علنی یا غیرعلنی؟ مسئله این است

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» بازتاب درخواست احمدی‌نژاد برای سخنرانی در مجلس

بازتاب‌های درخواست محمود احمدی‌نژاد برای حضور در مجلس و لغو ناگهانی آن همچنان ادامه دارد. عضو هیات رییسه مجلس می‌گوید قرار بر “جلسه غیرعلنی” بوده اما معاون پارلمانی احمدی‌نژاد، تاکید می‌کند که رییس دولت دهم “خواستار صحبت در جلسه علنی” است.

در روزهای گذشته، نخست توسط یک نماینده مجلس اعلام شد که احمدی‌نژاد، خواسته با حضور در مجلس به ارائه “توضیحاتی درباره مسائل جاری کشور و طرح مسائل کلی” بپردازد؛ برنامه‌ای که به گفته‌ی حسن سبحانی‌نیا، از اعضای هیات رییسه مجلس، “برای هفته جاری” برنامه‌ریزی شده بود، اما به دلیل “مشغله کاری” لغو شد.

گرچه محمد دهقان، عضو هیات رییسه مجلس، درباره حضور وی، گفته که “به نظر می‌رسد درخواست رئیس‌جمهور برای حضور در جلسه غیرعلنی مجلس باشد”، اما لطف‌الله فروزنده، معاون پارلمانی احمدی‌نژاد، تاکید کرده که رییس دولت دهم”خواستار صحبت در جلسه علنی” است.

فروزنده هدف از برگزاری چنین جلسه‌ای را “بررسی برخی مشکلات حوزه اقتصاد خصوصا بودجه” و “آخرین مسائل جاری کشور” دانسته و گفته است: “این نشست کاملا علنی خواهد بود و وزرای اقتصادی نیز پیش از سخنرانی رئیس‌جمهور مطالبی را بیان خواهند کرد”.

پیش از این محمدرضا تابش، از نمایندگان عضو فراکسیون اقلیت مجلس، با اشاره به دیدار اخیر مجمع نمایندگان و ارائه “پیشنهاداتی مبنی بر بررسی مسائل و مباحث کشور به صورت همه جانبه و به ویژه تعامل با دولت و مجلس، گفته بود: “رییس جمهوری در پاسخ به این پیشنهاد عنوان کرد که در چند روز آینده به مجلس خواهد آمد و در یک جلسه غیرعلنی با نمایندگان به گفت و گو می پردازد”. به گفته تابش وی درباره “اوضاع کلی کشور و شرایط اقتصادی” سخن خواهد گفت.

برنامه حضور احمدی‌نژاد در مجلس، در شرایطی است که وی در یک سال گذشته آماج انتقادهای اصول‌گرایان بوده است. به خصوص در ماه‌های گذشته و پس از شدت گرفتن مشکلات اقتصادی، اصول‌گرایان سیاست‌های دولت را دلیل اصلی نابه‌سامانی‌های اقتصادی می‌دانند.

از سوی دیگر، مجلس نهم و دولت هم، تاکنون بارها با یکدیگر دچار اختلاف شده‌اند. مجلس بارها مصوبه‌هایی داشته که با انتقاد دولت همراه بوده و یا تغییراتی در لوایح دولت داده است. همچنین ماه گذشته قرار بود محمود احمدی‌نژاد برای پاسخ به سوال‌های نمایندگان درباره وضعیت اقتصادی کشور، در مجلس حضور پیدا کند که با حکم حکومتی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، منتفی شد.

پیش از اعلام علنی درخواست احمدی‌نژاد برای حضور در مجلس، حسین شریعتمداری، نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان، در یادداشتی، دولت محمود احمدی‌نژاد را به “اقدامات و مواضع بیرون از دایره اصولگرایی” متهم کرده و با اشاره به “حضور مؤثر حلقه انحرافی در دولت” این گروه را متهم کرده که “نسخه های همسو با مدعیان اصلاحات می پیچد” و افزوده بود: “ انحراف دولت کنونی از برخی آموزه های اسلامی و انقلابی و مردمی قابل انکار نیست و در این میان دست های حلقه انحرافی و نفوذ کرده در دولت به وضوح دیده می شود. حلقه ای که علاوه بر پیوندهای نه چندان پنهان با جماعت یاد شده در مواضع و اقدامات خود نیز با آنان همسویی و همخوانی دارد. کاش آقای احمدی نژاد پاس رأی و حرمت انتخاب مردم را نگاه می داشت و به قول دشمن پیمان دوست نمی شکست”.

