ناپدید شدن سلاح های آمریکایی در عراق

نویسنده


واشنگتن- گزارش دولت آمریکا حاکی از آن است که پنتاگون رد 190 هزار دو نوع اسلحه تهاجمی و کمری را در عراق گم کرده است. این سلاح ها دو سال قبل به نیروهای امنیتی عراق تحویل شده بودند و گم شدن آنهااین بیم را به وجود آورده که اکنون به دست ستیزه جویان در حال جنگ با نیروهای آمریکا در عراق افتاده باشد.

درگزارش سازمان بازرسی آمریکا گفته شده مقامات نظامی این کشور از سرنوشت 30 درصد از سلاح هایی که از سال 2004 تا اوایل سال جاری برای آموزش و تجهیز بین نیروهای عراقی توزیع شده بی خبر هستند. بیشترین آمار قبلی از سلاح های مفقود شده مربوط به گزارش بازرس کل ناظر بر بازسازی عراق در سال گذشته است که به رقم 14 هزار اشاره کرده بود.

سازمان بازرسی آمریکا می گوید ایالات متحده از سال 2003، حدود 19 میلیارد دلار در تلاش برای توسعه نیروهای امنیتی عراق هزینه کرده است. این شامل حداقل سه میلیارد دلار برای خرید و انتقال تجهیزات هم می شود. سازمان بازرسی می گوید توزیع سلاح ها خصوصا” از سال 2004 تا 2005 با شتاب و به صورت پراکنده انجام شده و روش منظمی برای آن وجود نداشته است. در آن زمان مسوولیت آموزش امنیتی نیروها با ژنرال دیوید پتروس بوده که حالا فرمانده کل نیروهای آمریکایی در عراق است.

پنتاگون یافته های سازمان بازرسی را رد نکرده و می گوید ضمن بررسی این موضوع در حال تلاش برای ارتقاء روش ردیابی است. اگر چه کنترل ها از سال 2005 سختگیرانه تر شده اما آمریکا در ردیابی سلاح ها از روی شماره سریال ناموفق بوده است. بنابراین نیروهای آمریکایی متوجه نمی شوند که آیا در درگیری ها، دشمن مجهز به سلاح هایی است که آمریکایی ها با پول مالیات خود آنرا تامین کرده اند یا خیر.

راشل استول، یک کارشناس ارشد مرکز اطلاعات دفاعی که بر روی تجارت سلاح کوچک مطالعه می کند و از سوی پنتاگون برای بررسی این موضوع فراخوانده شده می گوید: “آن ها واقعا” نمی دانند سلاح ها کجاهستند.”

یک مقام ارشد پنتاگون اعلام کرد برخی از سلاح ها احتمالا” علیه نیروهای آمریکایی استفاه می شده اند. او در این زمینه به یک تیپ عراقی که در فلوجه تشکیل شد اشاره کرد که بلافاصله درسپتامبر 2004 منحل و سلاح هایشان علیه نیرو های آمریکایی بکار رفت.

استول می گوید ستیزه جویان متناوبا” با آتش سلاح های کوچک، کاروان نیروهای آمریکایی را به سوی محل هایی هدایت می کنند تا نیروها و نفربرها را قربانی بمب های کار گذاشته شده درجاده ها کنند. دولت بوش مرتبا” ایران و سوریه را به عنوان حامی ستیزه جویان سرزنش می کند اما توجه کمی به این موضوع داشته که اشتباهات ارتش آمریکا هم نقشی در این بین دارد.

سازمان بازرسی آمریکا مشغول بررسی منابع مالی و نظامی برای ستیزه جویان است اما نتایج آن را در اختیار عموم قرار نخواهد داد.

آموزش و تجهیز نیروهای عراقی،در یک اقدام غیر معمولی،توسط پنتاگون صورت می گیرد. بر اساس گزارش سازمان بازرسی ، کمک های امنیتی در حالت معمولی باید توسط وزارت امور خارجه انجام شود. بنا بر این گزارش هر چند وزارت دفاع می گوید این تغییر امکان انعطاف را می افزاید اما در عمل از ماه گذشته نتوانسته است به اداره بازرسی در مورد سلاح های توزیع شده میان نیروهای عراقی اطمینان خاطر دهد.

جوزف کریستوف، مدیر روابط بین الملل و تجاری سازمان بازرسی آمریکا می گوید نیروهای امنیتی عراق در اوایل سال 2004، عملا” وجود نداشتند و ژنرال پتروس در ماه ژوئن همان سال برای تشکیل این نیرو اعزام شد. تا ماه دسامبر 2005 و برای مدت 51 سال هیچ سابقه ای از سلاح های توزیع شده ثبت و نگهداری نشده است. حتی همین الان باید صفحه نمایش سه کامپیوتر را درکنار هم گذاشت تا بتوان یک ردیف را به طور کامل مشاهده کرد.

اداره بازرسی متوجه شده که ارتش آمریکا مستمرا” نتوانسته اطلاعات مربوط به زمان تحویل تجهیرات، مقدار تجهیزات ارسالی و واحد عراقی دریافت کننده این تجهیزات را ثبت و به آنها ارایه کند.

منبع: بوستون گلوب – 6 آگوست 2007