کاهش خرید نفت ایران توسط چین

نویسنده

» آمار بلومبرگ از صادرات

صدور نفت ایران به چین برای چهارمین ماه پیاپی در ماه مارس کاهش یافت و به حداقل میزان 22 ماهه خود رسید.

بر اساس محاسبات انجام شده، واردات بزرگترین خریدار نفت ایران ، یعنی چین، با 6.2 درصد کاهش به 1.08 میلیون مترمکعب، یا 254000 بشکه در روز رسیده است. میانگین صدور نفت از خلیج فارس در سال گذشته روزانه معادل 557413 بشکه در روز بوده است.

کاهش خرید نفت چین از ایران از آنجا شروع شد که شرکت بین المللی نفت و مواد شیمیایی چین از امضای قراردادی برای سال 2012 با شرکت ملی نفت ایران، به دلیل اختلاف بر سر قیمت، خودداری کرد. این اختلاف نهایتا در ماه فوریه حل شد. کاهش خرید نفت ایران از سوی چین در حالی اتفاق می افتد که آمریکا و اتحادیه اروپا قصد دارند تحریم های بیشتری را بر ایران اعمال و از ادامه برنامه هسته ای ایران جلوگیری کنند.

گوردون کوان، متخصص انرژی در هنگ کنگ گفت “واردات نفت از ایران باز هم کاهش خواهد یافت.” وی گفت: “این بیشتر به نفع امنیت انرژی چین است که منابع تامین انرژی خود را تنوع ببخشد.”

تنگه هرمز، واقع شده میان ایران وعمان، جائی است که کل نفت خلیج فارس، معادل 20 درصد نفت جهان روزانه از آنجا عبور می کند. ایران تهدید کرده است که در تلافی تحریم های آمریکا و اروپا این تنگه را خواهد بست.

چین برای هر بشکه نفت ایران در ماه مارس معادل 118.70 دلار پرداخت کرده  که این رقم در ماه فوریه معادل 112.21 بوده است. کاهش 6 درصدی حجم واردات نفت پس از کاهش 45 درصدی در ماه فوریه نسبت به ماه ژانویه صورت می گیرد.

دولت اوباما از چین خواسته  برنامه خود را برای کاهش خرید نفت از ایران ارائه دهد و گفته کاهش های قبلی کافی نبوده است. اگر کشورها تا پایان ماه ژوئن خرید نفت خود از ایران را کاهش ندهند، نهاد هایی از آن کشور که در مبادلات نفتی با ایران قرار دارند از سیستم بانکی آمریکا محروم خواهند شد.

ایران در ماه مارس به هشتمین تامین کننده نفت چین تبدیل شد.ایران در سال 2011 سومین تامین کننده نفت چین پس از عربستان سعودی و آنگولا بود.

واردات نفت چین در ماه مارس از عربستان سعودی معادل 3.95 میلیون تن و 6.63 میلیون تن از آنگولا بوده است. عراق نیز با 1.6 میلیون تن هفتیمن تامین کننده نفت چین بوده است.

منبع: بلومبرگ – 23 آوریل 2012