اوضاع استان محروم سیستان و بلوچستان که برخی آن را “آفریقای ایران” نامیده اند، بحرانی است. خشونت دولتی که در دو سال اخیر در این منطقه به اوج رسیده، و درگیری های مسلحانه مخالفان حکومت اسلامی، این استان را به سوی آینده ای تاریک پیش می برد.
تازه ترین خبرها از سرزمین پهلوانان ایرانی حاکی از آن است که چند روز پس از ربوده شدن امام جمعه فهرج در استان کرمان، امام جماعت مسجد چهارده معصوم شهرستان زاهدان نیز توسط افراد ناشناس ترور شده است.منابع غیر رسمی هر دو مورد را به گروه جندالله نسبت داده و گزارش کرده اند که این گروه در صدد اقدامات تلافی جویانه در پاسخ به اعدام 20 فروردین دو روحانی اهل سنت زاهدان است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان پس از اعدام دو روحانی سنی در زاهدان در خطبه های نماز جمعه این شهر به شدت از حجت الاسلام نکونام، رئیس تام الاختیار شورای قضایی شرق کشور انتقاد کرد.مولانا عبدالحمید طی سخنانی که هیچ یک از رسانه های کشور آن را منتشر نکردند، پشت پرده اقدام مقامات امنیتی این استان و شبکه استانی تلویزیون سیستان و بلوچستان(هامون) در خصوص فریب روحانیان سنی و پخش فیلم اعترافات مولوی عبدالقدوس ملازهی و مولوی محمد یوسف سهرابی را فاش کرد و مجریان و آمران چنین اقدامی را مورد نکوهش قرار داد. این دو روحانی سنی در 21 فروردین 87 ساعتی پس از پخش فیلم اعترافات به اتهام همکاری با گروه جندالله اعدام شدند.
ربایش و ترور دو روحانی شیعه
در ادامه همین ناآرامی ها روز گذشته خبرگزاری ها از “ترور نافرجام امام جماعت مسجد چهارده معصوم زاهدان” خبر دادند. ایسکا نیوز در این خصوص گزارش داد که حجتالاسلام حسین بیجاریف امام جماعت مسجد چهارده معصوم شهرستان زاهدان توسط افرادی که این خبرگزاری آن ها را “اشرار مسلح” نامیده مورد سوء قصد قرار گرفته اما از ترور جان به در برده است.
روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی نیز به نقل از مدیر کل تبلیغات اسلامی و مشاور استاندار سیستان و بلوچستان در امور روحانیون، از ترور نافرجام امام جماعت مسجد چهارده معصوم شهرستان زاهدان، بعد از نماز مغرب و عشای روز هشتم اردیبهشت ماه خبر داد.حجت الاسلام صفر قربانپور این اقدام را محکوم کرد و عاملان ترور را “خوارج زمان” نامید.
وی گفت: “حسین بیجاری که از یک ماه قبل به عنوان امام جماعت مسجد چهارده معصوم از ناحیه اداره کل تبلیغات اسلامی استان منصوب شده بود، و یکشنبه شب هشتم اردیبهشت ماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشا، پس از خروج از مسجد و در خودروی شخصی خود، از سوی دو تن از اشرار خودباخته، به ضرب سه گلوله اسلحه کمری مورد ترور قرار گرفت و مجروح شد”.
این مقام سازمان تبلیغات اسلامی در عین حال ادعا کرد: “حجت الاسلام بیجاری پس از مجروح شدن، خود را به کلانتری نزدیک مسجد رسانده و واقعه را برای نیروهای امنیتی تشریح کرد و سپس به بیمارستان تامین اجتماعی زاهدان منتقل شد”. بنابر این گزارش گلوله اول به چرخ جلوی ماشین و دو گلوله دیگر به زیر قفسه سینه و بازوی این روحانی اصابت کرده است.
از سوی دیگر با گذشت یک هفته از ربوده شدن امام جمعه فهرج در استان کرمان مقام های رسمی تاکنون در مورد سرنوشت وی توضیحی نداده اند.
حجت الاسلام جواد آویش طاهری، امام جمعه بخش فهرج بم دوشنبه شب هفته گذشته توسط سه فرد مسلح از مقابل دبیرستان شبانه دخترانه ربوده شدو تاکنون خبری از وضعیت وی منتشر نشده است.
