وزیر کشور: داعش برنامه حمله به ایران دارد

نویسنده
جلال یعقوبی

» آمادگی های امنیتی و نظامی برای مقابله

علی اکبر ناطق نوری، رئیس دفتر بازرسی رهبر جمهوری اسلامی در جلسه شورای عالی اداری استان اصفهان طی سخنانی گفت: “فداکاری مردم در جنگ و خون شهدا یکی از دلایل امنیت در ایران است. برخی می‌گویند که داعش تا اربیل آمده و به ایران نزدیک شده است و ممکن است به ایران حمله کند اما من بارها گفته‌ام که این گروه‌ها نمی‌فهمند اما اینقدر می‌فهمند که نباید با دم شیر بازی کرد.” او اضافه کرد: “داعش تا اربیل آمده و ایران با کمک‌های فکری، حمایتی و آموزشی در عراق، توانسته داعش را در بخش‌هایی به عقب براند و این مدیریت فرمانده کل قوا و جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌دهد.”

چند روز پیش هم عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور از “برنامه وسیع داعش” بر ای حمله به ایران سخن گفته بود. او تاکید داشت: “این گروه برنامه‌های وسیعی دارد و طبق اسناد ما آنها برنامه برای تجاوز به کشور ما و سایر کشورها را دارند، اما ایران قدرتمندتر از آن است که یک گروه کوچک بخواهد به ‌آن تجاوز کند.” او خبر داده بود: “ما اطلاع جدیدی در این باره نداریم، اما فعالیت دیپلماتیک و امنیتی را انجام می‌دهیم. با استحکام نظام جمهوری اسلامی ایران توطئه‌های دشمنان در چندین گروگان‌گیری دفع شده و همچنین فردی به نام عبدالرئوف کشته و دارودسته وی نیز به دلیل اختلافات داخلی خود و توانایی جمهوری اسلامی ایران در حفاظت از مرزهای کشور از بین رفته است.”

گرچه درگیری با گروه داعش در داخل عراق گسترش یافته و پیشروی این گروه کند شده است، اما هنوز احتمال حمله آن به ایران از بین نرفته است.

این احتمال از ماه ها پیش مطرح شد. گفته می شد که برنامه نهایی گروه داعش از پیشروی در عراق، فراهم کردن زمینه حمله به ایران است. حتی شایعاتی از ورود بخشی از نیروهای داعش به ایران منتشر شده بود.

اوایل تیرماه گذشته، سرتیپ اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران اعلام کرد: “اینکه می‌گویند داعش فردا در ایران و مشهد است، خیالی باطل است،‌ پیرامون کشور را در غرب آسیا به آشوب کشیدند که ایران را متزلزل کنند، نه‌تنها نتوانستند بلکه ایران اسلامی به تکیه‌گاهی برای جلوگیری از فروریختن سایر کشورهایی که مورد حمله و تجاوز قرار گرفته بودند.” او درباره شایعه دستگیری گروهی از اعضای داعش که قصد عبور از مرز ایران را داشته‌اند، گفته بود: “ممکن است در مرزها افرادی وابسته به این گروهک دستگیر شوند اما اینکه یگانی از داعش وارد شده باشد، خیر، چنین موضوعی صحیح نیست.”

همان روزها عباسعلی منصوری‌آرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با روزنامه آرمان درباره احتمال حمله داعش به ایران، تاکید کرد: “وقوع چنین چیزی در ایران مردود است مگر اینکه مسئولان داعش تصمیم گرفته باشند همگی به هلاکت برسند. سیستم‌های مرزی ما کاملا قدرتمند است و نیروهای داعش که از توان رزمی ایران باخبر هستند جرات نزدیک شدن به ۱۰۰کیلومتری ایران را ندارند. اما اینکه در استان‌های همجوار ایران در عراق عملیاتی انجام دهند یا افرادی به‌صورت گروهی دست به رفتارهایی بزنند، بحث دیگری است.” او تاکید داشت: “در صورت وقوع چنین اتفاقی ایران تاوان این کار را از کشورهای پشتیبان نیز خواهد گرفت. هر گونه تحریکات داعش علیه ایران به‌معنای اعلام عملیات نظامی علیه کشور پشتیبان خواهد بود و هیچ‌کدام از کشورهای همسایه این جرات را ندارند و این توانایی را در خود نمی‌بینند که در برابر ایران سرکشی کنند.”

