بابک زنجانی صداقت ندارد

نویسنده
جلال یعقوبی

» خبری از دادگاه بسیجی اقتصادی نیست

کاظم پالیزدار، دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی طی گفتگویی از اینکه بابک زنجانی با “صداقت” در بازجویی‌ها همه چیز را بیان نکرده است، ابراز تاسف کرد.

دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی به خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران گفت: “همکاری متهم خوب نبود. اگر از روز اول زنجانی بنا را صداقت و همکاری گذاشته بود شاید تمام شده بود و خیلی بهتر بود اما همکاری متهم خوب نبود و همیشه آن چه در برداشت ما بوده است این است که این فرد همواره در جهت گمراه کردن مسیر پرونده بود و همواره اطلاعات غلط می‌داد یا قرائن و شواهد را اشتباه می‌داد. گزینه‌های اشتباه می‌داد، همواره بدین صورت عمل می‌کرد و هیچ موقع صادقانه برخورد نکرده است همین موضوع کار را به تاخیر و تعویق می‌اندازد.”

 او اضافه کرد: “خب بالاخره‌ دستگاه قضایی تلاشش را خواهد کرد و به نتیجه‌‌هایی رسیده‌اند. اما هنوز نیاز کامل برآورده نشده است و مشکلات در جاهایی به قوت خودش باقی است، اما تلاش‌ها صورت می‌گیرد.”

او در بخش دیگری از سخنانش نحوه همکاری این ستاد با رسانه‌های عمومی را هم تشریح کرد: “ما از رسانه‌ها می خواهیم بیایند و مطالبه کنند یک مطالبه هوشمند و علمی، نه مطالبه جناحی و سیاسی چون اگر اینطوری باشد کار خراب می‌شود.” او گفت: “البته نگویند چه کسی با بابک زنجانی بود و چه کسی با زنجانی نبود. زنش کی‌ بود، دوستش کی بود و پولش چی بود، این چیزی است که در رسانه‌ها مطرح شد.”

این سخنان در حالی منتشر شده است که تنها یک روز پیش از آن، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری‌اسلامی تاکید کرده بود پشت پرده بابک زنجانی باید معلوم شود. او گفته بود: “شما فکر می‌کنید اذهان عمومی بابک زنجانی و پرونده وی را فراموش می‌کنند؟ حدود یک میلیارد دلار نفت به او داده می‌شود تا بفروشد و بیش از یک میلیارد دلار پول نقد هم به او می‌دهند تا به صاحبان آن برساند و مجموعاً حدود دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول مملکت را می‌برد. قطعاً نمی‌تواند در یک دوره دو تا سه ساله همه این پول کلان را صرف عیش و نوش کرده باشد؛ حتماً این پول در جایی است و مسئولان قضایی باید آن را بیابند. ” جهانگیری معتقد بود: “ پشت پرده پرونده بابک زنجانی هم باید معلوم شود که این شخص چگونه وارد سیستم شد؛ چه کسانی از وی حمایت کردند و چرا می‌ترسیم اینها را مطرح کنیم. قطعاً تا این موضوعات روشن نشود، بابک زنجانی‌ها پدید می‌آیند.”

این اولین بار نیست که مسئولان جمهوری اسلامی از عدم همکاری بابک زنجانی سخن می‌گویند. حتی گفته می‌شود علت عدم همکاری زنجانی، شرکای قدرتمندی است که در ساختار امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی دارد. با اینهمه دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی می خواهد کسی نپرسد که “چه کسی با بابک زنجانی بود و چه کسی با زنجانی نبود.”

