تهدید همزمان استادان و دانشجویان

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» با نزدیکی ۱۶ آذر

در حالی که گردانندگان دولت احمدی نژاد از یک سو با بسیج حراست ها و کمیته های انضباطی و محافل امنیتی در دانشگاه ها سعی در مهار اعتراضات دانشجویی دارند و احضارهای فله ای، تهدید و بازداشت فعالان دانشجویی در آستانه 16 آذر شدت گرفته، اخبار حاکی ازتشکیل  یک کمیته ویژه دولتی برای تصفیه و اخراج اساتید علوم انسانی در دانشگاه ها است؛ خبری که روز گذشته با واکنش اعتراضی فعالان دانشجویی روبرو شد.

بنا به گزارش های خبری منابع دانشجویی، روز گذشته با ادامه تجمعات و اعتراضات دانشجویی در اعتراض به گسترش فضای سرکوب و خفقان در دانشگاه ها، برخوردهای انضباطی، احضارهای فله ای و تهدید دانشجویان علاوه بر دانشگاه های تهران، مازندران و شیراز، به دانشگاه های اهواز و نجف آباد هم رسید.

احضار 150  دانشجو در یک روز

به گزارش سایت رویداد روز گذشته دست کم 100 دانشجوی معترض دانشگاه آزاد اهواز به کمیته انضباطی احضار و به اخراج و تعلیق های بلند مدت تهدید شدند. در این گزارش علت احضار فله ای و تهدید دانشجویان اهوازی، شرکت آنان در تجمع اعتراضی این دانشگاه در روز سیزده آبان که منجر به تعطیلی این دانشگاه شد، اعلام شده است. کمیته انضباطی این دانشگاه برای تعدادی از دانشجویان احضار شده احکام سنگینی صادر کرده است.

دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز چندی پیش دراعتراض به حضور حمید رسایی نماینده مجلس و از حامیان تندرو احمدی نژاد دراین دانشگاه دست به اعتراض زدند و با سردادن شعارهایی علیه دولت کودتا و در حمایت از جنبش سبز، نماینده دولت را مجبور به ترک این دانشگاه قبل از سخنرانی کردند و دانشگاه را به تعطیلی کشاندند.

این گزاش همزمان از احضار بیش از 50 دانشجوی دیگر در دانشگاه آزاد نجف آباد خبر می دهد:  دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد نیز به دلیل شرکت در تجمع اعتراضی دانشجویان در روز سیزده آبان به کمیته انضباطی احضار و مورد تهدید قرار گرفته اند.

به نوشته رویداد، بعد از تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد در سیزده آبان، این دانشگاه چند بار دیگر شاهد اعتراضات دانشجویان به مسائل و مشکلاتی نظیر نصب دوربین مدار بسته در فضای دانشگاه و دانشکده ها، اجرای بخشی از طرح جداسازی جنسیتی در سرویس های رفت و آمد و نیز تشدید فضای امنیتی، بوده است.

گفتنی ست که طی یک ماه گذشته و به دنبال گسترش اعتراضات دانشجویی در تهران و شهرستان ها تاکنون دست کم 60 فعال دانشجویی شناخته شده و ده ها دانشجوی معترض دیگر بازداشت و دست کم چهارصد تن  صرفا به دلیل شرکت در تجمعات مسالمت جویانه با احکام حبس، شلاق و محرومیت موقت از تحصیل روبر شده اند.

 

تجمع و اعتصاب غذا در دانشگاه قزوین

با وجود تدابیر شدید امنیتی و حضور پرنگ بسیج دانشجویی و نیروهای امنیتی، دانشگاه بین المللی قزوین دیروز بار دیگر در اعتراض به تداوم بازداشت تعدادی از دانشجویان دربند این دانشگاه و تشدید جو امنیتی حاکم بر این دانشگاه، شاهد برگزاری تجمع اعتراضی و اعتصاب غذای دانشجویان بود.

به گزارش خبرنامه امیر کبیر، به دنبال بی خبری مطلق از وضعیت فرهاد فتحی، پیام حیدر قزوینی و سعید سکاکیان 3 دانشجوی دانشگاه بین المللی قزوین، دانشجویان این دانشگاه که از آزادی هم کلاسی های خود ناامید شده بودند از ساعت 11:30  صبح دیروز اقدام به اعتصاب غذا و تحصن در سکوت کردند. این تحصن و اعتصاب غذا به دلیل فشارها و تهدید های وارده به چند تن از دانشجویان از سوی نیروهای امنیتی حاضر در محوطه دانشگاه، باعث شد که دانشجویان در حمایت از دانشجویان و تمامی زندانیان سیاسی شروع به سر دادن شعار کنند.

این منبع دانشجویی در خصوص جزئیات و حواشی تجمع و اعتصاب غذای دانشجویان قزوینی نوشته است: پیگیری های مدام برخی از دانشجویان و رایزنی هایشان با ریاست و مسئولین دانشگاه در خصوص دانشجویان دربند این دانشگاه به هیچ جایی نرسید. دکتر آل بویه ریاست دانشگاه بین المللی قزوین عملا از وظیفه ی خود که امنیت دانشجویان و فضای آرام است شانه خالی کرد و مسئولین دیگر نیز با جواب ندادن تلفن همراه خود و یا جواب های بی ربط سعی در سلب مسئولیت از خود داشتند. این در حالی است که یکی از مسئولین دانشگاه با بی شرمی اعلام کرد:” تحصن بی فایده است، آنها تا دو ماه دیگر بیرون نمی آیند در حالی که من معتقدم باید اعدام بشوند.”

