پنجمین تجمع بی مجوز عوامل انصار با حمایت کامل پلیس در تهران

نویسنده
نازنین کامدار

» همه تقصیرها به گردن رسانه ها افتاد

در حالی که تجمعات مردمی در تهران واصفهان در طی روزهای گذشته در اعتراض به بی اعتنایی حکومت به پدیده اسید پاشی و خشونت سازمان یافته علیه زنان با خشونت، سرکوب و بازداشت همراه بود، روز گذشته انصار حزب الله پنجمین تجمع غیرقانونی خود را در میدان امام حسین تهران برگزار کردند و به خط و نشان کشیدن برای مردم پرداختند. تجمعی که احمدخاتمی، خطیب تندروی جمعه نیز در آن حاضر شد و به تهییج عوامل لباس شخصی پرداخت.

خبرگزاری ایسنا، که این روزها به دلیل انعکاس عکس تجمعات اصفهان و تهران تحت فشار شدیدی از ناحیه گروه های تندرو قرار دارد، روز گذشته با انتشار گزارش تصویری مفصلی درباره این تجمع غیرقانونی که البته در حمایت کامل پلیس، در غیاب نیروهای یگان ویژه و بدون هیچ نوع برخورد یا بازداشتی برگزار شد، نوشته است: “تجمع بزرگ گروه‌های امر به معروف و نهی از منکر روز پنج‌شنبه در میدان امام حسین برگزار شد و آیت الله احمد خاتمی در جمع این گروه ها به ایراد سخنرانی پرداخت”.(لینک)

سایت روزنامه کیهان هم در شماره دیروز خود سخنان احمد خاتمی را بازتاب داده و به نقل از این روحانی افراطی نوشته است: “دشمن بر آن است که چهره امر به معروف را خشن جلوه دهد و از این راه این فریضه الهی را منزوی کند در حالی که دستور قرآن این است که امر به معروف با برخورد نرم، مهربانانه،‌ کرامت‌آمیز و اقناعی انجام گیرد. بسیاری از کسانی که مرتکب منکر می‌شوند نسبت به آن منکر، ناآگاه هستند و بنابراین امر به معروف باید به شیوه مهربانانه انجام شود. مرتکب منکر بیمار است بنابراین با بیمار با خشونت رفتار نمی‌شود. امر به معروف و نهی از منکر با مهر و کرامت عجین شده است. کسانی که مخالف امر به معروف هستند در اوایل انقلاب نسبت به بی‌حجاب‌ها با خشونت برخورد می‌کردند. امامهمان زمان اظهار کرد که باید با این افراد که به دنبال خشونت علیه بدحجاب‌ها بودند برخورد شود”.

او برای تطهیر عوامل امر به معروف و نهی از منکر در ماجرای اسیدپاشی هم گفته است: “اسیدپاشی اصفهان نمی‌تواند کار یک انسان باشد. مغرضان خارجی این حادثه را به متدینان چسباندند و عمال خائن آنها در کشور در این دروغ دمیدند. برخی رسانه‌ها و روزنامه‌ها این جنایت را به آمران به معروف منتسب کردند که این جنایت، جنایت کمی نبود. زیرا در این مسئله پای جناح و بازی سیاسی در کار نبود. آنجا که برای امر به معروف به اقدام عملی نیاز است باید این اقدام با حکم قاضی انجام بگیرد. یک تلنگر به مرتکبان منکر بدون اجازه قانون جایز نبوده و خود منکر است”.

این روحانی تندرو از طرح بی سابقه ای که هم اکنون به بهانه حمایت از آمران و ناهیان درحال تصویب است هم به شدت حمایت کرده و گفته است: “ این طرح که ۳۶ سال دیر به مجلس آمد، خدمتی به نظام،‌ دولت و مسئولان است، باید در این طرح مشخص شود حریم خصوصی و عمومی کجاست و چگونه باید از آمران به معروف حمایت شود امیدوارم تمام مواد این طرح تصویب بشود تا امر به معروف و نهی ازمنکر سامان بگیرد”.(لینک)

همزمان با اردوکشی خیابانی عوامل حزب الله که وزارت کشور تجمعات شان را غیرقانونی دانسته، احمد زرگر دبیر ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر هم در سخنانی گفته است که “عنان امر به معروف و نهی از منکر در دستان حزب الله است”.

او اینچنین برای دولت و وزارت کشور شاخ و شانه کشیده است: “تعداد بسیار زیادی از این گروه های مردمی در کشور ساماندهی شده اند و امیدواریم با استفاده از این قدرت شاهد گسترش فرهنگ امر به معروف در جامعه باشیم”. 