برخی از رسانه های غیر رسمی طی دو روز اخیر این اقدام را هم به گروه مسلح جندالله که رهبری آن را عبدالمالک ریگی بر عهده دارد نسبت داده اند.
سایت سنی نیوز روز گذشته در این خصوص گزارش دادکه اعضای گروه جندالله که اکنون به “جنبش مقاومت مردمی” تغییرنام داده اند پس از درگیری سنگین با نیروی های نظامی مستقر در شرق کشور “گروگان خود را از فهرج به کوههای صعب العبور بلوچستان منتقل کردند”. این سایت به نقل از منابع خبری خود در سیستان و بلوچستان ادعا کرده که امام جمعه بخش فهرج کرمان “قرار است بعد از محاکمه در انتقام خون دو روحانی سنی به دار آویخته شود”.
این درحالی است که عده ای از مردم این بخش با تجمع در برابر ناحیه مقاومت بسیج سپاه فهرج خواستار تلاش برای آزادی حجت الاسلام طاهری شده اند.
پشت پرده اعدام دو روحانی سنی
به دنبال اعدام مولوی عبدالقدوس ملازهی و مولوی محمد یوسف سهرابی در 21 فروردین 87 و پخش فیلمی از اعترافات این دو روحانی در کنار بخش هایی از سخنان روحانیان اهل سنت، مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان به این اقدام صدا و سیما اعتراض کرد.
وی در نماز جمعه زاهدان بخشی از پشت پرده فیلمی راکه همزمان با اعدام دو روحانی سنی در شبکه استانی تلویزیون سیستان و بلوچستان پخش شد فاش کرد، و گفت: “مصاحبهها که دو سه ماه قبل توسط بعضی ارگان ها از علمای اهلسنت استان گرفته شده، در مورد جریاناتی بودکه در استان رخ داده است. از جاهای مختلف مصاحبههایی بود و بنده هم به نوبه خود تقریباً پرسشهایی را طی حدود یک ساعت مصاحبه پاسخ داده بودم”.
موالانا عبدالحمید افزود: “صحبت آنها این بود که این مصاحبهها پیش مسئولین میرود و مسئولین میخواهند موقف علمای اهلسنت را در مورد مسائل امنیتی بدانند تا ذهن مسئولین درباره موقف علما روشن شود. این مصاحبهها صرفاً به خاطر خیرخواهی و در راستای امنیت منطقه انجام شد، زیرا امنیت برای همه ما، دولت و ملت حیاتی است و تمام فرق و اقوام و مذاهب باید در سایه امنیت زندگی کنند”.
وی ضمن اظهار تاسف از پخش این مصاحبه ها در زمان اعدام دو روحانی اهل سنت در زاهدان گفت: “متأسفانه این مصاحبهها با قطع و بریده همراه با سخنان دو مولوی که اعدام شدند، از شبکه استانی پخش شد، و این مسئله سؤالات بسیاری را در جامعه دامن زد و حتی بسیاری گفتند که آنها را همین مصاحبهها به کشتن داده است”.
وی با اشاره به اینکه “بنده میخواستم از حیثیت خود و علمای دیگری که مصاحبهشان پخش شد دفاع بکنم” گفت: ”اولاً اینکه این مصاحبهها دو سه ماه قبل انجام شده بود و به جریان اعدام مربوط نبود، لذا ما به زمان و نحوه پخش مصاحبهها اعتراض کردیم و از شبکه هامون و صدا و سیما و از کسانی که به صدا و سیما دستور دادند که مصاحبهها را به این شکل پخش بکنند، گلایه داریم”.
