حملات رسانه‌ای پژاک و سپاه به یکدیگر

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» روایت‌های مختلف از یک درگیری در ماکو

خبرگزاری‌های ایران به نقل از فرماندار شهرستان ماکو از کشته و زخمی شدن ۳ نفر در جریان یک درگیری با نیروی های پژاک، حزب حیات آزاد کردستان در نقاط مرزی این شهر خبر داده اند؛ پژاک هم در اطلاعیه‌ای با تائید این درگیری گفته است که در نتیجه این درگیری ۵ عضو سپاه کشته شده‌اند.

این درگیری روز چهارشنبه،‌ ۸ آبان ماه در منطقه مرزی بورالان رخ داده و نخستین درگیری در دو سال گذشته است که پژاک و سپاه هر دو وقوع و مشارکت در آن را تائید می‌کنند.

روز پنج شنبه، ۹ آبان، ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از فرماندار نوشته است که این درگیری زمانی روی داده که پژاک در نزدیکی یکی از پاسگاه‌های مرزی قصد نفوذ به قلمروی جمهوری اسلامی را داشته است.

حمید احمدیان اعلام کرده که این درگیری با مقابله نیروهای سپاه روبرو شده که درنتیجه آن نیروی های پژاک “با دادن تلفاتی متواری شدند.”

فرماندار ماکو توضیحی در مورد نوع این تلفات نداده است اما پژاک، در اطلاعیه‌ای که روز پنج شنبه بر خروجی سایت خود گذاشته، تلفات جانی را تائید نکرده ولی گفته است پنج عضو سپاه در این درگیری کشته شده اند.

این درحالیست که فرماندار ماکو کشته شدن تنها یک عضو سپاه پاسدران را تائید کرده که به گفته او از اهالی شهرستان شوط بوده است.

درگیری نظامی در ماکو به گفته دو طرف خساراتی را به زمین‌های کشاوزی ساکنان منطقه وارد کرده است.

 

نقض آتش بس و آغاز مجدد درگیری‌ها؟

حبیب‌الله گلپری پور و رضا اسماعیلی دو زندانی سیاسی کرد که به اتهام عضویت در پژاک، حزب حیات آزاد کردستان به اعدام محکوم شده بودند روز شنبه، ۴ آبا‌نماه به ترتیب در زندان‌های ارومیه و سلماس به دار آویخته شدند.

به دنبال این اعدام‌ها پژاک بلافاصله در بیانیه‌ای اعلام کرد که اعدام اعضای خود را “بی‌پاسخ” نخواهد گذاشت و خاطر نشان کرد که این اقدام آتش‌بس را با “دشواری” روبرو خواهد کرد.

از آخرین درگیری جدی میان پژاک و سپاه بیش از دو سال می گذرد.. در مرداد و شهریور ماه سال ۹۰، سپاه پاسداران و پژاک وارد یک درگیری دو ماهه و پر تلفات شدند که بعد از مداخله مستقیم مقامات اقلیم کردستان عراق و اعلام آتش بس پژاک به صورت موقت از سوی دو طرف متوقف شد.

این آتش‌بس چنانچه آنزمان رسانه‌های کردستان عراق اعلام کردند بر مبنای توقف اعدام‌های سیاسی از سوی جمهوری اسلامی و عقب نشینی پژاک از منطقه‌ای در مرز سردشت صورت گرفت.

از زمان متوقف شدن رویارویی نظامی پژاک و سپاه تا کنون درگیری‌های پراکنده‌ای در مرزهای مناطق کردنشین صورت گرفته که در هیچ مورد پژاک مسئولیتی را به عهده نگرفت. سپاه هم جز حادثه چهار شنبه هفته گذشته، آنها را به پژاک منتسب نکرد.

این رفتار طی دوساله گذشته به اعتقاد ناظران نوعی پایبندی دو طرف بر آتش بس ارزیابی شد که البته با اعدامهای روز چهارم آبان ماه به نظر می‌رسد توافق میان سپاه و پژاک نقض شده است.

شاید به همین دلیل است که پژاک در بیانیه خود تاکید کرده که اعدام‌ها آتش بس را با “دشواری” روبرو خواهد کرد.

 

نامه پژاک به روحانی

دو هفته پیش، پس از درخواست عبدالله اوج آلان، رهبر زندانی پ ک ک از پژاک برای اکتفا نکردن به آتش‌بس و آغاز مذاکره با ایران، این حزب در پیامی به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام کرد که این حزب سیاست‌های دولت تازه بر سر کار آمده را تعقیب خواهد کرد و با “پشتوانه مردمی و دمکراتیکی” که در خود سراغ دارد، حاضر است سیاست‌های خود در قبال ایران تجدید نظر کند.

پژاک توضیح بیشتری در مورد این چگونگی بازنگری بر سیاست‌هایش در قبال جمهوری اسلامی نداده است.

با این وجود شاخه نظامی این حزب مخالف جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای که در خصوص حادثه چهارشنبه گذشته در یک پاسگاه نظامی مرز ماکو منتشر کرده، گفته است که آغاز کننده این درگیری نبوده و حادثه در واقع واکنشی بوده که آنچه “عملیات بر ضد گریلاهای پژاک” خوانده شده است.

این در حالیست که فرماندار ماکو می‌گوید این درگیری زمانی رخ داده که نیروهای نظامی پژاک قصد حمله به یک پاسگاه مرزی داشته‌اند.

هنوز مشخص نیست آتش‌بس میان پژاک و سپاه پاسداران به چه سمت و سویی می رود، اما آنچه واضح است اتفاقات اخیر توقف دوساله درگیری‌ها نظامی در مرزهای کردستان را با خطرات جدی مواجه کرده است.