خبر فرار یک روز بعد از وقوع

نویسنده

jazaeri_b.jpg

اسفندیار صفاری

مجتمع قضایی امور اقتصادی دیروز با انتشار اطلاعیه ای فرار شهرام جزایری عرب را تایید کرد.شهرام جزایری در سال 80 به عنوان مفسد اقتصادی محاکمه و به 27 سال زندان محکوم شده بود. در این اطلاعیه اشاره ای به زمان فرار جزایری نشده اما محمود سالار کیا معاون امور زندان های دادستانی تهران زمان فرار شهرام جزایری را صبح سه شنبه اعلام کرد.

قوه قضاییه عصر دیروز خبر فرار شهرام جزایری را با انتشار اطلاعیه ای از سوی مجتمع قضایی اقتصادی تایید کرد.این اطلاعیه با اشاره به”اخبار منتشره راجع به متواری شدن شهرام جزایری” از وی به عنوان”متهم به تحصیل مال نامشروع و استفاده از سند مجعول و پرداخت رشوه” نامبرده و تایید کرده:“نامبرده که در معیت مامورین مراقب و به صورت تحت‌الحفظ جهت شناسایی اموال،در حال اعزام به محل استقرار کارشناسان منتخب دادگاه بوده،در نتیجه اغفال مامورین، متواری” شده است.در اطلاعیه قوه قضاییه آمده که پس از فرار شهرام جزایری”از سوی دادستان عمومی و انقلاب تهران حکم جلب متهم به کلیه مراجع نظامی و انتظامی و امنیتی صادر” و”مامورین مراقب وی جهت تحقیقات لازم، تحت تعقیب کیفری قرار گرفته‌اند”.

خبرگزاری فارس که دیروز بخش قابل توجهی از اخبار سیاسی خود را به فرارشهرام جزایری اختصاص داد،همزمان با انتشار اطلاعیه مجتمع قضایی اقتصادی با انتشار خبر فرار شهرام جزایری نوشت:“شهرام جزایری از زندان فرار کرد و گفته می شود به خارج از کشور رفته است”.

سالارکیا، معاون دادستان تهران در این مورد گفته است:“برای جلب شهرام جزایری که دیروز فرار کرده بود،دستور ویژه صادر شده است اما وی از مرزهای رسمی کشور خارج نشده است”.

رئیس حفاظت اطلاعات قوه قضائیه نیز در گفتگو با خبرگزاری نزدیک به قوه قضاییه فارس”از آغاز تحقیقات گسترده برای دستگیری شهرام جزایری که دیروز فرار کرده بود، خبر داد”.به گفته اصغر جهانگیر، حفاظت اطلاعات قوه قضائیه بلافاصله پس از متواری شدن متهم پرونده تحقیقات گسترده‌ای را شروع کرده است. وی افزود:” همه مبادی خروجی کشور و جاده‌هایی که احتمال می‌دهیم متهم تردد کند را تحت نظر گرفته ایم و امیدواریم با سرنخ‌هایی که دنبال می‌کنیم در ساعات آینده بتوانیم وی را دستگیر کنیم”.رئیس حفاظت اطلاعات قوه قضائیه هم تاکید کرد:“آخرین اطلاعاتی که داریم شهرام جزایری از کشور خارج نشده است”.به گفته جهانگیر”بازجویی از مامورین در جریان است تا نحوه و زمان فرار متهم مشخص شود”.وی تاکید کرد:“همه تلاش خود را از طریق همه مراجع به کار بستیم و ان شا‌الله در ساعت‌های آینده با توجه به سرنخ‌هایی که داریم وی را جلب و به محل بازداشتگاه بازگردانیم”.

وکیل: متاسفم

محمد صادق آل محمد،وکیل شهرام جزایری نیز دیروز در اظهارات مشابهی که توسط خبرگزاری ایرنا و فارس منتشر شد از فرار موکلش اظهار تاسف و تعجب کرد.آل محمد به این خبرگزاری ها گفت: “از این اقدام موکلم بسیار متاسف و متعجب شدم”.به گفته آل محمد”شهرام جزایری 5 سال نیز زندان را تحمل کرده و دو بار هم حکم به نفع وی نقض شده بود،این بار به نظر می‌آمد رای وی نسبت به دو رای قبلی مساعدتر باشد”.وی با اظهار تعجب از متواری شدن شهرام جزایری گفت:“شهرام جزایری با این اقدام اصلاً کار درستی نکرد و با متواری شدن،کار خود را پیچیده‌تر کرده است”.وکیل جزایری با اشاره به اینکه حکم دادگاه هنوز قطعی و به وی ابلاغ نشده گفت:“به نظرم نمی‌آید هنوز رای صادر شده باشد؛بهتر بود که شهرام شکیبا می‌شد و فرار نمی‌کرد”.آل محمد با یادآوری اینکه نسبت به پرونده شهرام جزایری ختم دادرسی اعلام شده بود گفت که منتظر ابلاغ رای دادگاه است.

بر اساس اظهارات منتشره وکیل شهرام جزایری در خبرگزاری فارس،وی با اشاره به دو بار نقض احکام محکومیت موکلش و با توجه به اینکه در محاکمه جدید عنوان اتهامی عوض شده،گفت که فرار موکلش از دست مامورین جرم جدیدی است که تشریفات خاص خود را دارد،و در صورت دستگیری باید جداگانه رسیدگی شود.وی تاکید کرد:“این جرم تاثیری در انشای رای توسط قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده جزایری ندارد، اما پرونده او را سنگین‌تر می‌کند”.آل محمد در عین تاکید کرد:“همه اموال شهرام جزایری از زمان دستگیری در 5 سال پیش تاکنون در توقیف دادگستری است”.

