دانشمند جان باخته طراح سانتریفوژ بود

نویسنده

ardeshirhb.jpg

اسفندیار صفاری

مرگ مشکوک اردشیر حسین پور، یکی از دانشمندان هسته ای جمهوری اسلامی با گذشت سه هفته و برغم تکذیب های اولیه منابع آگاه در خبرگزاری های دولتی ایران، دیروز توسط سایت خبری بازتاب تایید شد.

این سایت خبری از قول “یکی از نزدیکان حسین‌پور” نوشت: “دکتر اردشیر حسین پور متاسفانه 20 روز قبل در حالی که چهل سال بیشتر سن نداشتند و یکی از دارندگان مدال در رشته ورزشی کونگ فو بودند در خوابگاه اساتید دانشگاه شیراز موسوم به خوابگاه (صدرا) فوت نمودند”.

بازتاب درباره جزییات بیشتر مرگ این دانشمند ایرانی توضیح نداده اما تایید کرده است که وی یکی از “یکی از طراحان وسازندگان سانتری فیوژ در ایران” بود.

بر اساس خبر منتشره در بازتاب “مدیریت پروژه 12 طرح مهم دفاعی از تئوری تا اجرا” و از جمله “طراحی موتور و پیشرانه های موشک شهاب سه”، “ساخت موفقیت‌آمیز رنگ ضد رادار که امواج الکترو مغناطیس فرستاده شده توسط رادار مرکزی را جذب می‌کند” از جمله فعالیت های دکتر اردشیر حسین پور بوده است. این سایت خبری عضویت دکتر حسین پور در هیأت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر(علوم و تحقیقات دفاعی) را نیز تایید کرده است.

سایت خبری بازتاب همچنین”کسب رتبه اول تالیف کتاب در سال 1375”، “انتشار 35 مقاله پژوهشی در مجلات علمی معتبر”، “انجام بیش از 12 طرح کلیدی و مهم با بیش از 14 هزار ساعت وقت مفید”، و”تاسیس و راه‌اندازی چند آزمایشگاه و مرکز پژوهشی منحصر به فرد و تدریس در دانشگاه‌های شیراز و صنعتی مالک اشتر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری” را به عنوان “تنها بخشی از فعالیت‌های وی” خوانده است.

بر اساس اخبار منتشر شده دکتر اردشیر حسین پور ـ متولد 1341 ـ علاوه بر تحصیل تا درجه مهندسی الکترونیک، درجه دکترای هسته ای رانیز کسب کرده بود.

در مورد تاریخ مرگ دانشمند هسته ای جمهوری اسلامی فقط گفته شده که وی” 24 ساعت پس از رای هیات داوران بیستمین جشنواره بین المللی خوارزمی به طرح این دانشمند بر جسته ایرانی” جان خود را از دست داد.

ابهامات درباره مرگ اردشیر حسین پور زمانی قوت گرفت که خبر مرگ او شش روز بعد و به طور غیر رسمی در چند رسانه منتشر شد. در روزهای اخیر حتی برخی از رسانه های بین المللی به نقل از منابع اطلاعاتی مرگ این دانشمند 44 ساله را به سرویس اطلاعاتی اسرائیل موساد نسبت داده اند.

مقامات رسمی در ایران تاکنون در این مورد اظهار نظری نکرده اند اما خبرگزاری فارس سه روز پیش به نقل از یک “مقام آگاه”اعلام کرد:“هیچ یک از دانشمندان هسته‌ای ایران ترور نشده‌اند و موساد قدرت عملیات در ایران را ندارد”.

“مقام آگاه” خبرگزاری فارس اخبار مربوط به ترور اردشیر حسین پور توسط موساد را که در نشریاتی چون ساندی تایمز و تایم نیز به چاپ رسید، جنگ روانی و حاصل ضعف اطلاعاتی امریکا و اسرائیل عنوان و اعلام کرده بود: “اردشیر حسین‌پور استاد دانشگاه شیراز بوده که اخیرا بر اثر گازگرفتگی فوت کرده است و این فرد هیچ ارتباطی با تاسیسات هسته‌ای اصفهان نداشته است”.

این در حالی است که بر اساس گزارش سایت خبری بازتاب”اردشیر حسین پور از طراحان سانتریفوژ در ایران بوده است”.

اخبار دیگر

در چند سال اخیر موارد دیگری نیز از مرگ یا مفقود شدن داشمندان ایرانی گزارش شده است. آنچه بر ابهام ها در این مورد می افزاید عدم اطلاع رسانی رسمی درباره آن ها است.

از جمله در 14 دی 1384و هنگامی که کمتر از دو ماه به تولد نخستین گوسفند همانند سازی شده باقی بود، خبر درگذشت دکتر سعید کاظمی آشتیانی رییس پژوهشکده رویان، متولی این طرح در بیمارستان بقیه الالله منتشر شد. علت مرگ آشتیانی “عارضه قلبی” اعلام شد.

مفقود شدن یک قطب نورد و ستاره شناس ایرانی در تهران هم در فاصله منزل خود تا فرودگاه در آذر ماه به صورت مبهم منتشر شد. مقامات پلیس تهران اعلام کردند در حال تحقیق در مورد ربوده شدن حمید جدیری خداشناس هستند. خانواده او اما اعلام کردند این قطب نورد و ستاره شناس قصد عزیمت به مسکو را داشته تا از آنجا به امریکا سفر کند و با انوشه انصاری، فضانورد زن ایرانی در یک کنفرانس شرکت کند. اما با گذشت دو ماه هنوز خبری درباره وضعیت حمید جدیری خداشناس منتشر نشده است. او به همراه یک قطب نورد دیگر از اولین ایرانیانی بودند که در سال 83 به قطب جنوب سفر کردند.