غایب جلسه ارز؛ رئیس کل بانک مرکزی

نویسنده
نازنین کامدار

» اسامی جانشینان بهمنی هم اعلام شد

در حالی که نرخ دلار در بازار ایران به دنبال حضور نیروهای امنیتی ـ امنیتی موقتا به ثبات رسیده اما کارشناسان جهشی دیگر را پیش بینی می کنند.در چنین شرایطی مجلس اسلامی پس از چند هفته انفعال در برابر تلاطم بازار، سر انجام محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی را برای توضیح در مورد علل نابسامانی و افزایش بی سابقه قیمت ارز به جلسه ای غیر علنی فراخواند؛ دعوتی که دیروز اجابت نشد. بهمنی نیامد و نمایندگان همچنان از تحولات پشت پرده بازار ارز بی خبر ماندند. در عین حال از سونوشت بهمنی هم خبری در دست نیست و شایعات حکایت از استعفای وی دارد.

شایعه استعفای بهمنی ساعتی بعد تکذیب شد، اما جلسه مجلس را از اعتبار انداخت و موجب شد تا احمد توکلی و علیرضا محجوب در تذکرات آیین نامه ای خود به بی اعتنائی های دولت به مجلس که در روزهای اخیر به اوج رسیده، اعتراض کنند. در عین حال این غیبت “شنیده” هایی را نیز درباره انتخاب جایگزین وی به همراه آوردکه حمید بقایی، معاون جنجالی محمود احمدی نژاد یکی از آنهاست.

 جلسه دیروز مجلس درحالی آغاز شد که نمایندگان در انتظار محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی برای ادای توضیح درباره نابسامانی های بازار ارز بودند؛ انتظاری که به طول انجامید و سرانجام باهنر، رئیس جلسه، را واداشت تا از عدم حضور بهمنی خبر دهد.

به نوشته خبرآنلاین، باهنر گفته است: “برخی نمایندگان درخواست برگزاری جلسه غیرعلنی برای بررسی بازار پولی و تشنجات اخیر در این بازار را کرده بودند، ما هم از آقایان در دولت دعوت کردیم، به ما گفتند که وزیر اقتصاد و صنعت قرار است در معیت رئیس​جمهور به آمریکای لاتین بروند و تشریف ندارند. از این رو از آقای بهمنی، خزانه دار کل کشور و معاونین وزرا دعوت کردیم تا مباحث را بررسی کنیم و اگر ضرورت داشت جلسه را تمدید کنیم با حضور وزرا در هفته​های بعد. اما الان که ساعت 11:15 است ایشان نیامده و نمی​دانیم علت غیبتشان چیست؟ آیا ایشان از سوی مقامات بالاتر منع شده​اند یا اینکه سختشان بوده در غیاب وزرا به مجلس بیایند! عدم حضور ایشان برای ما توجیه نشده و ایشان مکلف بودند بیایند”.

او افزود: “عذر وزرای اقتصاد و صنعت برای عدم حضورشان در مجلس موجه بوده است و از حضور معاونین آنها در مجلس تشکر می کنیم اما عدم حضور آقای بهمنی برای ما توجیهی نداشت. به ما گفته​اند که او نمی تواند بیاید و باید ببینیم که ترجمه​اش چیست!؟”

باهنر ضمن اعتراف به تاثیر تحریم ها بر بازار ارز افزوده است: “قبول داریم که بخشی از این مساله در نتیجه تحریم​هاست. ما تحریم​های سخت تر از این را هم دیده​ایم و کوتاه نمیآییم. اما مشکل عدم تدبیرهای داخلی است که این مشکلات را دامن زده و تدبیر لازم برای مدیریت این مساله دیده نمی​شود. اگر دولت غفلت​هایی داشته باید تذکرات مجلس را هم بشنود و به آن توجه کند وگرنه ما که می دانیم منافع تحریم برای ما بیش از هزینه آن است. ولی نباید خودمان هزینه​هایش را بیشتر کنیم”.

سخنان باهنر در مجلس که با هیاهوی نمایندگان همراه بود، واکنش احمد توکلی را برانگیخت و آنطور که خبرگزاری مهر گزارش داده، وی در تذکری آیین نامه ای چنین گفت: “ما درخواستی را برای برگزاری جلسه غیرعلنی رسمی براساس ماده 103 آیین‌نامه داخلی به دلیل قابل تحمل نبودن بازار ارز ارائه داده‌ایم. نوسانات بازار ارز کشور را در آستانه حوادث بدی قرار می‌دهد و اصل 69 قانون اساسی عنوان می‌کند که وقتی جلسه غیرعلنی غیررسمی برگزار شود، بعد از رفع شرایط اضطرار مشروح جلسه و موضوع برای اطلاع عموم مردم، پخش می‌شود”.
توکلی افزود: “متأسفانه دولت در قبال اتفاقات رخ داده پاسخگو نیست و امروز هم در صحن علنی حضور نیافتند.جلسه غیرعلنی دفعه پیش نیز که برگزار شد، صحبت‌های کلی مطرح شد و نتیجه‌ای در پی نداشت، ما باید دولت را بازخواست کنیم که چرا با چنین اتفاقاتی به سرنوشت کشور لطمه می‌خورد. وزرای اقتصاد و صنعت که قرار بود در صحن علنی حضور یابند، اصلا ایران نیستند و رئیس کل بانک مرکزی هم که دعوت شده بود، نیامده است بنابراین جلسه غیرعلنی را برگزار نکنید البته زمانی که خود وزرای صنعت و اقتصاد هم حضور داشتند، جلسه غیرعلنی غیر‌رسمی نتیجه‌ای نداشت”.