در پاسخ به سخنان شریعتمداری، سایت شبکه ایران در یادداشتی تلویحا از شریعتمداری به عنوان فردی “شبه‌خودیِ متعصّب عقده‌ایِ بدفهمِ کج‌فهمِ فریب‌خورده” نام برده، او را متهم به “نمک به حرامی” کرده و خطاب به وی نوشته است: “چرا شما سایر نهادهای قدرت را در بوته نقد گزنده خود قرار نمی دهید؟ آیا آنها از خطا و اشتباه مصون هستند یا سهم آنها در اشتباهات چنان ناچیز است که ارزشی برای وقت گذاشتن ندارند؟ تا به حال شده است که از مجالس دو دوره اخیر بیلان کاری بخواهید یا خطاب به فلان فرد بگویید که به رئیس جمهور قانونی کشور صفت “نفهم” ندهد یا به برادر ایشان بفرمائید چرا به منتخب مردم “دزد (رابین هود)” می گوید؟”

این یادداشت همچنین بابت تکرار واژه “جریان انحرافی” به انتقاد از شریعتمداری پرداخته و نوشته است: “مشخص کنید که حضرت امام خامنه ای چند بار از کلیدواژه “جریان انحرافی” یا هر آن چیزی که اشاره ای به اینچنین جریانی در دولت داشته باشد٬ استفاده کرده اند. آیا می توانید حتی یک نمونه را نام ببرید؟ اگر زحمتی نمی شود٬ باز هم مشخص کنید جناب هاشمی رفسنجانی٬ چند بار از این کلیدواژه استفاده کرده اند و اگر باز سخت‌تان نمی شود٬ برای ما تبیین کنید که موسسه و روزنامه جنابعالی که منتسب به جریان ولایتمدار است٬ چرا٬ به چه علت و چند بار در تبعیت از امام خامنه ای یا هاشمی رفسنجانی٬ دولت و رئیس جمهور را منحرف دانسته است”.

انتقاد سایت شبکه ایران از خطاب قرار دادن”جریان انحرافی”، در حالی است که پیش از این محمدعلی آسودی٬ معاون فرهنگی سپاه، گفته بود که در سال جاری “مسئولیت داریم تا سران فتنه و منحرفین را کنترل کنیم؛ امسال فتنه و مشکلات ما، قبل از انتخابات است و سپاه و بسیج و مجموعه نیروهای مسلح در این زمینه کار می‌کنند”.

پیش از این اصول‌گرایان از احمدی‌نژاد با عنوان “سیاست‌مداری فریبکار” و “بی‌کفایت” نام برده بودند. در پی سخنان هفته گذشته احمدی‌نژاد، نمایندگان خواستار تشکیل جلسه‌ای غیرعلنی برای بررسی مواضع اقتصادی دولت شده بودند. در این جلسه احمد توکلی خواستار آن شد که نمایندگان نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی بنویسند و در آن “مسائل و مشکلات موجود و مشکلات احتمالی آینده کشور و تبعات تصمیم گیری های نادرست اقتصادی دولت را منتقل کنند”.

انتقاد از سیاست‌های اقتصادی احمدی‌نژاد در حالی اوج گرفته که برخی از اصول‌گرایان مواضع سیاسی وی را نیز زیر ذره‌بین برده‌اند. مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور و یکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات آینده، گفته بود: “برخی مدیران هنگامی که می‌بینند قانون دست و پای آنها را برای اجرا می‌بندد، سعی می‌کنند قانون را دور بزنند و از اینجاست که مشکلات مدیران آغاز می‌شود”، به گفته وی “ برخی از رئیس‌ها و رئیس‌ترها به خاطر خدمت به مردم قانون را مزاحم می‌بینند و آن را زیر پا می‌گذارند. در حالی که اگر نیت دلسوزانه و خیرخواهانه دارند بجای زیر پا گذاشتن قانون باید در جهت اصلاح قانون حرکت کنند”.

سخنان پورمحمدی درباره “وعده‌های توخالی” احمدی‌نژاد چند روز پس از آن بیان شد که محمدتقی مصباح یزدی، در همایش جبهه پایداری، تلویحا درباره احمدی‌نژاد گفت: “عده‌ای سیاستمدار فقط می‌خواهند در فضای سیاسی فریبکاری کنند و چیزهایی را مطرح می‌کنند که مرد‌م خوششان بیاید و به شعارهای خود عمل نمی‌کنند‌”.