئتی متشکل از کارشناسان در پی عامل حادثه برامد و کارشناسان اتش نشانی شیراز در ساعات اولیه متوجه شدند که عامل حادثه شیراز بمب گذاری بوده است.اما فشار یکباره استاندار شیراز بر اتش نشانی شیراز باعث اعلام نشدن این حادثه به عنوان بمب گذاری شد”.

بر همین اساس است که گفته می شود این فشار برای آن بوده تا خدشه ای به سفر آیت الله خامنه ای به شیراز وارد نشود؛ به همین دلیل همزمان با پایان سفر وی به شیراز، اعلام شده که این حادثه تروریستی بوده است.