تهدید به لت و پار کردن معترضان توسط کیهان

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» زمینه سازی برای برخورد در عاشورا

هم‌زمان با نزدیک شدن به روزهای عزاداری تاسوعا و عاشورا، و پیام میرحسین موسوی، رهبر مخالفان درباره اعتراضات مردمی در این روز، روزنامه کیهان، که مدیرمسوول آن توسط رهبر جمهوری‌اسلامی، انتخاب می‌شود، دست به تهدید موسوی و کروبی و دیگر معترضان به نتایج انتخابات زد.

تهدیدهای کیهان از زمانی آغاز شد که موسوی در پیام خود به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، خواستار آن شد که همراهان وی “کاری زینبی” انجام دهند. وی همچنین در پیام خود، دستور خاتمه جنگ وپذیرش قطعنامه 598 از سوی آیت‌الله خمینی را، نشانه “پذیرش اشتباه” از سوی وی دانسته بود.

این مساله باعث شد که روزنامه کیهان، با درج مطلبی، موسوی را “مهره جریان سبز اموی” بخواند و معترضان را “اوباش آشوبگر و وابستگان گروهک‌ها” معرفی کند. کیهان در ستون اخبارویژه خود، اعلام کرد که موسوی مسیر “میدان امام حسین  – انقلاب” را به عنوان مسیر راه‌پیمایی و تظاهرات در روز عاشورا مشخص کرده و با نقل مقاله‌ای، نوشت: “تصور کنید که اگر روز عاشورا افرادی را ببینید که نشانه هواداری از جنبش داشته باشند، چه بلایی بر سر آنها خواهید آورد؟ تصور صحنه ابدا دشوار نیست. مردم آن‌ها را به قصد کشت می‌زنند و کشتن آنها را ثواب بزرگی می‌دانند. آن‌ها هرچه خشم و کینه از یزید و شمر و… دارند را بر سر هواداران جنبش آوار می‌کنند. لت و پار کردن و شکستن سر و دست و دنده آن‌ها که جای خود دارد.”

مطلب کیهان درباره اعلام مسیر راه‌پیمایی از سوی میرحسین موسوی، با واکنش شدید سایت‌های هوادار موسوی، مواجه شده است. سایت امروز، که نزدیک به سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است  – در مطلبی کوتاه، ضمن آنکه کیهان را “اتاق فکر فتنه” نامیده، اعلام کرده است که :“یادداشت اخیر مهندس موسوی حاوی هیچ‌گونه اعلامی برای راهپیمایی از میدان امام حسین(ع) تا میدان انقلاب در روز عاشورا نبوده است.”

با این حال کیهان  در یادداشتی به قلم حسین قدیانی- از وبلاگ‌نویسان اصول‌گرا که اخیرا توسط قوه قضاییه احضار شده است  – آورده: “سران فتنه شک نکنند به تک تک اهانت هایی که کرده اند، به قطره قطره خونی که از ملت ریخته اند، تودهنی سخت و حیدری خواهند خورد.”

در این یادداشت همچنین موسوی و کروبی تهدید شده اند که این‌بار نیروهای “حزب‌الله” تنها به حضور در خیابان اکتفا نخواهند کرد: “جناب موسوی بداند؛ در 2 بیانیه اخیری که نوشت، هم به امام بزرگوار ما و هم به رهبر ما حرف‌هایی زدند که ما ناچاریم این را بگوییم؛ اگر دستگاه قضایی به وظیفه خود به درستی عمل نکند، پاسخ ما به سران فتنه پشیمان کننده خواهد بود. این بار قیامی چون 9 دی فقط به حضور و شعار ختم نخواهد شد.”

 این روزنامه همچنین در سرمقاله خود، با اشاره به اعتراضات مردمی در روز عاشورای سال گذشته، چنین نوشت: “سال پیش نیز در ادامه فتنه پس از انتخابات، فتنه‌گرانی که این بار آن‌ها این نقش را به خیال خام خود برعهده گرفته بودند تا خط عاشورا و گفتمان انقلاب اسلامی را کم‌رنگ نمایند، به هتک حرمت عاشورا پرداختند؛ سوت و کف زدند، پرچم‌ها و بنرهای یا حسین(ع) را به آتش کشاندند، به سوی نمازگزاران ظهر عاشورا سنگ پرتاب کردند و… اما توده‌های میلیونی مردم عاشورایی و ولایی ایران اسلامی در 9 دی به «هل من ناصر ینصرنی» ولی زمان خود پاسخ دادند و لکه ننگ هتک حرمت به عاشورا را پاک کرده و جریان نیمه جان فتنه 88 را در تاریخ نظام آرشیو کردند.”

این روزنامه همچنین از قول آیت‌الله صادق لاریجانی، رییس قوه‌قضاییه، معترضان به نتاج انتخابات را متهم کرد که “شبیه به بنی‌امیه” عمل کرده‌اند و افزود: “در روز عاشورا با شعار یا حسین بر تنها حکومت شیعی جهان شوریدند و از ولی زمانه سرپیچیدند و جریان منافقانه‌ای راه انداختند و حال بیانیه می‌دهند که در عاشورا مظلوم واقع شده‌اند.”