به نوشته فارس، جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه هم در تذکری گفته است: “حال که این جلسه اینگونه مورد بی​توجهی مقامات اجرایی قرار گرفته، برگزاری آن بدون حضور آنها، اهانت به مجلس است. آن هم در شرایطی که دلایل غیبت آقایان مکشوف نیست که به آنها گفته اند نیایند یا اینکه نگرانی​های شخصی​شان را به نگرانی​های ملی ترجیح داده​اند و نیامده​اند!”

به نوشته خبرآنلاین، علیرضا محجوب، نماینده عضو فراکسیون اقلیت نیز در واکنش به غیبت بهمنی گفته است: “اظهارات رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در جلسه غیرعلنی مجلس در هفته​های گذشته کلی گویی بوده است. من به شوخی در همان جلسه به آقای باهنر گفتم که خوابیدن مفیدتر از گوش دادن به این حرف ها بود چرا که اظهارات آقایان بقال سرکوچه را هم قانع نمی​کرد چه برسد به نمایندگان! بعد آقایان می روند بیرون از مجلس و به صاحب نظران اقتصادی اهانت می کنند”.

او افزود: “اقدام عاقلانه کارخانجات این است که در چنین شرایطی تعطیلی را پیشه کنند.الان جنگ، جنگ اقتصادی است و ما دچار «جنگ ارز» شده​ایم که در راستای دام آنها است”.

غلامرضا مصباحی مقدم نیز پس از پایان جلسه مجلس در جمع خبرنگاران پارلمانی گفت: “نوسانات شدید بازار ارز نشان دهنده ضعف بانک مرکزی است، بانک مرکزی پیش از این معاونت قوی داشت متأسفانه بعد از اعلام نام او از طرف رژیم صهیونیستی به عنوان فردی که توانسته تحریم ها را دور بزند از این مسئولیت کنار گذاشته شد، اگر از راهنمایی های این فرد استفاده می کردیم مشکلی نداشتیم، باید مدیریت ارزی بانک مرکزی در اختیار فردی توانا قرار گیرد. مدیران خوبی وجود دارند که می توانند بازار داخلی را مدیریت کرده و تحریم ها را دور بزنند”.

 اعتراض مجلس به بی اعتنایی دولت و بانک مرکزی درحالی بود که قبل از آغاز جلسه علنی، خبری مبنی بر استعفای دبیرکل بانک مرکزی بر روی خروجی خبرگزاری ها منتشر شد.

ایسنا نوشته بود: “شایعه‌ی استعفای رییس کل بانک مرکزی در محافل بانکی پیچیده است اما منابع رسمی داخل بانک این موضوع را تایید نمی‌کنند. برخی محافل بانکی شایعه استعفای محمود بهمنی را مطرح کردند اما پیگیری‌ها این موضوع را از داخل بانک مرکزی تایید نمی‌کند. در همین زمینه ابراهیم درویشی ـ معاون نظارت بانک مرکزی ـ گفته که آقای بهمنی با قدرت به کار خود ادامه می‌دهند و هر کس این خبر غلط را مطرح کرده، اشتباه کرده است. به گزارش ایسنا، همچنین سراج، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی هم از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرد”.

 اما به نظر می رسد این خبر “غلط” نبوده و بنا بر برخی شنیده‌های درج شده در سایت “شفاف نیوز”، تصمیم به تغییر رییس‌کل بانک مرکزی قرار بوده در جلسه هفته گذشته مجمع بانک مرکزی عملی شود اما به دلیل برخی حساسیت‌های بین‌المللی این کار در هفته گذشته انجام نشده است.

این سایت در معرفی جانشینان وی نیز می نویسد: “از محمدرضا فرزین ـ معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی و دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها ـ علی دیواندری ـ مدیرعامل بانک ملت ـ و حمید بقایی به عنوان گزینه‌های جدی رییس‌کلی بانک مرکزی یاد می‌شود”.

نابسامانی در بازار ارز، عدم توانایی بانک مرکزی در این زمینه و احتمال تغییر رئیس کل آن و نیز بی اعتنایی مجدد دولت به نگرانی های مجلس درباره تاثیر تحریم ها در حالیست که محمود احمدی نژاد تا کنون بارها تحریم های اقتصادی بر علیه ایران را “کاغذ پاره” نامیده است؛ کاغذ پاره هایی که این روزها، بر تنش های درونی حکومت ایران هر لحظه می افزایند.