از هر دری

نویسنده

سینمای سبز

در ادامه ی حمایت اهالی سینمای دنیا از جنبش آزادی خواهانه ی مردم ایران و پس از حضور سبز سپیده پارسی در لوکارنو،  این بار  جشنواره ی بین المللی فیلم مونترال نیز در اعلام همراهی با مردم ایران سبز پوش شد. بنا بر گزارش های رسیده از کانادا، در روز ۲۷ آگوست، همزمان با آغاز به کار جشنواره بین المللی فیلم مونترال اعضای هیات داوران جشنواره که ریاست این دوره شان به عهده ی جعفر پناهی است همگی با شال هایی سبز در مراسم افتتاحیه  حاضر شدند.

خبرها و گزارش های رسیده حاکی از آن است که هیات داوران جشنواره ی مونترال در حالی سبز پوش شد که عده ی بسیاری از علاقه مندان به سینما و ایرانیان مقیم مونترال نیز با در دست داشتن بادکنک ها و پلاکارد های سبز رنگ همراهی و همپایی با مردم ایران را ابراز کردند و اخبار جشنواره را تحت تاثیر حضور خود قرار دادند طوری که غالب روزنامه های محلی کانادا تصاویر کارگردان های سبز پوش مونترال را در صفحات خبری خود قرار دادند.

 

گفتنی است سینمای ایران با  فیلم‌های سینمایی “ آتشکار” محسن امیریوسفی، “ بیست ” عبدالرضا کاهانی، “ وقتی لیموها زرد شدند ” محمدرضا وطن‌پرست، “ پنالتی ” انسیه شاه‌حسینی و “ فیلم اول “، پناه پناهی فرزند جعفر پناهی در بخش های مختلف این جشنواره حضوری به نسبت چشم گیر دارد.

در کنار انتشار تصاویر داوران سبز پوش جشنواره ی مونترال، هفته ی گذشته تصاویر دیگری نیز در میان جوانان ایرانی دست به دست شد. تصاویری از سینماگران پر آوازه ی سینمای ایتالیا که همگی مچ بند سبز بر دست دارند. هنرمندان ایتالیا که در روزهای پس از انتخابات خونین ایران، هماره جانب مردم را گرفته بودند و اعتراض شان به نقض آشکار حقوق بشر در ایران را بارها و انحای متفاوت اعلام کرده بودند این بار نیز با سبز شدن کارگردان های سینما با مردم ایران همراهی کردند. هنوز تصاویر امیدوار کننده ی مزون گاتینونی که مدل هایش را با مچ بند سبز روانه ی صحنه کرده بود از خاطر جوانان ایران نرفته بود که این بار بزرگترین سینماگران ایتالیا در آستانه ی جشنواره ی ونیز و در هیاتی دسته جمعی به پشتیبانی از مردم ایران برخاسته اند. در میان تصاویر منتشر شده در خبرگزاری های ایتالیایی، تصاویری از برناردو برتولوچی و ننی مورتی دو فیلمساز پرآوازه ی چپ گرای ایتالیا نیز به چشم می خورد.


در کنار داوران مونترال و کارگردانان ایتالیا، خبر دیگر حضور سبزها در سینمای دنیا  از حضور فیلم آخرین حنا مخملباف در جشنواره ونیز حکایت دارد. بنا به گزارش سایت رسمی جشنواره ی ونیز، فیلم “ روزهای سبز ” حنا مخملباف در بخش خارج از مسابقه شصت و ششمین جشنواره فیلم ونیز به نمایش درخواهد آمد.
 این فیلم که شامل تصاویری از اعتراض‌های مردم ایران به نتیجه انتخابات در ایران است، سرگذشت یک زن جوان و افسرده ایرانی را قصه می کند که همراه جامعه درگیر رویدادهای سیاسی می‌شود.


آوا که یک دختر جوان ایرانی ست و از بیماری افسردگی رنج می برد برای مداوا نزد روان‌شناس می‌رود. روان‌شناس از او می‌خواهد تئاتر کار کند. اما تئاتر او که الهام‌گرفته از مشکلات زندگی است توقیف می‌شود و همین موضوع نومیدی او را دو چندان می کند. در این میان مردم امیدوارانه به خیابان‌ها می‌ریزند تا با رای دادن رئیس جمهور را عوض کنند. اما آوا از تغییر ناامید است. به خیابان می‌رود و با مردم صحبت می‌کند تا شاید بر ناامیدی خود غلبه کند… حنا مخملباف درباره فیلم جدید خود که نخستین فیلم سینمایی درباره رویدادهای پس از انتخابات در ایران به شمار می‌آید گفته است: “من جامعه‌شناس نیستم، اما فیلم من جامعه‌شناسانه است. دوربین من مثل آینه جامعه ایرانی در حال انقلاب را به شما نشان می‌دهد. با همه امیدها و تردیدهایش…”