بازداشت و بی‌خبری؛ گریبانگیر فعالان سیاسی

نویسنده
حسین محمدی

» ده ها زندانی دیگر آزاد می‌شوند

اندکی پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی و آزادی چند تن از زندانیان سیاسی٬ وضعیت دیگر زندانیان هنوز مشخص نیست. هر چند محسنی‌اژه‌ای٬ سخنگوی قوه‌قضاییه٬‌ خبر داده که رهبر جمهوری‌اسلامی دستور عفو هشتاد تن از زندانیان سیاسی را داده است. وزیر اطلاعات هم خبر از آزادی برخی از زندانیان سیاسی در عید غدیر داده بود.

وعده آزادی زندانیان در حالی داده می‌شود که در روزهای گذشته سعید نعیمی٬ عضو شورای سیاستگذاری سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) برای اجرای حکم یک سال حبس خود به زندان فراخوانده شد. هم‌زمان مریم شفیع‌پور٬ فعال دانشجویی٬ که از هفته اول مردادماه بازداشت شده است٬ هنوز در زندان به سر می‌برد.

سعید نعیمی در روزهای گذشته جهت گذراندن یک سال دوران حبس خود به زندان تبریز منتقل شد. یکی از نزدیکان سعید نعیمی در این زمینه به “روز” می‌گوید: “می‌دانید که فرزند سعید نعیمی اخیرا متولد شده است. ما در این مدت مدام نگران این بودیم که نکند سعید زمان تولد فرزندش٬ کنار خانواده‌اش نباشد. حالا حکم او اجرا شده است. این در حالی است که بعد از صدور حکم اولیه و با اعتراض وکیل سعید٬ دیوان عالی کشور این حکم را نقض کرده بود. از طرفی مشخص نیست که چرا سعید را به زندان تبریز برده‌اند”.

سعید نعیمی اردیبهشت ماه سال ۹۰ بازداشت شده بود. وی سه ماه در سلول انفرادی زندان کرج بود٬ سپس به زندان تبریز منتقل شد و هشت ماه هم در آن زندان بود.پس از آزادی در دی ماه همان سال٬ نعیمی به اتهام “معاونت در جاسوسی”، “همکاری با دولت متخاصم” و “تبلیغ علیه نظام” محاکمه و به دو سال حبس محکوم شد.

همسر سعید نعیمی در صفحه فیس بوک خود پیرامون انتقال همسر خود به زندان نوشت: “از وقتی که متوجه شدم باردارم حس ترس!ترس از نبودن سعید کنارم یک لحظه تنهام نذاشت…. اورهان به دنیا اومد و دست تقدیر چنین براش رقم زد که از این به بعد از پشت میله های زندان آتا رو ببینه”.

هم‌زمان از وضعیت مریم شفیع‌پور٬ فعال دانشجویی٬ خبری در دست نیست. شفیع‌پور اوایل مردادماه بازداشت شده است و از آن زمان در زندان به سر می‌برد. یکی از دوستان مریم شفیع‌پور در این زمینه به “روز” گفت: “اطلاع‌رسانی درباره وضعیت مریم کمی دشوار شده است. به خصوص این‌که در روزهای گذشته ماموران امنیتی٬ خواهر مریم را تهدید کرده‌اند که از اطلاع‌رسانی درباره وضعیت او خودداری کند٬ در غیر این‌صورت با خود او هم برخورد خواهد شد. آخرین خبری که از وضعیت مریم وجود دارد این است که بعد از انتقال به بیمارستان خبر چندانی از او نداریم. مشخص نیست به کجا منتقل شده٬ نمی‌دانیم وضعیت درد دندان و بی‌حسی دست‌اش به کجا رسیده٬ هنوز مشخص نیست اتهامات او چیست و معلوم هم نیست که چه زمانی آزاد خواهد شد”.

مریم شفیع‌پور٬ ماه گذشته در ملاقات با پدر خود نسبت به عدم تفهیم اتهامات و همچنین عدم رسیدگی پزشکی خود اعتراض کرده بود.

این در حالی است که وزیر اطلاعات روز گذشته و پس از پایان جلسه هیات دولت گفته بود: “در عید غدیر خم زندانیان بیشتری مشمول عفو و رحمت قرار می‌گیرند و ما منتظر هستیم که هدیه خوبی به این اشخاص و مردم در این روز داده شود”.

وی اضافه کرده بود که “این نخستین‌بار نیست که نسیم رحمت و رأفت از جایگاه رهبری معظم انقلاب اسلامی وزیدن گرفته و جمعی از زندانیان را مشمول عفو و بخشودگی نظام کرده است و البته این مسبوق به سابقه بوده است” و “طبیعتا ارکان نظام به ویژه مقام معظم رهبری که حکم پدر جامعه را دارند علاقمندند تا چنین فضایی استمرار پیدا کنند و نگاه امیدوارانه مردم به آینده پررنگ‌تر و پایدارتر شود و طبیعی است که در جهت پایداری این نگاه روشن‌بینانه و امیدوارانه به آینده شاهد اینگونه برنامه‌ها و آزادی جمع بیشتری از زندانیان قطعا خواهیم بود و ان‌شاءالله این امید را داریم که مردم ما در عید سعید غدیر خم عیدی خوبی دریافت کنند”.

پیش از این غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای٬ سخنگوی قوه‌قضاییه٬ خبر از عفو هشتاد زندانی سیاسی توسط رهبر جمهوری‌اسلامی داده بود. وی البته اشاره‌ای به نام این زندانیان نکرده بود و توضیحی هم در این زمینه ارائه نکرد. با این وجود رسانه‌های خبری نوشتند که مقام‌های قضایی و دادستانی از این مساله ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند: “تعداد زیادی از خانواده های زندانیان موضوع را از دادستانی تهران و مسئولین زندان اوین پیگیری کرده اند که آنها از وجود چنین لیستی و افراد آن لیست اظهار بی اطلاعی کرده اند. پس از آن اظهارات هیچ فردی از زندانیان سیاسی نیز آزاد نشده است”.

هفته گذشته نیز دوازده زندانی سیاسی با حکم عفو از زندان آزاد شده بودند. نسرین ستوده، مهسا امرآبادی، میترا زحمتی، مریم جلیلی، صغری غلام نژاد، ژیلا کرم زاده مکوندی، محبوبه کرمی، کفایت ملک محمدی٬ فرح واضحان٬ محسن امین‌زاده٬ فیض‌الله عرب سرخی٬ علی خدابخش و میرطاهر موسوی٬ از زندانیانی بودند که با عفو مواجه شدند. عفو بسیاری از این زندانیان در حالی رقم خورده است که حکم زندان آن‌ها رو به پایان بود.

اما اوضاع برای همه زندانیان این‌گونه نیست. سایت کلمه - نزدیک به میرحسین موسوی در همین زمینه نوشته است که “دوره حبس ۴ ساله محمدرضا مقیسه مسئول کمیته پیگیری قربانیان حوادث انتخابات ۱۳۸۸ ستاد میرحسین موسوی در شهریور ماه به پایان رسیده است”، اما “مقامات قضایی از آزادی این زندانی سیاسی خودداری می‌کنند”. به نوشته‌ی کلمه “مقیسه پیش‌تر اعلام کرده بود که چنانچه دادستانی برخلاف قانون و خودسرانه بخواهد دوران زندان وی را افزایش دهد به هر طریق ممکن و از طریق نامه نگاری به مقامات ارشد و اعتصاب غذای نامحدود اعتراض خواهد کرد”.