 

این گزارش در پایان می افزاید: مراجع قضایی در پاسخ به پیگیری های خانواده دانشجویان بازداشت شده اظهار بی اطلاعی کرده اما ستاد خبری اطلاعات قزوین توصیه کرده است که برای آزادی فرزندان شان در فکر سند و تهیه وثیقه باشند.

 

ادامه  فشارها به دانشجویان دانشگاه مازندران

در همین راستا دانشجویان دانشگاه مازندران نیز با فشارهای عدیده امنیتی خارج از دانشگاه مواجه شده اند. به گفته یکی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه مازندران که پیش از این از سوی دانشگاه منحل اعلام شده است در این مورد به روز می گوید: “برای ایجاد فضای ترس و وحشت در دانشگاه و برای جلوگیری از فعالیت دانشجویان در آستانه ی 16 آذر، تاکنون هفت نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران به اداره اطلاعات شهرستان بابلسر احضار شده اند”.

این درحالی است که پیش از این هم تعدادی از دانشجویان این دانشگاه پس از حوادث انتخابات با حکم زندان مواجه شده اند. در این مورد این دانشجو می افزاید: “پس از صدور 48 ماه زندان تعزیری و مجازات شلاق برای هشت نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران، هفت دانشجوی دیگر این دانشگاه نیز در ارتباط با تجمع 12 آبان این دانشگاه به اداره اطلاعات احضار شدند. نعمت الله رمضانی یکی از این دانشجویان بود که صبح یکشنبه همین هفته به اداره  اطلاعات بابلسر احضار و  پس از چند ساعت بازجویی به اداره  آگاهی این شهر منتقل و بازداشت شد. این دانشجو پس از دو روز به قید وثیقه آزاد شد اما اتهام وی برگزاری تجمع غیرقانونی اعلام شده که منظور همان تجمع 13 آبان این دانشگاه است”.

او در ادامه بر شمردن این گونه فشارهای امنیتی می گوید: “در ادامه ی فشارها به دانشجویان، سیاوش رضائیان، بهنام فرازمند و سودابه سعیدی به کمیته انضباطی احضار شدند. دلیل احضار این دانشجویان نیز تجمع 13 آبان در این دانشگاه بوده است. تا کنون برای بهنام فرازمند دانشجوی رشته  حسابداری این دانشگاه  یک ترم محرومیت از تحصیل با احتساب در سنوات صادر شده است”.

او افزود: “مهدی داودیان دیگر دانشجوی دانشگاه مازندران که به اتهام  ارتباط با بیگانگان مدت دو هفته را در اطلاعات ساری بازداشت بود، به قید وثیقه آزاد شد”.

دور جدید اخراج اساتید و هشدار دانشجویان

همزمان با این دستگیری و تهدید دانشجویان برخی منابع موثق، خبر از زمزمه های دولت کودتا و مسئولان وزارت علوم برای آغاز دور دیگری از بازنشسته کردن و اخراج اساتید برجسته دانشگاهی در آستانه 16 آذر دادند.

موج سبز آزادی روز گذشته با اعلام این خبر، از واکنش گسترده فعالان دانشجویی نسبت به این مساله خبر داد و نوشت: کمیته‌های ویژه‌ای با همکاری وزارت علوم و مسوولان دولت کودتا در همه دانشگاه‏ها برای بازنشسته کردن اجباری و اخراج اساتید تشکیل شده است. در همین رابطه شنیده شده که به زودی موج جدید اخراج و بازنشستگی اجباری اساتید آغاز می‌شود… فعالین دانشجویی نیز در واکنش به این جریان در حال آماده شدن برای برخورد با این مساله هستند. فعالین دانشجویی هشدار داده‏اند که با شروع اخراج‌ها و بازنشستگی‌ها موج اعتصاب و تحصن‌های دانشجویی دانشگاه‏های سراسر کشور را فرا خواهد گرفت. در دوره قبلی ریاست جمهوری احمدی نژاد اساتیدی چون سعید حجاریان، محسن کدیور، محمدتقی احمدی، ابوالفضل شکوری، هاشم آقاجری، مسعود غفاری، حاتم قادری در دانشگاه تربیت مدرس ممنوع‏التدریس شدند. همچنین اساتید سایر دانشکده‌ها از جمله دانشکده الهیات، ادبیات و حقوق و علوم سیاسی چون محمد مجتهد شبستری، عالم‌ زاده و علی‌آبادی، آشوری، سیدعلی آزمایش، حسن‏علی درودیان، حسین بشیریه، هادی سمتی، احمد ساعی صفایی، میرجلال‌الدین کزازی، رضا رییس‌طوسی و عراقی نیز با عنوان اساتید “غیرممتاز”‏ اجبارا بازنشسته شدند. اساتیدی چون دکتر حسین بشیریه به نقش داشتن در اشاعه تئوری‌های “انقلاب مخملی” متهم شدند و انگ توطئه‌گر به برچسبی برای خلاصی از دست اساتید باسابقه تبدیل شد.