صدور تکنولوژی برتر اسرائیل به ایران

نویسنده

» گزارش فرستاده لوموند

در اسرائیل هم مثل هرجای دیگر دنیا پول بو نمی دهد. یک شرکت تولید کننده محصولات فنی فوق پیشرفته که مقر آن در حومه تل آویو قرار دارد اعلام کرد که قراردادی به مبلغ یک میلیون دلار برای صدور تولیدات انفورماتیک با اتاق بازرگانی ایران منعقد کرده است.

 در شرایطی که جامعه بین الملل در حال بررسی چگونگی تشدید تحریم های اقتصادی علیه نظام ایران است و دشمن خونی این کشور یعنی دولت یهود نسبت به تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای مظنون است شرکت اسرائیلی دارونت با قاطعیت اعلام کرده است که بیش از 70 مجوز استفاده از یکی از تولیدات نرم افزاری خود را که در مدیریت سایت های اینترنتی مورد استفاده دارد به ایران فروخته است.

این معامله که در شرایط حاضر به منزله دهن کجی به دنیا به شمار می رود با واسطه یک شرکت اسرارآمیز هلندی صورت گرفته است. یاآکوف هاپاز رئیس هیئت مدیره دارونت در گفت و گو با رادیو دولتی اسرائیل اظهار داشت:” وقتی آن ها[ شرکت واسطه] از ما ترجمه فارسی سیستم راه اندازی محتوی نرم افزار را هم خواستند فهمیدیم که خریدار ایران است”. یئوشوآ میری، سخنگوی شرکت نیز گفت:” خیلی از اسرائیلی ها با ایران روابط تجاری دارند و از بچه گوجه فرنگی گرفته تا تکنولوژی برتر به این کشور صادر می کنند. بازار ایران برای  250 میلیون دلار درآمد دارد”.

اتاق بازرگانی ایران بلافاصله ضمن تکذیب اظهارات فوق آن ها را “شایعات ساخته و پرداخته دشمنان جمهوری اسلامی” خواند. در ایران رئیس جمهور احمدی نژاد رابطه با” غده سرطانی صهیونیسم” شوخی بردار نیست. در اوائل همین ماه اخیر یکی از مسئولین فدراسیون فوتبال کشور به خاطر آنکه در فهرست تهیه شده از فدراسیون فوتبال کشورها برای ارسال کارت تبریک سال نو، نام فدراسیون  فوتبال اسرائیل نیز به اشتباه قید شده بود از مقام خود برکنار شد. در سال 2009 نیز خبر توزیع پرتقال هائی با برچسب محصول اسرائیل در بساط میوه فروشی های تهران مسئولین کشور را ناگزیر کرد رسماً دست به تحقیقات بزنند.

در اسرائیل هم ممنوعیت روابط تجاری با سرکرده” محور شرارت” به همین شدت وجود دارد به طوریکه در سال 1998 ناهوم مان بار میلیونر اسرائیلی به جرم فروش مواد مورد استفاده در ترکیب گاز خردل به ارتش ایران به شانزده سال زندان محکوم شد.

دان کاتاریوا، رئیس بخش توسعه بین المللی سندیکای کارفرمایان اسرائیل در واکنش به ادعای سخنگوی شرکت دارونت مبنی بر وجود یک بازار 250 میلیون دلاری در ایران گفت:” مبلغ 250 میلیون دلار به نظرم غیر واقعی می آید و اصلاً من شک دارم که اسرائیلی ها با ایران رابطه تجاری داشته باشند”. امّا دانیل روآخ سردبیر سایت اینترنتی خبرهای اقتصادی اسرائیل موسوم به اسرائیل ولی می گوید که خبر اعلام شده از سوی شرکت دارونت برایش عجیب نبوده است. به گفته وی مواردی وجود داشته است که مهندسان اسرائیلی دو ملیتی با گذرنامه غیر اسرائیلی خود برای کار در بخش های زیر بنائی ایران به این کشور سفر کرده اند: “اسرائیلی ها راه های دور زدن مسیرهای مشمول تحریم را یاد گرفته اند. کالای مرغوب می داند چطور باید از مرزها عبور کند”.

 

منبع: لوموند 20 ژانویه