غرب علیه جمهوری اسلامی بسیج می شود؟

نویسنده
آکام مکری

» افزایش تنش در روابط خارجی

همزمانی اظهارات جو بایدن در مورد عدم مخالفت واشنگتن با کاربرد زور علیه تهران توسط اسراییل و اظهارات مایک مولن رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا مبنی بر این که “در مواجهه با ایران، هیچ گزینه ای حتی گزینه نظامی را نباید از روی میز برداشت”، از سوی تحلیلگران نشانه ای از تیرگی بیشتر روابط ایران با غرب در دوران بعد از انتخابات تلقی شده است.

در واکنشی دیگر، نیکلا سارکوزی رییس جمهور فرانسه روز گذشته پس از ملاقات با گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا با بیان اینکه “فرانسه از موضع بریتانیا در قبال دستگیری کارمندان سفارت این کشور در تهران حمایت می کند”، تصریح کرد: “حقیقتا مردم ایران شایسته رهبرانی بهتر از کسانی هستند که امروز دارند”.

 مقامات امنیتی و قضایی هفته گذشته با دستگیری 9 کارمند ایرانی سفارت انگلیس در ایران، آنان را متهم به شرکت در “آشوب”های پس از انتخابات ریاست جمهوری کردند. بازداشت این افراد واکنش شدید مقامات بریتانیا را در پی داشت؛لذا در حالی که آیت الله جنتی در خطبه های نماز جمعه از محاکمه این افراد به اتهام دست داشتن در ناآرامیهای اخیر خبر داده بود، به مرور هشت تن از آنها آزاد شدند و اینک تنها یک نفر در بازداشت مانده است. همزمان کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفرای ایران در اروپا را فراخواندند و به دستگیری کارمندان سفارت بریتانیا در ایران اعتراض و تهدید کردند که “آزار و ارعاب” کارکنان سفارت بریتانیا با پاسخ شدید و جمعی این اتحادیه مواجه خواهد شد.

در همین ارتباط، جمهوری اسلامی دو دیپلمات بریتانیایی را از ایران اخراج کرد که واکنش متقابل بریتانیا را در پی داشت و آنان هم دو دیپلمات جمهوری اسلامی را از این کشور اخراج کردند.

بهد نبال این مسئله انگلستان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست که در قبال این مسئله واکنش نشان دهند؛سخنان دیروز نیکلا سارکوزی، پاسخ روشنی به این درخواست بود؛ هرچند روزنامه کیهان پیش از این در تیتر اول خود خبر داده بود که اتحادیه اروپا از همراهی با انگلستان خودداری کرده و انگلستان در جلب آرای موافق متحدان اروپایی خود شکست خورده است.

پس از اظهارات نیکلا سارکوزی، گوردون براون هم به  جمهوری اسلامی هشدار داد که اتحادیه اروپا آماده اقدام است و تاکید کرد: “رژیم ایران باید به روشنی بداند که اگر اقدامات آن ادامه یابد و ما مجبور به کاری شویم، همراه با شرکای اروپایی خود دست به اقدام می زنیم”.

 

حذف صداوسیما از اجلاس رسانه‌های اروپا

در راستای همین اقدامات، دیروز اتحادیه رادیو و تلویزیون های اروپا، نام صدا و سیمای جمهوری اسلامی را از فهرست شرکت کنندگان در مجمع عمومی سالانه در کپنهاگ دانمارک، حذف کرد. صدا وسیمای جمهوری اسلامی، هر ساله در این نشست شرکت می کرد اما امسال برگزار کنندگان این مجمع، به دلیل “سیاسیت جمهوری اسلامی در قبال روزنامه نگاران خارجی” از دعوت صدا وسیمای جمهوری اسلامی خودداری کردند.

در مقابل، مسئولان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، این اقدام اتحادیه رادیو و تلویزیون های اروپا را غیرحرفه ای و “به دور از اخلاق رسانه ای” و نگرانی در مورد وضعیت خبرنگاران خارجی در ایران را “بی اساس و برخلاف واقعیت های موجود در کشور” خواندند.

این در حالیست که در هفته های اخیر رسانه های خارجی در ایران، با محدودیتهای بسیاری روبرو شده اند؛ خبرنگار بی بی سی از ایران اخراج و خبرنگاران نیوزویک و واشنگتن تایمز هم دستگیر شده اند.

 

اعتراض به اعدامها

همزمان با این اقدامات، سوئد به عنوان رییس دوره ای اتحادیه اروپا، با صدور بیانیه ای “قاطعانه” به اعدامها در ایران و بالاخص اعدام 20 تن در چند روز اخیراعتراض کرد. این افراد روز شنبه در زندان رجایی شهر به دار آویخته شدند و گفته می شود اتهام همه آنها “خرید، فروش و نگهداری انواع مواد مخدر” بوده است.

دولت سوئد در بیانیه خود از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است تمام احکام اعدام در ایران را به حالت تعلیق درآورند.

 

چراغ سبز آمریکا به اسراییل؟

اما یکی از موضوعات بحث برانگیز دیگر، اظهارات جو بایدن، معاون رییس جمهور آمریکا  در گفتگو با شبکه ای بی سی   بود  با این مضمون که “اسراییل حق دارد درباره هرگونه تهدیدی که از جانب ایران احساس کند، چه بدون توافق با آمریکا و چه به شکل مستقل واکنش نشان دهد”. برخی از صاحب نظران سخنان آقای بایدن را چراغ سبزی به اسراییل برای حمله نظامی به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی تفسیر کرده اند. آقای بایدن همچنین گفته: “اسراییل حق دارد تصمیم بگیرد به کارگیری چه اقدامی به نفع این کشور است”.

پس از اظهارات بایدن، روزنامه‌ی اسرائیلی “اورشلیم پست” خبر داد که نیروی هوایی اسرائیل تمرین‌های عملیاتی خود را آغاز کرده است. به نوشته‌ این روزنامه، “جنگنده‌های اسرائیلی در ماه‌های آینده تمرین‌های گسترده‌ای در خاک اروپا و ایالات متحده‌ی آمریکا خواهند داشت تا خود را برای عملیات احتمالی آتی آماده کنند. از جمله تمرین‌هایی در ایالت‌های نوادا و واشنگتن آمریکا برای انجام ماموریت‌هایی با مسافت‌های طولانی.”

روزنامه بریتانیایی ساندی تایمز، حتی از این هم جلوتر رفت و اعلام کرد: “ا سرائیل از عربستان سعودی برای استفاده از حریم هوایی این کشور جهت حمله به تاسیسات ایران قول مساعد گرفته است”.

آنطرفتر در واکنش به سخنان آقای بایدن، علاالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: “ایران آماده پاسخ کوبنده به حملات اسراییل است”.

وی همچنین اضافه کرد: “آمریکا و اسراییل به خوبی از پیامدهای چنین اقدامی آگاه هستند”.

در همین حال، مایک مولن، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت که هم حمله به ایران و هم دست یابی ایران به بمب اتمی، هر دو موجب بروز “بی ثباتی شدید” خواهد شد. مولن که با شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا مصاحبه می کرد، ضمن بیان اینکه”حمله نظامی به ایران عواقب بسیار بدی خواهد داشت”، پیامدهای چنین اقدامی را “غیر قابل پیش بینی” و “ناخواسته” خواند؛ هر چند تصریح کرد که “در مواجهه با ایران، هیچ گزینه ای حتی گزینه نظامی را نباید از روی میز برداشت”.