مبارزه باقاچاق فیلم درجاهائی به بن بست خورده

نویسنده

jamshidmashayekhi493.jpg

پرستو سپهری

جمشید مشایخی بازیگر برجسته وچهره پیشکسوت سینمای ایران در حاشیه گرد هم آئی اعتراضی سینماگران به پرسش های روز پاسخ داد.

استاد شما برای مبارزه با یک جریان فاسد وغیر اخلاقی به اینجا آمده اید. آیا دراین میان ارگان یا شخصی را هم برای محکوم کردن سراغ دارید؟

ببینید من معتقدم که شبکه عرضه غیر مجاز فیلم های ایرانی به طور حتم از پشتیبانی یک باند تبهکار برخوردار است.

به عنوان پیشکسوت سینمای ایران آیا اعتقاد دارید که ضرر این قبیل مسائل فقط به تهیه کنندگان سینما می رسد؟

خیر. به هیچ عنوان اینطور نیست. اگر این طور بود که این برنامه را فقط انجمن تهیه کنندگان راه می انداخت. مطمئن باشید نه تنها ضررو زیان به کلیه سینماگران در هر پست ومقام، که دردرجه اول به مردم وفرهنگ آنها وارد می شود. به دلیل اینکه وقتی مردم سینمایی نداشته باشند مملکت برای آنها همچون آغلی خواهد بودبرای اینکه بدن خسته خود را به این سوی و آن سوی بکشند.

به نظرتان چرا دولت مستقیم وارد این ماجرا نمی شود تا خیال همه راراحت کند. به نظرتان از پس این جریان بر نمی آید یا اینکه قضیه چیز دیگری است؟

خیر. متاسفانه مجاری رسمی درایران در برخورد با قاچاق فیلم به نتایج سودمندی نرسیده ونهادهای دیگر، که اغلب انجمن تهیه کنندگان هستند خانه سینما را مطلع کرده اند که این ستادها وکوشش ها درجاهایی به بن بست خورده اند. بنابراین خانه سینما تصمیم گرفته تا قضیه را به طور کلی مورد بررسی قرار دهد.

به نظرتان قاچاقچیان سینما کسانی هستند که فقط به فکر مسائل مادی وحقوقی آنند؟

خیر. متاسفانه این دست از افراد که شما نام بردید تعدادشان محدودتر از کسانی است که با این کار قصد نابودی فرهنگ وتمدن وسینمای این کشور را دارند.

بنابراین شما میگویید که دست افراد معتبر هم در کار است؟

نکند فکر می کنید این افرادی که برسر میدان ها وخیابانها عامل فروش هستند، باعث بانی اصلی این توزیعات هستند؟

شما از آمار قاچاق فیلم اطلاع دارید؟

بله. 15 میلیارد تومان آمار کمی برای سینمای این مملکت نیست. به نظرم باید درخانه سینما اعتراضاتی که به وجودآمده تبدیل به یک حرکت شود تا دائما به مسئولین ومفسدین هشدار داده شود. این قدر این اتفاق باید گسترده شود تا درمیان مردم همه گیر شود. فقط از این راه می توان مبارزه کرد.

اگر بخواهید برای برخورد با این مسائل از ارگان یا شخصی به غیر از آنهایی که درقطعنامه آمده اند نام ببرید، کیست؟

اجازه می خواهم به جای جواب این سئوالتان، مساله دیگری را بازگو کنم. من بسیار مکدر شدم وقتی دیدم از اهالی سیاست، فقط دو سه نفری، آن هم برای خالی نماندن عریضه به اینجا آمدند. ما از اکثر ارگان های دولتی برای کمک تقاضا کرده بودیم اما فقط شاهد چهره های سینمایی هستیم.

انتظار دیگری داشتید؟

صد البته. انتظارم این بود که تعداد مردان دولتی را بیشتر از سینماگران خود دراینجا ببینم تا حداقل برای من روشن شود که جریان برای کسی شوخی نیست. اما مثل اینکه برای خیلی ها شوخی است.

ودرآخر؟

ببینید قصد دشمنان سینمای ایران، زیر سئوال بردن بخش خصوصی و سینمای ایران است. پخش ماهواره ای فیلم ها هم مطرح است وعرضه غیر مجاز فقط به پخش سی دی ختم نمی شود. توزیع، خرید رایت، نمایش عمومی دراتوبوس ها، هواپیماها و… تا ابعاد دیگری که به کنار خیابان ختم می شود، همه این مسائل را دربر می گیرد. موضوع به نظر من خیلی بزرگ است وبرای دفاع از حق ایرانیان دراین زمینه، فقط یک بسیج عمومی می طلبد وبرخورد صرفا پلیسی کافی نیست.