احمد روزبهانی، دبیر ستاد احیای امربه معروف استان تهران هم گفته است: “اشاره مقام معظم رهبری در دیدار با اعضاء ستاد مبنی بر عملکرد بر محور «احیاء» ، ناظر به عده و امکانات کم ستاد در آن مقطع زمانی بوده است حال آنکه امروز «معاونت تشکلهای مردمی» در ستاد احیاء امربه معروف و نهی از منکر وظیفه هدایت، حمایت، هماهنگی انجمن ها، مساجد ، هیئات، گروه ها، اصناف و اماکن و تشکلها و سازماندهی نیروهای حزب الله در جهت احیاء امربه معروف و نهی از منکر و نظارت بر اجرای برنامه ها بر اساس اهداف و سیاستهای ستاد را بر عهده دارد. بر همین اساس وظایف کلی «معاونت تشکلهای مردمی» عبارت است از شناسایی کلیه تشکلهای مردمی و جمع آوری اطلاعات لازم در مورد آنان جهت برنامه ریزی از طریق مراکز، سازمانها و نهادهای مسئول. همچنین برقراری ارتباط با کلیه اتحادیه ها و سازمانهایی که تشکل ها را تحت پوشش دارند و تشکیل جلسات و کمیسون ها ، گردهمایی ها، سمینارهای مختلف به منظور ترغیب آنان به احیاء امر به معروف و نهی از منکر و شناسایی و بررسی علل و عوامل منکرات در سطح جامعه و ارائه راه های جلوگیری و مبارزه با آنان و تهیه برنامه های مناسب”.

او افزوده است: “هدف بر این است تا تشکل های مردمی از نظر کمی و کیفی وسعت یافته و و ظیفه اجرای امر به معروف و نهی از منکر را برعهده بگیرند. و در این مسیر قرار بر این است تا تشکل های با سابقه وظیفه راهبری گروههای جدید را بر عهده بگیرند و موجبات تسهیل اجرای این واجب فراموش شده را فراهم آورند.و در واقع این روند یک همکاری با گروه های امر به معروف محسوب می شود تا خود عنان کار را در دست بگیرند”.(لینک)

گفتنی است، براساس طرحی که نمایندگان مجلس در حال تصویب آن هستند و دولت روحانی مخالفت خود با آن را اعلام کرده است، فعالیت‌ گروه‌ها و افراد برای امر به معروف و نهی از منکر جنبه قانونی پیدا خواهد کرد و هیچ شهروندی نمی‌تواند به اقدامات این گروه‌ها معترض شود.

علاوه بر این دو، رجبی دوانی یکی از عوامل اصلی تشکل انصارحزب الله هم در گفت و گو با لثارات گفته است: “از آن موقعی که خیانت صورت گرفت و با جوانان مومن و پاک وحزب اللهی به بهانه اینکه شما بدون مجوز با این گونه مسائل برخورد می کنید‌، زمینه را برای گسترش فساد وفحشا در جامعه فراهم کردند”. (لینک)

احتمالا منظور وی از “خیانت”، مخالفت رسمی وزارت کشور با تجمعات و اقدامات خودسرانه عوامل لباس شخصی به بهانه راه اندازی گشت های موتوری امر به معروف است که در نهایت با وساطت مهدی طائب، موقتا از تحرکات آنها جلوگیری شده است. (لینک)

جالب آنجاست که برگزاری تجمع بدون مجوز انصار حزب الله در حالی برای چندمین بار از زمان روی کار آمدن دولت تکرار شده که عوامل افراطی نیز طی روزهای گذشته تمام هم و غم خود را در ماجرای اسیدپاشی نه به بازداشت و برخورد با عوامل ن که بر ضرورت دستگیری و سرکوب رسانه های پیگیر متمرکز کرده اند.

در همین باره، علم الهدی، روحانی افراطی و امام جمعه مشهد گفته است: “ به مجردی که قانونی در مجلس به نام حمایت از امر به معروف شکل گرفت دشمن جاسوس سر سپرده خارجی درست می‌کند برای سوءاستفاده از جریان اسیدپاشی در اصفهان و می‌خواهد این موضوع را به فریضه امر به معروف و نهی از منکر ربط دهد. باید قوه قضائیه دو موضوع را پیگیری کند. اینکه عوامل اسید پاشی را شناسایی کنند و دوم اینکه مدیران مسئول رسانه‌هایی که به استقبال توطئه ‌BBC در کشور رفتن و این جریان را به امر به معروف نسبت دادند دستگیر و با آنها برخورد شود به ویژه روزنامه‌های زنجیره‌ای که باید هرچه سریع‌تر این اقدام صورت بگیرد”.(لینک)