میلیون ها ایرانی در معرض بی آبی

نویسنده
فیروزه متین

» هشدار به ساکنان ۱۱ کلان شهر

با اعلام رکورد پایین ترین سطح آب در سدهای تهران، دولت اعلام کرد که خود را برای جیره بندی آب در ماه های گرم سال آماده می کند.خبر نزول بی سابقه سطح آب در پشت سدهای تهران را نعمت‌الله ترکی، معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران اعلام کرده و به فارس گفته است: “شرایط ذخایر آب پایتخت در بدترین حالت ۴۶ سال گذشته است. حجم آب مصرفی پایتخت‌نشینان ۲ برابر استاندارد جهانی است. در سال ۸۰ مصرف آب تهرانی‌ها ۹۷۰ میلیون متر مکعب بود اما این مقدار به یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب در سال جاری رسیده که مخازن آب را در مرحله هشدار قرار داده است”.

وی با اشاره به خشکسالی دو سال اخیر و کاهش ۳۲ درصدی بارندگی‌ها در شهر تهران افزوده است که “اکنون حجم مخزن سد امیرکبیر ۱۱۷، لتیان ۵۳، لار ۴۷، طالقانی ۱۹۷ و ماملو ۱۲۰ میلیون متر مکعب است که در مجموع ۵۳۴ میلیون متر مکعب آب از ذخیره آب شهر تهران را تشکیل می‌دهند”.

 او با اعلام اینکه تهران با کاهش ۲۲۶ میلیون متر مکعبی نسبت به پارسال مواجه است، افزوده: “این کاهش در حالی ثبت شده که بر اساس آخرین آمار، مصرف آب تهران نسبت به استاندارد جهانی دو برابر است. لذا به شهروندان تهرانی توصیه می‌شود در مصرف آب بی رویه اعم از شستشوی خودرو، حیاط و غیره دقت کنند”.

حسن روحانی هم دیروز در سخنرانی خود در ایلام به بحران آب اشاره کرده و گفته است: “امروز در کشور با محدودیت آب مواجه هستیم. ‌اگر می‌خواهیم در کشاورزی شاهد پیشرفت باشیم، راهی جز بالا بردن بهره‌وری آب نداریم”.

با جدی شدن بحران بی آبی در کشور، خسرو ارتقایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از در دستور کار قرار دادن “قطع آب مشترکان پر مصرف” خبر داده و به ایسنا گفته: “سد لتیان در حال حاضر تنها ۲۰ میلیون متر مکعب آب دارد. این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک سوم است.. هم اکنون در شرق تهران و از مجموع سدهای لتیان و لار فقط ۳۵ میلیون متر مکعب آب قابل برداشت است..اگر مردم استان صرفه‌جویی را جدی نگیرند با مشکل مواجه خواهیم شد.. میانگین مصرف آب در شهر تهران روزانه ۳ میلیون متر مکعب است. در سامانه غرب شامل سدهای امیرکبیر و طالقان وضع کمی بهتر و در مجموع ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب قابل برداشت است.. اگر مردم در مصرف آب صرفه‌جویی جدی نکنند مجبور خواهیم بود فشار آب را کاهش دهیم.همچنین قطع آب مشترکان پُرمصرف در دستور کار قرار دارد”.

رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا هم در یک برنامه تلویزیونی از در معرض بی آبی بودن ۱۱ کلان‌شهر و ۳۷ میلیون ایرانی خبر داده و گفته است: “اراک، اصفهان، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و یزد دیگر شهرهایی هستند که هم اکنون در تنش آبی قرار دارند. چنانچه ۱۰ درصد در مصارف مشترکان صرفه جویی شود، می‌توانیم تابستان امسال را با کمترین محدودیت و مشکل سپری کنیم. برای تامین آب شرب مورد نیاز کشور در تابستان جاری با ۳۸ مترمکعب در ثانیه کمبود مواجه هستیم. چنانچه ۱۰۰ درصد در مصارف مشترکان صرفه‌جویی شود، می توانیم تابستان امسال را با کمترین محدودیت و مشکل سپری کنیم. در شرایط کنونی ۳۷ میلیون نفر از جمعیت کشور در معرض تنش آبی قرار دارند که این میزان ۵۰ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود”.

مسعود چیت چیان، وزیر نیرو هم این اخبار نگران کننده را تایید می کند و به ایرنا می گوید: “مصرف آب در کشور ۹۶ میلیارد متر مکعب است که نشان دهنده این است که ۸۰ درصد از منابع آبی کشور به مصرف می رسد در حالیکه حد بحران ۶۰ درصد است. متاسفانه در ۱۰ سال گذشته شاهد بودیم که متوسط بارش از ۲۵۰ به ۲۴۲ میلی‌متر در سال کاهش یافته و با مسائل بسیار جدی در موضوع آب مواجه هستیم. همچنین در نتیجه خشکسالی‌های پی در پی مجموع منابع آب تجدیدشونده کشور که ۱۳۰ میلیارد متر مکعب برآورد می‌شد به ۱۲۰ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است”.

محمد پرورش، مدیرکل شرکت آب و فاضلاب استان تهران هم چندی پیش اعلام کرده بود رکورد مصرف آب در پایتخت شکسته شده است: “در روزهای گذشته مصرف آب از مرز ۲میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب گذشت.البته طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال در شهر تهران یک میلیارد و ۳۵ میلیون متر مکعب و در استان تهران یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب تولید می‌شود. برای عبور موفق از تابستان و حتی زمستان امسال نیاز به مشارکت مردم داریم. نیاز به صرفه جویی ۱۰ تا ۱۵ درصدی در شهر تهران و ۲۰ درصدی در استان تهران داریم. روزهای آینده که کولرهای آبی به کار می‌افتند با افزایشی معادل ۴۰۰هزار متر مکعب روبرو خواهیم شد که به همین علت در برخی مناطق اگر صرفه جویی نشود، مجبور هستیم فشار آب را مدیریت کنیم”.

ارتقایی هم به مردم توصیه کرد در وضو گرفتن، استحمام، شستن ظروف، شستن حیاط و شستشوی خودرو در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

وی اظهارکرد: “مصرف آب تهران در زمان کنونی از ۲.۷ میلیون مترمکعب به ۲.۸۱ میلیون مترمکعب رسیده و در صورت افزایش دما، این میزان مصرف به ۳.۴ میلیون مترمکعب در یک روز هم می‌رسد.”

وی با بیان اینکه در رودخانه کرج در ثانیه ۱۰ مترمکعب آب عبور می‌کند گفت: “در زمان پیک، مصرف تهرانی‌ها ۴۰ مترمکعب در ثانیه است که در واقع نشان از مصرف چهار برابری مردم تهران نسبت به آورد رودخانه کرج دارد.”

وی با بیان اینکه همچنین برنامه‌ ریزی شده که ۷۰ میلیون مترمکعب از محل مدیریت مصرف و صرفه‌ جویی آب ذخیره شود گفت: “با این وجود اگر مصرف کنترل نشود، دچار کمبود خواهیم شد.”

ارتقایی تصریح کرد: “بخشی از این صرفه‌ جویی به اعمال فشار شبکه، کاهش نشتی‌ها و بخشی هم به مصرف‌ کنندگان مربوط می‌شود”.

هم اکنون در استان کردستان هشدارهایی مبنی بر جیره بندی آب به شهروندان داده شده و استاندار این استان در تلویزیون محلی گفته است که به زودی آب را جیره بندی خواهند کرد.