انتقاد خامنه‌ای از تکیه اقتصاد بر منابع زیرزمینی و نفت

نویسنده

به گزارش خبرگزاری «فارس» آیت‌الله علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با «نخبگان علمی» از اداره‌ی کشور با تکیه بر منابع زیرزمینی و نفتی انتقاد و این اقدام را به «بچه پول‌داری ملی» تشبیه کرد.

خامنه‌ای گفت: «بچه‌پولدارها، قدر پول خود را نمی‌دانند و آن را بیهوده خرج می‌کنند که اداره کشور بر مبنای فروش نفت خام نیز، شبیه همین ماجراست. ایران را باید با اتکای به منابع روی زمین یعنی هوش و استعداد جوانان و نخبگان کشور اداره کرد نه با تکیه بر درآمد پرنوسان منابع زیرزمینی و نفتی».

طبق این گزارش آیت‌الله خامنه‌ای اتکاری برنامه‌ریزی اقتصادی را به درآمدهای نفتی٬ سپردن اقتصاد ایران به «سیاست‌گذاران کلان جهانی» خواند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «ایران به جای تکیه بر درآمدهای نفتی باید با اتکا به نیروهای درونی و ذخایر روی زمین یعنی هوش و استعداد جوانان و تولید علم و دانش اداره شود که در این صورت هیچ قدرتی در دنیا قادر نخواهد بود اقتصاد کشور را به بازی بگیرد».

آیت‌الله خامنه‌ای افزود: «در یک اقتصاد نفتی که پایه‌های تولید ثروت بر اساس نفت خام، منابع زیرزمینی و معادن است، نخبگان پرورش نمی‌یابند».