خروج از لیست گروه های تروریستی

نویسنده

» گزارشی از سیاتل تایمز درباره تلاش تازه مجاهدین خلق

دوگلاس بیرچ

روز شنبه، مقامات ارشد سابق آمریکا از دولت اوباما خواستند تا یک گروه مخالف رژیم ایران  را از لیست گروه های تروریستی خارج کند و گفتند که این اقدام به درحالی که همه خاورمیانه دست به شورش زده است، ایران را تحت فشار قرار می دهد.

تعداد زیادی از مقامات سابق آمریکایی  با امضای این نامه  از هیلاری کلینتون خواستند تا بعد از 14 سال سازمان مجاهدین خلق را از لیست گروه های تروریستی خارج کند.

بیل ریچاردسون، فرماندار سابق نیومکزیکو و سفیر آمریکا در سازمان ملل در دوران کلینتون، گفت که عطش دموکراسی خواهی در خاورمیانه و عدم موفقیت در مجاب کردن ایران برای توقف در برنامه های اتمی اش، باعث شده است که سازمان مجاهدین خلق در واشنگنتن حامیانی پیدا کنند.

 او گفت قرار دادن مجاهدین در لیست تروریست ها  در حال حاضر معنا ندارد و پیش بینی کرد که این گروه بزودی از فهرست تروریست ها خارج شود.

ژنرال بازنشسته، هیو شلتون، رئیس سابق ستاد مشترک نیرو های نظامی، هشدار داد که ایران از این موج دموکراسی خواهی در خاورمیانه می تواند بهره برداری کند.

شلتون، ایران را بزرگ ترین حامی تروریسم در جهان خواند و گفت که مجاهدین بعنوان سازماندهی شده ترین گروه مخالف حکومت می توانند فشار را بر روی ایران زیاد کنند. اگرچه ایران با تحریم های آمریکا و سازمان ملل فشار زیادی را متحمل شده است. شلتون گفت: “حکومت فعلی ایران باید تغییر بکند.”

مجاهدین خلق، در دوران جنگ ایران و عراق با صدام متحد شدند تا بر علیه حکومت ایران بجنگند. این گروه در اواخر دهه هشتاد از عرصه سیاسی ایران محو شد.

آمریکا در سال 1997، این گروه را در لیست گروه های تروریستی قرار داد، اما اتحادیه اروپا نام آنها را در سال 2009 از فهرست خود خارج کرد.

ژنرال موکیزی، قاضی بازنشسته دوران بوش، سازمان مجاهدین خلق امروز را سازمانی معتدل، سکولار و دموکراتیک خواند و گفت  که “این سازمان بزرگ ترین و سازماندهی شده ترین گروه مخالف ایران است  و ما باید این نکته را مشخص کنیم که در کنار کسانی که برای آزادی ایستاده اند؛ خواهیم ایستاد.”

در کنار آمریکا و اروپا، سازمان ملل هم تحریم های سنگینی برای ایران درنظر گرفت که آخرین شان در ماه ژوئن بود. هدف از این تحریم ها وادار کردن ایران به باز کردن برنامه های اتمی و اثبات کردن این که به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست، بود. ایران اصرار دارد که برنامه های اتمی اش کاملا صلح آمیز است.

دولت اوباما تابستان سال گذشته  تحریم های جدیدی برای ایران در نظر گرفت تا این کشور را تحت فشار بگذارد. مقامات آمریکایی روز چهارشنبه اعلام کردند که سازمان های اطلاعاتی آمریکا معتقدند که رهبران ایران تحت فشار داخلی قرار گرفته اند که یا دست از برنامه های اتمی شان بردارند یا تا تولید بمب اتمی پیش بروند.

اما ریچاردسون و دیگران به این نکته اشاره می کنند که ایران سازمان ملل را به بازی گرفته است و باعث شکست مذاکرات استانبول در ماه ژانویه شده است. ریچاردسون می گوید: “این مذاکرات بی نتیجه ماند.”

مایکل هایدن، رئیس سابق سیا هشدار داد که کار مخالفان حکومت ایران از مخالفان دولت های مصر و تونس که رهبران شان اخیرا کناره گیری کرده اند، سخت تر است زیرا حکومت ایران نشان داده است که قصد دارد در مقابل مخالفانش دست به خشونت بزند. هایدن گفت که دولت های منطقه مثل مهره های دومینو شبیه به هم نیستند و با هم تفاوت های زیادی دارند.

هایدن پیش بینی می کند که ایران ممکن است تا یک سال دیگر به بمب اتمی برسد، با این حال عده دیگری نیز این زمان را طولانی تر می دانند.

او گفت که ایران ممکن است قطعات اتمی تولید کند که بشود آن را در عرض چند هفته سوار کرد. ایران حتی با همین قطعات انبار شده هم یک حکومت وحشتناک در منطقه است.

سیاتل تایمز، 19 فوریه