مذاکرات پشت صحنه

نویسنده

» گزارش فیگارو از روابط ایران و فرانسه

ژرژ مالبرونو

شیخ تمیم آل ثانی، شاهزاده قطری که از سفر تهران و دیدار با رییس جمهور محمود احمدی نژاد بازمی گشت، روز چهارشنبه مهمان نیکولا سارکوزی در کاخ الیزه بود.

دوحه که به طور مشترک با تهران دارای یک ذخیره گاز طبیعی است، با هر دو کشور فرانسه و ایران روابط خوبی دارد. این دو کشور درحال حاضر به دلیل اختلافات هسته ای، تخلفات حقوق بشری از سوی تهران و بازداشت یک محقق فرانسوی روابط تقریباً تیره ای با یکدیگر دارند.

یک منبع دیپلماتیک در پاریس در مورد سفر شیخ تمیم گفت که وی حامل هیچ پیامی از سوی محمود احمدی نژاد به نیکولا سارکوزی نبوده. با این حال احتمالاً طی این دیدار صحبت هایی در مورد کلوتیلد رایس، محقق فرانسوی، میان تمیم و سارکوزی انجام شده است.

همین منبع در ادامه می گوید: “فرانسه همچنان در انتظار آزادی خانم رایس است. اگر من جای تصمیم گیرندگان جمهوری اسلامی بودم، او را آزاد می کردم. بدین ترتیب یک مانع از سر راه برداشته می شد و امکان ازسرگیری مذاکرات به وجود می آمد.”

بخاطر داریم که قطر در سال ۲۰۰۷ نقش مهمی برای آزادی پرستاران بلغاری زندانی شده در لیبی ایفا کرد. پاریس پس از نتیجه نگرفتن از میانجیگری سوریه در مورد آزادی رایس، بی شک اکنون می خواهد شانس خود را از طریق قطری ها که مهارت دیپلماتیک شان شهره است امتحان کند تا بلکه تهران حرفش را بشنود.

به هرحال، هفته های آینده بسیار سرنوشت سازند. قوه قضاییه جمهوری اسلامی محاکمه خود را به پایان رسانده و پاریس در انتظار حکم نهایی که همین روزها صادر می شود نشسته است. وکیل مدافع خانم رایس در این خصوص اظهار “خوش بینی” کرده.

ولی از سوی دیگر دولتمردان جمهوری اسلامی تا زمانی که دو ایرانی در فرانسه زندانی اند حاضر به دادن چنین امتیازاتی نیستند. و این درحالی است که دادگستری فرانسه روز ۱۰ فوریه حکم خود را در مورد یکی از آنها صادر می کند: علی وکیلی راد که ۱۸ سال زندان خود را به جرم قتل شاپور بختیار، نخست وزیر سابق ایران سپری کرده. وکیل او درخواست آزادی مشروطش را تسلیم کرده و قاضی اجرای احکام روز دهم همین ماه حکم خود را در این رابطه صادر خواهد کرد.

یک هفته بعد، یعنی ۱۷ فوریه، دومین ایرانی که از مارس ۲۰۰۹ در فرانسه در بازداشت بسر می برد، در برابر قاضی ادیت بوازت محاکمه خواهد شد و ممکن است به کشور خود بازگردد. مقامات امریکایی مجید کاکاوند را به ارتباط داشتن در پرونده هسته ای ایران متهم کرده اند و خواستار تحویل او به ایالات متحده شده اند. او پس از گذراندن چند ماه در زندان اکنون با آزادی مشروط در پاریس زندگی می کند. وکلای فرانسوی وی اتهامات امریکا را رد کرده اند و خواهان آزادی او هستند.

البته هیچ کس در فرانسه مطمئن نیست که با آزاد شدن این دو نفر، محقق فرانسوی در ایران نیز آزاد شود. او درحال حاضر در سفارت فرانسه در تهران زندگی می کند.

روز ۲۷ ژانویه، ژان داوید لویته، مشاور دیپلماتیک نیکولا سارکوزی، در حاشیه نشست دافوس با منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، دیدار کرد. این دیدار از سوی الیزه تأیید شده است. پرونده هسته ای، کلوتیلد رایس، تحریم و مجازات: تمامی این موضوعات در این فرصت مورد بازبینی قرار گرفته اند.

سران قطری می گویند: “قطر معتقد است که باید با ایران به گفتگو پرداخت و مطمئناً حمله نظامی راه حل مناسبی نیست.”

از سوی دیگر، فرانسوا فیون، نخست وزیر فرانسه اظهار داشت که موضع فرانسه در برابر ایران تغییر نکرده و در صورت عدم پیشرفت پرونده هسته ای، ممکن است تحریم های شدیدتری در شورای امنیت به تصویب برسد. 

 

مشکل این است که چین، به عنوان یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت، با اعمال تحریم های بیشتر مخالف است و وزیر امور خارجه این کشور این مسأله را به روشنی در برابر برنارد کوشنر مطرح کرده. یک دیپلمات فرانسوی می گوید: “ما منتظریم ببینیم آیا پس از صحبت های احمدی نژاد پیشنهاد جدیدی از سوی ایران ارائه خواهد شد یا خیر. ما با گفتگو مخالف نیستیم، ولی باید زمینه آن فراهم شود.”

پاریس فعلا در انتظار آزادی رایس نشسته و هنوز انتقادات شدید خود را نسبت به حکومت جمهوری اسلامی بر زبان نیاورده…

 

منبع: فیگارو، ۵ فوریه