محمدرضا محسنی‌ثانی نماینده مجلس، نیز معتقد بود: “بعید می‌دانم داعش به فکر تجاوز به ایران باشد چرا که هر گونه تجاوزی در این زمینه نه تنها داعش بلکه حامیانش را مورد تهدید جدی ایران قرار خواهد داد.” او اضافه کرد: “ با اینکه هیچ گونه علامتی در مورد حضور داعش در مرزها و یا داخل کشور نداشته‌ایم، تدابیر لازم برای حمله احتمالی “داعش” به ایران اندیشیده شده است.”

با اینهمه نگرانی از خطر حمله داعش همچنان وجود داشت. اوایل شهریور ماه، خبرگزاری آنا، که نزدیک به هواداران دولت محسوب می شود، در گزارشی اعلام کرد که مجلس تحرکات داعش در ایران را بررسی می کند. سید حسین نقوی سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی مجلس به این خبرگزاری گفته بود: “تحولات عراق و تحرکات گروهک تروریستی داعش از دیگر موضوعات مطرح در جلسه گذشته این کمیسیون بود. مسئولانی از دستگاه‌های امنیتی و نظامی جهت بررسی این موضوع در کمیسیون حضور داشته‌اند و نوع تحرکات این گروهک تروریستی و اقدامات آن‌ها در عراق و مرزهاای کشور مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه تاکید شد که این گروه جرات نمی‌کند به سمت ایران بیاید و از سویی سیستم دفاعی و امنیتی کشور تا این اندازه اقتدار دارد که کوچک‌ترین تحرکات را تحت نظر داشته و در نطفه خفه می‌کند.” در ادامه گزارش لیستی از شایعات منتشر شده درباره حضور داعش در ایران هم منتشر شده بود: “داعشی ها در زنجان، شایعه حضور داعش در اصفهان و قتل‌های سریالی، شایعه حضور افراد منتسب به داعش در اردبیل، ادعای نفوذ در ایران و حمله به مشهد” بر اساس این گزارش همه شایعات مزبور تکذیب شده بودند.

در حالی که تریبونهای رسمی، توان گروه داعش را ناچیز توصیف می کنند که امکان حمله به ایران را ندارد، برخی کارشناسان تاکید کرده اند که نباید این گروه را دست کم گرفت. از جمله حسن کاظمی‌قمی، سفیر سابق ایران در عراق طی گفتگویی با خبرگزاری ایسنا تاکید کرد: “ایران نباید با این نوع پدیده و تهدید که فرامرزی است خیلی با اطمینان برخورد کند. ما باید تهدید را جدی فرض کنیم و برای آن برنامه‌ریزی بازدارنده داشته باشیم. در محیط امنیتی ما وجود این تهدید جدی است و اگر کنترل و مهار نشود به همه مرزها از جمله جمهوری اسلامی ایران تسری می‌یابد. این‌که مرزهای ما امن است و سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی ما قوی است دلیلی بر نداشتن یک برنامه‌ریزی دقیق برای مقابله با داعش نیست.” او اضافه کرد: “یکی از این برنامه‌ریزی‌ها همکاری‌های امنیتی منطقه‌ای است و این بحث تعارف ندارد.”

چندی پیش، سایت الف، وابسته به احمد توکلی نماینده راستگرای مجلس نیز در یادداشتی با عنوان “مقابله با داعش برای امنیت ملی ایران” نوشته بود: “لازم است مسئولان جمهوری اسلامی ایران با توجه به درخواست کمک از سوی دولت قانونی عراق، به سرعت وارد عمل شده و امنیت ملی ایران را تامین نمایند. وقتی دولت ایالات متحده آمریکا، کوچکترین تحولی را در هر کشور جهان با هزاران کلیومتر فاصله را تهدید امنیت ملی خود می داند و حتی به کشورهای عراق و افغانستان حمله نظامی می‌نماید، جمهوری اسلامی ایران نباید نسبت به تحولات اخیر در کنار مرزهای خود و آنهم از سوی تکفیری‌های متعصب و جنایتکار بی‌تفاوت و یا کم تفاوت باشد. تحولات عراق چنان سریع است که حتی یک روز تعلل نیز می‌تواند غیرقابل جبران باشد.”