اواخر سال ۱۳۹۲، وا محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره شایعه “ارتباط تنگاتنگ” زنجانی با سپاه و وزارت اطلاعات گفته بود: “باید دید که منظور از ارتباط چیست. مثلا فرض کنید که در دو سه سال قبل فردی به وزارت نفت مراجعه می‌کند و می‌گوید که من می‌توانم نفت‌ها را خریداری کنم یا آنها را بفروشم که در واقع این یک نوع همکاری است و فاقد مشکل است اما اگر منظورتان ارتباط ناصحیح است، من واقعا از آن مطلع نیستم. بنابراین اگر منظور شما همان ارتباط کاری است، بله این ارتباط با سپاه وجود داشته است. البته گفته‌اند که ارتباط وزارت اطلاعات با بابک زنجانی موقعی بوده است که می‌خواستند پول‌ها را به کشور بازگردانند.”

البته از همان ابتدا گفته می‌شد که شرکای بابک زنجانی، علاوه بر گروهی از اعضای سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات، تعدادی از وزرای دولت سابق هم بوده‌اند.

حدود یک سال پیش و در فروردین ماه سال ۱۳۹۳، امیرعباس سلطانی، نماینده بروجن و یکی از کسانی که این پرونده را پیگیری کرده است، در گفتگویی اعلام کرد: “زنجانی پیش از عید اعتراف‌هایی مبنی بر اینکه با یک تیم کار می‌کند و اینکه او تنها ویترین این ماجرا است، داشته است.” او اضافه کرده بود: “ما پیش از این اعتراف‌ها نیز بر این باور بودیم که بابک زنجانی به تنهایی نمی‌توانسته تمامی تخلف‌ها و کلاهبرداری‌ها را انجام دهد بلکه با حمایت و پشتیبانی عده‌ای یا گروهی توانسته به اهداف خود برسد.”

پس از آن نیز بارها از حامیان پشت پرده بابک زنجانی سخن رفته است. در اردیبهشت سال ۱۳۹۳، روزنامه دولتی ایران اعلام کرد: “میلیاردر نفتی در جریان بازجویی‌ها مسائل مهمی درخصوص ارتباطش با برخی از افراد سرشناس سیاسی و مدیران سابق سازمان‌ها، شرکت‌های خصوصی و دولتی در ۸ سال گذشته مطرح کرد. در ۸ سال گذشته عده‌ای که در مسند قدرت بودند تصمیم گرفتند با واسطه یا بدون واسطه زنجانی را جذب کنند. برخی تصمیم گرفتند پروژه‌های تجاری و نفتی را به بابک زنجانی واگذار کنند تا با تبانی و ویژه‌خواری سود بیشتری نصیب شان شود.”

در تیرماه همان سال شایعه آزادی بابک زنجانی و خروج او از ایران منتشر شد که گرچه تکذیب شد، اما هیچگاه شواهدی از حضور او در زندان منتشر نگردید. در آن زمان هم محسنی‌آژه ای اعلام کرد که بابک زنجانی در جریان تحقیقات صداقت لازم را نداشته است. او چندی بعد دوباره از عدم صداقت بابک زنجانی گله کرده بود: “طی صحبت‌های بازپرس، متهم صداقت لازم را نداشته و ندارد در واقع در خصوص اموالش صداقت لازم را ندارد و هر مقدار از اموال که ردیابی و شناسایی شود قبول می‌کند ولی خودش صداقت ندارد.”

مسئولان جمهوری اسلامی هیچگاه توضیح ندادند که چرا انتظار همکاری و صداقت از بابک زنجانی داشته‌اند. روزنامه شرق دیروز در گزارشی به همین پرسش پرداخته و نوشته: “سؤالی که حالا برخی نمایندگان مجلس روی میز مسئولان مرتبط در حوزه مبارزه با فساد می‌گذارند این است که چطور انتظار دارید این آقا به شما آدرس درست بدهد؟ آدمی که در دو دهه گذشته جز دروغ و فریب‌کاری در پرونده به‌اصطلاح کاری‌اش چیزی نبوده و بااین‌حال به یکباره از مهم‌ترین پرونده فروش نفت ایران سر در می‌آورد و درعین‌حال یکی از تاریخی‌ترین پرونده‌های فساد را نیز به نام خود رقم می‌زند؟”