تحریم تاجر ایرانی در دوبی

نویسنده

» گزارش رویترز از اعمال جدید تحریم های

یک تاجر ایرانی که به دلیل نقض تحریم های، نامش در لیست اتحادیه اروپا قرار گرفته، روز یکشنبه با رد هر گونه تخلف گفت که بانک و دیگر شرکت های او هیچ کاری برای دولت ایران انجام نداده اند.

بابک زنجانی که از دفترش در برجی عظیم در مرکز مالی دوبی سخن می گفت، یک روز پس از اعمال این تحریم ها گفته است: “اشتباه شده است.”

او می گوید نه اولین بانک اسلامش اش در مالزی و نه هیچ کدام از 60 شرکتش هیچ کار اشتباهی انجام نداده اند.

در آخرین تحریم هایی که در ماه اکتبر اتحادیه اروپا تصویب کرد و از روز شنبه اجرا شده است، به عنوان “اقدامات محدود کننده” اتحادیه اروپا شرکت ها و اشخاص اروپایی را از تجارت مرتبط با ایران با زنجانی منع کرده است.

تحریم ها با هدف فشار بر ایران برای توقف برنامه اتمی اش اعلام می شود، تحریم های تازه، معامله مالی با ایران؛ فروش تجهیزات حمل و تقل، فولاد و واردات گاز طبیعی از ایران را ممنوع می کند. این محدودیت ها به جز محدودیت های پیشین از جمله ممنوع شدن خرید نفت از ایران است.

تحریم های اتحادیه اروپا از زنجانی به عنوان یک “تسهیل کننده کلیدی معاملات نفتی و انتقال پول نفت” نام برده و او نخستین بانک اسلامی را متهم به زدن کانال برای دریافت پرداخت های نفتی به ایران کرده است.

به گفته زنجانی ماهیت پیچیده معاملات شرکت های که در آن رقم های کلانی جابجا می شود ممکن است اتحادیه اروپا را گمراه کرده باشد.

او می گوید: “من گذرنامه ایرانی دارم و پول زیادی برای شرکت هایم در سراسر جهان ارسال می کنم. آن ها فکر کرده اند ما به جائی وصل هستیم.”

او همچنین این اتهام که شرکت نفتی اش – نفت امن بین المللی - که آن هم در لیست سیاه اتحادیه قرار گرفته با صنعت نفت ایران در ارتباط بوده را رد کرده است.

زنجانی می گوید: “من از آن ها می خواهم تا نشان دهند من برای ایران کار کرده ام، مثلا بگویند که ما با صنعت نفت ایران ارتباط داشته است، من شرکت نفتی دارم اما هیچ ارتباطی با ایران ندارد. ما با عراق تجارت می کنیم.”

او می افزاید: “من یک ایرانی هستم، اگر از من چنین کمکی می خواستند، انجام می دادم، اما هرگز نخواسته اند، من فقط تجارت خصوصی خود را انجام می دهم.”

او می گوید تا اینجای کار بازخورد منفی از فهرست مشتریانش دریافت نکرده است.

او می گوید: “ما هیچ پشتیبانی از دولت ایران دریافت نمی کنیم. اما این موضوع برای اعتبار ما بد است.”

تهران می گوید برنامه اتمی اش صلح آمیز است اما اتحادیه اروپا و ایالات متحده مظنون هستند که ایران در پی دستیابی به توانایی ساخت سلاح اتمی است و امیدوارند تحریم ها قدرت ایران در پیشرفت در فن آوری هسته ای را محدود کند.

منبع: رویترز – 23 دسامبر