احمدی نژاد از عصر تازۀ ایران می گوید

نویسنده

» گزارش سانفرانسیسکو کرونیکل به پی آمدهای انتخابات

علی اکبر دارینی 

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران سعی کرد در اولین سخنرانی تلویزیونی خود، غبار تردیدی را که بر انتخاب مجدد وی سایه انداخته است، کنار بزند. با این حال، مخالفان به نشانه ادامه مخالفت ها، حتی هنگام سخنرانی او بر بالای بام خانه ها فریاد “مرگ بر دیکتاتور” سر می دادند.

احمدی نژاد در سخنان نیم ساعته خود در شامگاه روز سه شنبه، اصرار کرد انتخابات 22 خرداد را عادلانه و دولتش را مشروع اعلام کند. جناح وفادار به او، جائی برای مخالفانی که ادعا می کنند نتایج تقلب آمیز بوده باقی نگذاشته است؛ مخالفانی که ظرف هفته های اخیر، موجی از اعتراضات را به راه انداختند.  

احمدی نژاد گفت: “این پاک ترین و آزادترین انتخابات دنیا بوده است و در جریان بازشماری آرا هیچ تخلفی به چشم نخورد. تمام ملت این را درک کرد.” وی ادامه داد حضور 85 درصدی مردم و پیروزی چشمگیر وی بر اساس آمارهای رسمی، مشروعیت جدیدی به دولتش داده است.

وی برپایه این پیروزی بحث انگیز، وعده انجام کارهای “بزرگتر و عظیم تری” را در دور دوم ریاست جمهوری اش داد. گفت دولت وی بر روی بهبود اقتصاد متمرکز خواهد شد. “این یک آغاز جدید برای ایران است… ما وارد عصر جدیدی شده ایم. باید همگان دست  به دست هم بدهیم تا به آرمان های بلند کشور دست پیدا کنیم.”

احمدی نژاد از پشتیبانی آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی کشور و تندروهای حاضر در رهبری دینی کشور برخوردار است. خامنه ای بر اعتبار نتایج صحه گذاشت و دست نیروهای امنیتی را برای سرکوب اعتراضات خیابانی به قیمت به راه افتادن موجی از بازداشت ها باز گذاشت. 

درحالیکه آرامش برقرار شده است، اما ایرانی ها در بسیاری از نقاط پایتخت به اعتراض معمول شبانه خود ادامه می دهند. آنها به بالای بام خانه هایشان می روند و فریاد “مرگ بر دیکتاتور” و “الله و اکبر” سر می دهند. این فریادها در هنگام پخش سخنان احمدی نژاد نیز شنیده می شد.

میر حسین موسوی رهبر مخالفان که مدعی پیروزی در انتخابات است، به دنبال احیای جنبش پس از سرکوب آن توسط پلیس، سپاه پاسداران و شبه نظامیان بسیجی است. موسوی روز دوشنبه با دو رهبر اصلاح طلب دیگر، محمد خاتمی رئیس جمهور سابق و مهدی کروبی که او نیز نامزد انتخابات اخیر است، دیدار و گفتگو کرد.

بر اساس گزارش وب سایت موسوی، این سه نفر از حاکمان کشور خواستند به “حال و هوای شدیداً امنیتی” که پس از انتخابات به راه افتاده، پایان داده شود و بازداشت شدگان نیز آزاد شوند. آنها هشدار دادند ادامه سرکوب امنیتی، “تنها به افراطی شدن فعالیت های سیاسی” منجر خواهد شد.

علامتی از توقف سرکوب به چشم نمی خورد. به گفته پلیس، در جریان خشونت های پس از انتخابات 20 نفر کشته شدند و بیش از 1000 نفر بازداشت شده اند. البته به گفته پلیس، تعداد زیادی از این افراد آزاد شده اند.

مسؤولان کشور در هفته جاری و ظاهراً در واکنش به درخواست وب سایت ها برای اعتراضات جدید در روز پنجشنبه که مصادف با سالگرد حمله بسیج و نیروی انتظامی به دانشجویان معترض در سال 1999 می باشد، اقدام به تعطیلی دانشگاه و خوابگاه های دانشجویان کردند.

این مراسم می تواند آزمونی از اراده مخالفان برای ادامه مخالفت ها در جو امنیتی فعلی باشد. دولت با اعلام آلودگی شدید و گرد و غباری که پایتخت و سایر قسمت های کشور را ظرف دو روز کشور احاطه کرده، ادارات دولتی را نیز تعطیل کرده است.

موسوی در روز دوشنبه اعلام کرد ممکن است با گذر از تاکتیک اعتراضی، دست به تأسیس یک حزب سیاسی برای فعالیت در آنچه وی “چهارچوب قانونی” می خواند، بزند.

با این حال مشخص نیست مخالفان برای اقدامات سیاسی خود از چه امکاناتی برخوردارند. بسیاری از چهره های اصلاح طلب برجسته شامل معاون سابق خاتمی در بازداشت هستند و ممکن است با اتهام به راه انداختن اغتشاشات روبرو شوند. فرمانده سپاه پاسداران انقلاب در اوائل هفته جاری از نیروهای خود خواست نقش بزرگتری در دفاع از نظام دینی کشور برعهده گیرند.

علیرغم رویکرد خشونت آمیز رژیم، گروهی از روحانیون ارشد به زیر سؤال بردن انتخابات ادامه دادند؛ اقدامی که یک  سرپیچی کم نظیر از دستور رهبر عالی توسط شاخه ای از تشکیلات دینی کشور محسوب می شود.

شش کارشناس حقوق بشر روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای نسبت به “گزارش های دریافتی از کشتار، بازداشت های متوالی، استفاده مفرط از نیروهای پلیس و سوء رفتار با زندانیان” ابراز نگرانی کردند. آنها مشروعیت بازداشت خبرنگاران و معترضان را زیر سؤال بردند و آنرا “بازداشت های مستبدانه” خوانده اند.

ده چهره برنده جایزه نوبل که در میان آنها نام دزموند توتو نیز به چشم می خورد، روز سه شنبه با ارسال نامه ای به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، از وی خواستند نماینده ویژه ای را برای بررسی اتهامات موجود درخصوص زیر پا گذاشتن حقوق بشر به ایران بفرستد.

در این نامه آمده است: “ما خشونت و سرکوب اعتراضات صلح جویانه، افزایش محدودیت ها بر حقوق مدنی و زندانی کردن رهبران مدنی… را محکوم می کنیم.”

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل- 8 ژوئیه

http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/n/a/2009/07/05/international/i001214D72.DTL