جنگ مردان دولت در ساختمان المپیک

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» بازداشت مأموران حراست سازمان تربیت بدنی

در کمتر از دو هفته پس از درگیری فیزیکی ماموران حراست سازمان تربیت بدنی با ماموران حراست کمیته ملی المپیک، سرانجام نیروی انتظامی برای پایان دادن به مسئله، پای به میدان گذاشت و چندتن از ماموران حراست سازمان تربیت بدنی را بازداشت کرد.

در روز 17 فروردین خبرگزاری ها اعلام کردند به دستور علی سعیدلو، رییس سازمان تربیت بدنی و معاون محمود احمدی نژاد، درهای ساختمان کمیته ملی المپیک پلمپ و از ورود و خروج کارکنان و مراجعان جلوگیری شده است. در پی این دستور، بین ماموران حراست تربیت بدنی اعزامی به کمیته ملی المپیک و ماموران حراست، ابتدا درگیری لفظی و سپس درگیری فیزیکی روی داد.

 این در حالیست که ریاست کمیته ملی المپیک با محمد علی آبادی، رییس پیشین سازمان تربیت بدنی و از یاران احمدی نژادست وعلی سعید لو، رییس جدید این سازمان هم از نزدیکان دولت مستقر به شمار می رود.

خبرگزاری مهر دیروز اعلام کرد: “درگیری ماموران حراست سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک صبح امروز با دخالت ماموران نیروی انتظامی وارد مرحله جدیدی شد. صبح امروز ماموران حراست سازمان تربیت بدنی از ورود مهمانان و برخی ورزشکاران و مسئولان به آکادمی ملی المپیک جلوگیری کردند. تماس مسئولان کمیته ملی المپیک با پلیس 110 پای ماموران نیروی انتظامی را هم به ماجرا باز کرد و آنها برخی نیروهای حراست را که ظاهرا از سازمان تربیت بدنی آمده بودند با خود بردند.”

از سوی دیگر خبرگزاری دانشجویان ایران هم گزارش داد که حوالی ساعت نه شب، کار به درگیری فیزیکی و ضرب و جرح بین ماموران حراست دو نهاد کشیده شده و محمد علی آبادی تهدید به تعلیق فعالیت‌های کمیته ملی المپیک کرده است.

در همین راستا محمدهادی منصوری، مشاور علی آبادی و بازرس کمیته‌ ملی المپیک با اشاره به اینکه “کمیته بین‌المللی المپیک نسبت به خدشه ‌دارشدن استقلال کمیته‌های ملی المپیک از سوی دولت‌ها نیز حساس است”، گفت: “این یک موضوع داخلی خودمان است و نیازی نیست که به گوش خارجی ‌ها برسد.”

از سوی دیگر مصطفی هاشمی طبا، رییس اسبق سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک با اعلام اینکه دعوا بین علی سعیدلو و محمد علی ‌آبادی است، از طریق ایسنا هشدار داد که این درگیری می تواند به دلیل دخالت در امور یک سازمان مستقل و عضو کمیته بین المللی المپیک، باعث محرومیت ورزش ایران شود؛ اتفاقی که سه سال و نیم پیش در عرصه بین المللی، دامنگیر فدراسیون فوتبال شد.

هاشمی طبا گفت: “برخـی از ما هنــوز بچـگی‌ مـان را از دست نـداده‌ایم. به طور یقین دعوایی که شما اکنون در کمیته ملی المپیک می ‌بینید از مقامات بالاتر سرچشمه می ‌گیرد، چرا که این افراد، افراد خودسری نیستند که بخواهند کاری انجام بدهند. ما که ادعای مدیریت جهانی داریم چرا خودمان نمی ‌توانیم مسایل و مشکلاتمان را بین خودمان حل کنیم.”

 پیش از این در سال 2006 و در نیمه دوره اول دولت محمود احمدی نژاد، فدراسیون بین المللی فوتبال، فیفا، تیم های باشگاهی، ملی و بازیکنان ایران را به  علت آنچه “دخالت دولت در امور فوتبال” می دانست، از بازی های بین المللی محروم کرده بود.این محرومیت تا زمان اعلام رسمی تعهد ایران به التزام نسبت به قوانین فیفا ادامه داشت.