وحید کربلایی آقا ملک،قاضی پرونده شهرام جزایری نیز دیروز پس از انتشار خبر فرار شهرام جزایری با اشاره به اینکه در مرحله انشای حکم شهرام جزایری بوده است، گفت:“حکم متهم پرونده قطعی نشده است”.وی که با خبرگزاری فارس گفتگو می کرد در پاسخ به این سئوال که برخی خبرها حاکی از آن است که مجازاتی سنگین در انتظار جزایری بود،گفت:“در همه پرونده‌ها آنچه که بیش از هر چیزی برای من اهمیت دارد برگشت دادن اموال به یغما رفته به بیت المال است، لذا حبس را زیاد مدنظر ندارم”.

شهرام جزایری و 31 متهم دیگر در طول چهار جلسه دادگاه به 120 سئوال قاضی و موارد مطرح شده در این پرونده 2000 صفحه ای پاسخ گفتند.اواخر بهمن قاضی ختم دادرسی را اعلام کردو براساس گزارش های انتشار یافته حکم مجدد این پرونده قرار بود در نیمه اول اسفند صادر شود.

مبارزه نمادین با فساد اقتصادی

نام شهرام جزایری عرب در نیمه دوم سال 80 اولین بار از سوی رسانه های جناح راست انتشار یافت. بعد هم چیزی نگذشت که “سریال شهرام جزایری” به یکی از برنامه های ثابت تلویزیون تبدیل شد. جوان بستنی فروشی که در بیست و چند سالگی کار خود را شروع کرده و در اندک مدت کارش به جایی رسیده بود که بسیاری از چهره های کلیدی جمهوری اسلامی را در فهرست دریافت کنندگان هدایای خود داشت.این سریال هر چه بیشتر پیش رفت، نام های عنوان شده در آن از نمایندگان مجلس ششم فراتر رفت؛ و به تدریج پای دیگران را هم به ماجرا کشید.

کار به آن جا کشید که شهرام جزایری در دادگاه اعلام کرد:“طی روزهای قبل در جراید درباره جلسه دادگاه گفته شده که به دفتر مقام معظم رهبری چک داده‌ام، ولی آنها چک را پاس نکرده‌اند و چک را قابل ندانسته‌اند.” از این جا به بعد سریال شهرام جزایری به قسمت آخر رسید و او سر انجام به بیست و هفت سال زندان محکوم شد.همزمان با ابلاغ حکم او، غلامحسین استکی، یکی از وکلای دادگستری پیش بینی کرد: “باید مطمئن باشیم که شهرام جزایری 27 سال حبس نخواهد کشید. این قدر مسلم است.”

اتفاق مهمی که در پرونده شهرام جزایری افتاد مربوط به آخرین ماه های حضور دولت خاتمی بود که متنی به عنوان نامه خانواده وی چاپ شد که عملا تهدیدی بود به افشای رازهای پشت پرده.به قول کارشناسان انگار کسی داشت می گفت مرا برای کار دیگری به میدان فرستادید ولی حالا خبری از شما نیست اگر به بی خبری ادامه دهید افشا می کنم. از قضا انگار تهدید عمل کرد چرا که چند ماه بعد خبر رسید که شکایت وی و تقاضایش برای تجدید نظر پذیرفته شده است. دو سه ماهی طول کشید تا پرونده اش به دیوان عالی رفت و دیوان عالی وی را از اتهام تروریست اقتصادی و به هم زدن اساس اقتصاد نظام که شایعه اعدامش را بر سر زبان ها انداخته بود تبرئه کرد. و پس از آن وکلایش اعلام داشتند که ماندن وی در زندان دلیلی ندارد.تا نیمه های مرداد گذشته که سایت بازتاب با لحنی معترض خبر از “احتمال آزادی شهرام جزایری” داد و نوشت: “گفته می‌شود با فرجام‌خواهی شهرام جزایری عرب و آخرین بررسی‌های انجام‌شده در دیوان عالی کشور، محکومیت این متهم پرونده مفاسد اقتصادی نقض شده و احتمال می‌رود که وی به زودی آزاد شود.”

بازتاب همچنین نوشت: “جزایری در بند 6 اندرزگاه اوین، معروف به “نگین اوین” دوران بازداشت خود را سپری می کند” و خبرهای رسیده “حاکی از آن است که دیوان عالی کشور، به عنوان مرجع نهایی رسیدگی به دعاوی حقوقی،محکومیت او را نقض کرده است و جزایری احتمالا به زودی آزاد می‌شود”.

اما در جریان کنفرانس خبری سخنگوی وقت قوه قضاییه(جمال کریمی راد) در زندان اوین طی تابستان گذشته،وقتی خبرنگاران خواستار ملاقات با شهرام جزایری شدند، به آنها گفته شد به دلیل اتمام وقت بازدید،امکان ملاقات با جزایری وجود ندارد.عکس های شهرام جزایری در چهار جلسه دادگاه تجدید نظر وی را شادمان نشان می دهد.