این روزنامه همچنین امروز، در آخرین شماره منتشر شده خود پیش از تعطیلات، در سرمقاله اش، بار دیگر نسبت به حضور جریان “فتنه” هشدار داده و با اعلام اینکه “مثل روزهای قیام کربلا عده زیادی از عوام و خاص مردود شدند و قافیه را به بی‌بصیرتی خود باختند. آنان که گوش به ولی زمانه خود داده و زیر علم او ایستادند، از مهلکه گمراهی و تباهی جان به در برده و آنان که به هر دلیل از راهبر و نشانه هدایت فاصله گرفتند، در قعر سیاهی این زاویه گم شدند” خواستار “بصیرت نافذ” از سوی مسوولان شده است.

 

از فرستادن به جهنم تا بریدن سر

این مطالب کیهان و دیگر تحلیل‌های سایت‌های نزدیک به اصول‌گرایان در حالی منتشر می‌شود که در روزهای اخیر، این سایت‌ها مطالب مختلفی با مضمون تهدید رهبران مخالفان منتشر کرده اند.در آخرین نمونه از این دست، سایت اصول‌گرای الف، متعلق به احمدتوکلی، با انتشار یادداشتی، خواستار “محاکمه و به جهنم فرستادن سران فتنه” شده بود.

از سوی دیگر وحید یامین‌پور، مجری برنامه تلویزیونی “امروز، دیروز، فردا” و از نویسندگان سایت رجانیوز، با انتشار خاطره‌ای از سفر حج، نوشت: “یکی از همین جوانان شیعه‌ی اهل قطیف انگشت سبابه‌اش را روی حنجره‌اش کشید و گفت سران فتنه جانشان را مدیون «سیدنا القائد» هستند وگرنه مردم سرشان را گوش تا گوش می‌بریدند.”

این البته نخستین بار نیست که این رسانه‌ها و بخصوص روزنامه کیهان، دست به تهدید مخالفان خود می‌زنند. در حاشیه‌سازترین نمونه از این دست، پیش از برگزاری انتخابات دهم ریاست‌جمهوری، و چند روز پس از ترور بی‌نظیر بوتو، روزنامه کیهان، در سرمقاله خود، احتمال ترور سیدمحمد خاتمی – که در آن زمان کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری بود – را مطرح کرد و زمانی که با اعتراض احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب رو به رو شد در یادداشتی به قلم حسین شریعتمداری،  نوشت: “اگر یک روزنامه - مثلا کیهان- درباره احتمال ترور فیزیکی یکی از شخصیت‌های نظام هشدار بدهد، باید مورد ملامت و اعتراض قرار گیرد، یا به خاطر این هشدار باید تشویق شود؟ پاسخ این سوال هم کاملا روشن است و بدیهی است که باید از هشداردهنده - در اینجا روزنامه کیهان - قدردانی و تشکر شود.”

این روزنامه درباره خطر ترور خاتمی، چنین نوشته بود: “هدف تندروها از حضور در عرصه انتخابات بالا بردن هزینه نظام است و نه سود رساندن به روند آن و به رسمیت شناختن نتایج انتخابات. آیا آنان وقتی در یک روش به بن‌بست می‌رسند به روش دیگر روی نمی‌آورند؟ آمریکایی‌ها در پاکستان ابتدا تلاش وافری کردند تا از طریق تبلیغات و دیپلماتیک، بی‌نظیر بوتو را به قدرت برسانند و از طریق او پاکستان را بدوشند ولی زمانی که دریافتند به هیچ قیمتی حزب او توان به دست آوردن اکثریت را ندارد به روش دیگری متوسل شدند. این یک عبرت است. بعضی از اصلاح‌طلبان سابقه روشنی! در این خصوص دارند.”

 

عاشورای تهران

اعتراض رسانه‌های اصول‌گرا به آنچه حرمت‌شکنی معترضان در روز عاشورای سال گذشته  می خوانند در حالی است که شواهد حاکی از آن است که اعتراضات مردم در این روز، به شدیدترین شکل ممکن سرکوب شد. رسانه‌های خبری، حجم خشونت اعمال شده در این روز را، قابل مقایسه با دیگر روزها نمی‌دانند.

براساس عکس‌ها و فیلم‌های منتشر شده از اعتراضات سال گذشته روز عاشورا، چند تن از معترضان از روی پل‌های روگذر به پایین پرتاب شدند، ماشین‌های نیمه‌سنگین  نیروی انتظامی از روی معترضان رد و همچنین به تعدادی از معترضان شلیک شد. آمار ارائه شده توسط مقامات رسمی و بیانیه نیروی انتظامی، نشان می‌دهد که دست‌کم 8 نفر در حوادث روز عاشورا کشته شده‌اند. بسیاری از فعالان سیاسی، دانشجویی و مطبوعاتی نیز در روز عاشورا یا روزهای بعد از آن بازداشت شدند. بسیاری از بازداشت‌شدگان خیابانی در این روز نیز در دادگاه‌ها به “محاربه” متهم شدند.

از جمله سرشناس‌ترین جان‌باختگان روز عاشورا، سیدعلی حبیبی موسوی، خواهرزاده میرحسین موسوی، بود. وی در حوالی میدان آزادی، هدف شلیک گلوله قرار گرفته و جان باخته است.

به نظر می‌رسد آن‌طور که سایت امروز اشاره کرده است، باید منتظر ماند و دید که هدف اصول‌گرایان از ایجاد چنین جوی چیست و چه برنامه‌ای برای روز عاشورای امسال تدارک دیده‌اند؟