در جشنواره بیست و چهارم، بهرام توکلی دربخش فیلمهای کوتاه ومستند با فیلم “روایت شتابزده” حضور داشت. او امسال با اولین فیلم بلند حرفه ای خود “پا برهنه دربهشت” دربخش فیلمهای اول و دوم مسابقه سینمای ایران حضوردارد. توکلی جزو فیلم سازان جوانی است که نه گرایشی به فیلم های تجاری وعامه پسند دارد ونه توجهی به الگوهای جشنواره ایی. گفتگوی کوتاه یی را با اوانجام داده ایم.
پای حرف های بهرام توکلی
کجاست آن شور و شعف
حضور در جشنواره فجرتا چه حد برایتان اهمیت داشت؟
حضوردرهرموقعیتی که باعث بیشتردیده شدن فیلم بشود، قطعا برای هرفیلمسازی غنیمت است. جشنواره فیلم فجرهم همیشه برای من دوست داشتنی وجذاب بوده واین که برای اولین بار با فیلمی بلند می توانم درجشنواره فجرحضورداشته باشم برایم خوشحال کننده است. بخصوص که امسال رقابت جالب وفشرده ایی برای انتخاب فیلم ها برای بخش مسابقه سینمای ایران وجود داشت.
جایگاه فیلم های اول و دوم را در جشنواره فجرچگونه می بینید؟
شبیه به جایگاه این فیلم ها دربدنه کلی سینما. سینمای ایران نیازمبرمی به ورود جوانان وتازه نفسهایی دارد که بیایند وایده ها واستعداد های خودرا به منصه ظهوربرسانند. بدون شک توجه ویژه به این دسته ازفیلمسازان دردرازمدت تاثیربسزایی درروند روبه رشد سینمای ایران خواهد داشت. متاسفانه بعضی از دوستان برخورد غیرمنصفانه ایی با کارگردانانی دارند که اولین تجربه فیلم بلند خودرا دارند درصورتی که گاهی اوقات در میان این آثارفیلمهای قابل توجه ودرخشانی مشاهده می شود.
چه قدربه موفقیت فیلمتان دراین جشنواره امید دارید؟
فقط امیدوارم بازخوردهای خوبی پس ازتماشای فیلم ازمخاطبان ببینم، این برای من هم آموزش فیلمسازی وهم موفقیت است.
با توجه به حضورقبلی تان درجشنواره با فیلم های کوتاه تا چه حد امیدوارید فیلمتان درجشنواره دیده شود؟
خوشبختانه ما با مخاطبانی فهیم وبا دانش درسینمایمان رودرروییم. مخاطب وقتی به تماشای فیلمی می نشیند کیفیت وموضوع اثر را زیر ذره بین می برد و زیاد اسم کارگردان برای او مهم نیست. البته استثناهایی هم وجود دارد. ولی اگر صاحب اثر کارگردان بزرگی باشد ولی در ارائه کارش ناموفق باشد، باز هم مخاطب کاررا پس می زند.
درباره چگونگی شکل گرفتن فیلمنامه توضیح بدهید؟
من ازاولین مراحل اولیه نگارش فیلمنامه یعنی ازایده خام واولیه تا پرداخت نهایی به نحوه اجرای آن فکرمی کردم.البته نوع روایت هم درفیلم بسیاربرای من مهم بود. روایت در “پا برهنه تابهشت” ریتم فیلمهای متعارف را ندارد ودرپرداخت هم سعی شده تا فرم فیلم، شیوه روایت وکیفیت تصویرها، منطبق با روحیه، دغدغه ها و اعتقادهای شخصیت محوری باشد.
نحوه انتخاب بازیگران به چه شکل بود.آیا ازبازی تمام بازیگران رضایت کامل دارید؟
به غیرازنقش رئیس آسایشگاه که اول قراربود مهدی هاشمی بازی کند وبعدا امین تارخ جایگزین اوشد، بقیه بازیگران همه کسانی بودند که مدنظرمن بودند وهمه آنها را متناسب با نقشهایشان انتخاب کردم. همه گروه نهایت سعی وتلاش خود راکردند وبازیها هم درسطح بالا وقابل قبولی ارائه شد. باید منتظرعکس العمل مخاطبان باشیم.
کدام یک ازدوره های جشنواره فجررا ازبقیه بیش تردوست دارید؟
جشنواره درسالهای گذشته ودورتردارای شوروشعفی دراجرا وخیلی چیزهای دیگربود که متاسفانه دیگرتکرارنشد ونوعی بی انگیزگی برفضای جشنواره حاکم شد.
کدام یک ازفیلم های ایرانی دوره های قبلی برایتان خاطره انگیزبوده است؟
ناخدا خورشید “ناصرتقوایی”، پرده آخر “واروژ کریم مسیحی”، طلسم “داریوش فرهنگ” و کارهای کیانوش عیاری.
آیا بازهم فیلم مستند وکوتاه می سازید؟
بله، من کارم را با ساختن فیلم کوتاه آغازکردم وعاشق این رشته ازفیلمسازی هستم. چون فیلم کوتاه مدیوم وقاب خاص خودرادارد و به نظرمن دربعضی مواقع ساختن یک فیلم کوتاه سخت تر از یک فیلم بلند است. چون شما باید یک مفهوم را بسیار گویا و با ایجاز به مخاطب انتقال دهید و این اصلا کارآسانی نیست.