هیاهوی سفر احمدی نژاد به لبنان

نویسنده

» مقاله میدل ایست آنلاین درباره دیدار احمدی نژاد

جوزلین زابلیت

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران برای دیداری بحث انگیز از لبنان، روز چهارشنبه وارد بیروت خواهد شد. نقطه عطف این دیدار نیز به بازدید وی از مرز شکننده لبنان با دشمن دیرینه اش، اسرائیل مربوط می شود.

رئیس دولت  تندروی ایران در سفر دوروزه اش به لبنان، که اولین سفر وی از زمان به قدرت رسیدن در سال 2005 محسوب می شود، با میشل سلیمان همتای خود، سعد حریری نخست وزیر و نبیه  بری رئیس مجلس این کشور دیدار خواهد کرد.

وی همچنین در یک گردهمایی در پایتخت لبنان، با سازماندهی گروه شبه نظامی حزب الله، که دست نشانده ایران محسوب می شود، حاضر خواهد شد.

انتظار می رود حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان که حزب وی در سال 2006 درگیر یک جنگ تمام عیاربا اسرائیل شد و در فهرست سیاه سازمان های تروریستی ایالات متحده قرار دارد، نیز در این گردهمایی حضور داشته باشد. البته معلوم نیست حضور نصرالله به صورت شخصی و یا از طریق تماس ویدئویی خواهد بود. وی در دو سال گذشته در انظار عمومی ظاهر نشده است.

اما بحث انگیزترین بخش دیدار به روز پنجشنبه مربوط می شود. قرار است احمدی نژاد در این روز از چندین روستا در امتداد مرز جنوبی لبنان با اسرائیل بازدید کند.

این منطقه تا حد بسیاری در جریان جنگ میان اسرائیل و دولت اسرائیل در سال 2006 تخریب شد و سپس با پول ایرانی ها بازسازی شد.

نمایندگان مجلس لبنان که از اکثریت طرفدار غرب تشکیل شده است، دیدار وی از مرز را تحریک کننده و حاوی این پیام توصیف کرده اند که مرز ایران تا لبنان امتداد دارد.

ایالات متحده و اسرائیل نیز واکنش های منفی نشان داده اند و دولت اسرائیل اعلام کرده این دیدار می تواند امنیت منطقه را تحت الشعاع قرار دهد.

اما از همه این ها که بگذریم، سفر احمدی نژاد در برهه سیاسی مهمی در لبنان صورت می گیرد. حزب الله و اردوگاه حریری بر سر گزارش منتشر شده از سوی شورای تحت حمایت سازمان ملل مبنی بر دست داشتن اعضای گروه شبه نظامی حزب الله در ماجرای قتل پدر حریری، نخست وزیر سابق لبنان، رودر روی هم قرار گرفته اند.

تنش بر سر این رویداد در ظرف هفته های گذشته وخیم تر شده و خطر به راه افتادن خشونت فرقه ای و سرنگون شدن دولت آشتی ملی بر سر این کشور سایه انداخته است. حزب الله لبنان صاحب دو وزیر در این دولت است.

در عین حال، دیدار احمدی نژاد در بحبوحه تنش های موجود میان ایران و اسرائیل بر سر برنامه بحث انگیز هسته ای تهران صورت می گیرد.

فوزیه کیوان رئیس دپارتمان علوم سیاسی دانشگاه سنت جوزف بیروت می گوید: “مسأله این است که آیا احمدی نژاد به اینجا آمده تا حمایت خود از لبنان را به نمایش بگذارد، یا اینکه قصد دارد از قلمرو لبنان جهت منافع خود استفاده کند.”

وی افزود: “لبنان و خصوصاً حزب الله باید از پشتیبانی ایران نهایت استفاده را ببرند اما در عین حال باید متوجه محدودیت های این حمایت نیز باشد؛ این یک شمشیر دولبه است.”

علی اکبر جوانفکر مشاور احمدی نژاد به خبرگزاری فرانسه گفت دیدار رئیس جمهور ایران، «دارای اهمیت تاریخی است و بر معادلات منطقه ای تأثیر خواهد گذاشت.”

وی گفت: “این سفر در راستای تحکیم روابط دوجانبه در ابعاد مختلف است و  بر اساس چهارچوب سیاست استراتژیک خارجی ما در قبال دولت لبنان تنظیم شده است. در عین حال در این میان روابط عاطفی و نیز روابط تاریخی پیچیده  فرهنگی و ادیان مشترک میان دو کشورنیز وجود دارد.”

منوچهر متکی وزیر خارجه و هیئتی از تجار بخش خصوصی، احمدی نژاد را در این سفر همراهی خواهند کرد. تعدادی توافقنامه در حوزه های انرژی و آبرسانی در جریان این سفر به امضا خواهد رسید.

نصرالله در سخنرانی آخرهفته گذشته خواستار استقبال گسترده از رییس دولت  ایران شد و شایعات مربوط به پرت کردن نمادین سنگ از سوی احمدی نژاد به آن سوی مرز با اسرائیل را تکذیب کرد.

نصرالله گفت: “اگر رئیس جمهور احمدی نژاد نظر من را بپرسد، به او خواهم گفت: چرا سنگ؟ شما قادر به پرتاب چیزهای بزرگتر از سنگ هستید.”

 

منبع: میدل ایست آنلاین- 11 اکتبر