به چالش کشیدن خامنه ای توسط همدست

نویسنده

» نگاه اشپیگل به انتخابات ریاست جمهوری ایران

اکبر هاشمی رفسنجانی یک بار دیگر می خواهد خود را ثابت کند؛ این شخصیت سیاسی ۷۸ ساله کمی قبل از پایان مهلت تعیین شده، در تهران ثبت نام کرد تا به عنوان یکی از نامزدها، در انتخابات ۱۴ ژوئن شرکت کند.

او یک شخصیت پرنفوذ و یکی از پایه گذاران جمهوری اسلامی است. او یکی از نزدیکان مطمئن آیت الله خمینی بود و یکی از ثروتمندترین اشخاص در ایران است. او به لطف تجارت پسته که خانواده اش تقریباً قطب این صنعت محسوب می شود، به یک ثروتمند تبدیل شد.

مخالفان حکومت او را متهم می کنند که در سال های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ دستور کشتار صدها تن از اعضای اپوزیسیون را صادر کرده. آرژانتین در سال ۲۰۰۶ حکم جلب رفسنجانی را صادر کرد، زیرا یک دادگاه او را هم در بمبگذاری مرکز همیاری یهودیان در بوئنوس آیرس موثر دانست. در این سوء قصد که در ژوئیه ۱۹۹۴ اتفاق افتاد، ۸۵ نفر کشته و در حدود ۳۰۰ نفر مجروح شدند.

این روحانی از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۷ ریاست جمهوری ایران را برعهده داشت. او در سال ۲۰۰۵ قصد داشت بار دیگر به سمت رییس جمهور انتخاب شود، ولی در رقابت انتخاباتی توسط محمود احمدی نژاد، که شخصیتی در کنار محسوب می شد، شکست خورد.

 

۲۳ مه اسامی نامزدها اعلام می شود

قبل از انتخابات جنجال آفرین سال ۲۰۰۹، رفسنجانی در رابطه با تقلب انتخاباتی به خامنه ای، رهبر حکومت، هشدار داد. او تظاهرات مردم علیه انتخاب مجدد احمدی نژاد را به عنوان یک بحران حکومتی تلقی کرد. او به دلیل نزدیکی اش به جنبش سبز و نامزد ریاست جمهوری، میرحسین موسوی، طی سال های اخیر به لحاظ سیاسی به حاشیه رانده شد. با این حال، سران حکومتی به دلیل نفوذ و ثروت او، جرأت دستگیری اش را پیدا نکردند یا او را به مانند موسوی در حصر خانگی نگاه نداشتند.

رفسنجانی از این پس تنها نامزد از اردوگاه اصلاح طلبان است که در انتخابات شرکت می کند. اینکه آیا نام او در انتخابات ۱۴ ژوئن روی برگه های رأی نوشته خواهد شد یا خیر، بستگی به تصمیم شورای نگهبان دارد که دارای ۱۲ عضو است: ۶ روحانی و ۶ حقوقدان. این شورا در تاریخ ۲۳ مه لیست نهایی نامزدها را اعلام خواهد کرد.

تا آخرین زمان ثبت نام در شنبه بعد از ظهر، بیش از ۵۰۰ نفر به طور رسمی نامزدی خود را تسلیم کردند. در میان این افراد، دو تن از نزدیکان دفتر احمدی نژاد نیز برای انتخابات ثبت نام کردند: برادر بزرگ تر او، داوود احمدی نژاد، و نزدیک ترین مشاورش، اسفندیار رحیم مشایی که دخترش با پسر محمود احمدی نژاد ازدواج کرده است.

 

ولایتی و جلیلی دو نامزد برجسته

دو شخصیت سیاسی دیگر نیز به عنوان نامزدهای مورد نظر رهبر انقلاب علی خامنه ای وارد عرصه انتخابات شده اند. یکی از آنها، علی اکبر ولایتی، ۶۷ ساله، وزیر پیشین امور خارجه و مشاور سیاست خارجی خامنه ای است که یکی از منتقدان احمدی نژاد محسوب می شود.

نامزد دیگر سعید جلیلی ۴۷ ساله است که در رأس هیأت مذاکره کننده ایرانی قرار دارد. او چندین سال در دفتر خامنه ای به فعالیت مشغول بوده است.

ولایتی و جلیلی به عنوان دو شخصیت همسو با خط فکری جمهوری اسلامی شناخته می شوند. نه تنها طرفدارانشان در ایران، بلکه ناظران در خارج از کشور براین واقعیت اتفاق نظر دارند که شیوه عمل این دو بسیار حساب شده تر و پیش بینی پذیرتر از شیوه احمدی نژاد پوپولیست خواهد بود.

منبع: اشپیگل، ۱۰ مه