فیلتر هوشمند اینترنت، به زودی

تلگراف
تلگراف

» گزارش تلگراف از محدود تازه شبکه های اجتماعی در ایران

وزیر ارتباطات ایران روز جمعه گفت، این کشور  به منظور حذف محتویات اینترنت که مقامات ایران مجرمانه یا زننده می‌شمارند، در شش ماه آینده “فیلترینگ هوشمند” را راه‌اندازی خواهد کرد.

تهران پیشاپیش دسترسی به وب سایت‌هایی نظیر فیسبوک، توییتر و یوتیوب را مسدود کرده تا شهروندان این کشور نتوانند به محتویات آن دسترسی داشته باشند یا جمهوری اسلامی را تضعیف کند.

بیانات محمود واعظی دو روز پس از آن صورت گرفت که یک هیئت، با وظیفه سیاست‌گذاری اینترنت، به این وزارتخانه دستور داد تا استفاده از اینستاگرام را در مدت دو ماه ساماندهی کند و در غیر این صورت دسترسی به آن مسدود خواهد شد.

ماه گذشته، ایران دسترسی به یک صفحه اینستاگرام را که به زندگی جوانان ثروتمند ایرانی می‌پرداخت و موجب خشم این کشور تحریم‌زده شده بود، مسدود کرد. در ماه سپتامبر قوه قضاییه به دولت یک ماه فرصت داد تا ابزارهای اینترنتی پیام کوتاه وایبر، تانگو و واتزاپ را به خاطر توهین به مقامات ایران مسدود کند، اما دسترسی به این برنامه‌ها هنوز آزاد است.

سانسور اینترنت ستون فقرات ستیز بین تندورهای محافظه‌کار و اعضای دولت از جمله حسن روحانی رئیس جمهور ایران است که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. آقای روحانی سانسور اینترنت را غیرسازنده خوانده است اما محافظه‌کاران افراطی که نهادهای کلیدی را در اختیار دارند با این نظر مخالفند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای واعظی گفت: “اولین فاز فیلترینگ هوشمند در مدت یکماه، فاز دوم در مدت سه ماه و فاز سوم در عرض شش ماه آماده می‌شود.”

در ماه سپتامبر خبرگزاری فارس به نقل از او گفت، مهندسان این وزارتخانه روی روش‌های حذف محتوی مجرمانه شبکه‌های اجتماعی کار می‌کنند.

در همین حال، یک مقام پلیس گفت “فیلترینگ هوشمند شبکه‌های اجتماعی” بهتر از مسدود کردن اینترنت است و به این ترتیب کاربران می‌توانند از جنبه‌های “سودمند” اینترنت بهره گیرند.

ایران اوایل سال ۲۰۱۱ پلیس اینترنتی را برای مبازه با جرایم سایبری بخصوص در مورد شبکه‌های اجتماعی که در میان مخالفان حکومت محبوبیت دارد، راه‌اندازی کرد.

این نهاد مورد انتقادات شدید قرار گرفته است و رئیس آن در دسامبر ۲۰۰۱ پس از مرگ ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس، زیر شکنجه ماموران پلیس سایبری، از سمت خود برکنار شد. مرگ بهشتی موج اعتراضات بین‌المللی را همراه داشت.

آمار رسمی نشان می‌دهد بیش از ۳۰ میلیون از جمعیت ۷۵ میلیونی ایران از اینترنت استفاده می‌کنند. یک تحقیق اخیر گفته است، ۶۹ درصد از کاربران جوان برای دور زدن فیلترها از نرم‌افزارهای غیرقانونی استفاده می‌کنند.

منبع: تلگراف  - 14 نوامبر