مولانا عبدالحمید در ادامه با تاکید براینکه مقامات قضائی باید مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند، افزود: “اگر مقامات قضایی حکمی را صادر می کنند و کسی را میخواهند زندانی بدهند و یا اعدام کنند مسئولیت کار با خود مقامات قضایی است که پرونده در دست آنهاست. اگر به حق قضاوت کنند گردنشان آزاد است و اگر دچار لغزش و اشتباه شوند جواب خدا را خود آنها میدهند. اما کسی که نه پروندهای را دیده و نه در جریان کامل یک اتفاق است چگونه میتواند به کشتن کسی و یا به آزادی کسی حکم کند؟”
سایت مدرسه مذهبی دارالعلوم زاهدان که خطبه های نماز جمعه اهل سنت این شهر را منتشر کرده همچنین از قول مولانا عبدالحمید نوشته: “قطع و برید مصاحبهها آن هم همزمان با اجرای حکم اعدام برای همه سؤال برانگیز بود. این مصاحبهها اگر در وقتی دیگر و بدون قطع و برید و کامل پخش میشد وضعیت فرق میکرد. کسی که حرفی زده و مصاحبهای کرده مسئولیت سخنانش در قبال ملت و دولت با خودش است، اما نحوه پخش و زمان آنها مشکلات و سؤالاتی را ایجاد کرد و از آنجا که مردم این مصاحبهها را از صدا و سیما دیدهاند لازم دانستم به خاطر دفاع از حیثیت خود و علمایی که با انگیزه خیرخواهی و کمک به برقراری امنیت مصاحبه کردند این چند جمله را مطرح کنم”.
وی هم چنین گفت: “ما با نظام جمهوری اسلامی در راستای برقراری امنیت تا آنجا که دست ما برسد همکاری میکنیم” اما تاکید کرد که به دنبال اعدام دو روحانی سنی در زاهدان، اعتراضاتی به علمای اهل سنت وارد شده که ”چرا علما این مسئله را پیگیری نکردند”.
سایت مدرسه مذهبی دارلعلوم که مدیریت آن با مولانا عبدالحمید است با اشاره به اینکه “هیچ کس تا شب اعدام، از اعدام این دو مولوی اطلاعی نداشته است” به نقل از امام جمعه اهل سنت زاهدان گزارش کرده که پس از بازداشت این دو روحانی اهل سنت در 22 آذر 86 “این مسئله توسط عدهای از علما پیگیری و صحبتهایی در این خصوص با مسئولین شد و مسئولین نیز امید دادند که در حکم این افراد تخفیفی قائل خواهند شد، اما در نهایت مقامات قضایی چنین تصمیمی گرفتند و طبق آن عمل کردند”.
هشدار در مورد نزاع مذهبی
مولانا عبدالحمید که در سخنان خود از اهل سنت خواسته “امنیت منطقه رعایت شود و وحدت مسلمین به هم نخورد” در عین حال با انتقاد از نحوه تنظیم اطلاعیه دادگستری استان که همزمان با اجرای حکم اعدام دو روحانی سنی صادر شد، گفته است: “چیزی که در اطلاعیه دادگستری پسندیده نبود جملهای با این مضمون بود که دیروز منافقان به نام شیعه، شیعه میکشتند و امروزه نیز عدهای دیگر به نام سنی، شیعه را میکشند”.
وی آنگاه با انتقاد از این اطلاعیه که از سوی حجت الاسلام نکونام رئیس تام الاختیار شورای قضایی شرق کشور صادر شده بود، تاکید کرد: “الفاظی که در اطلاعیهها میآیند باید بسیار حساب شده باشند. شیعه و سنی در این استان برادرند و نه شیعه اینجا سنی را کشته و نه سنی شیعه را کشته است. افراد خلافکار ممکن است از سنی بلند شوند و کسی را بکشند و ممکن است از شیعه بلند شوند و افراد طرف دیگر را بکشند. هر کس انسانی را بکشد خواه شیعه باشد یا سنی، خلافکار است و نباید با اسم مذهبشان از آنها نام ببریم”.
وی در ادامه نسبت به بروز نزاع مذهبی به مقامات حکومتی هشدار داد و از جمله اظهار داشت: “ما باید دقت کنیم که اختلاف و نزاع مذهبی بروز نکند. اگر خلافی در بلوچستان انجام میگیرد نباید ملت بلوچ زیر سوال برود و مورد خطاب قرار گیرد، و اگر در سیستان خلافی روی میدهد نباید تمام سیستانیها زیر سوال بروند و مورد خطاب قرار گیرند.خلافکار، خلافکار است چه شیعه باشد و چه سنی. در اینجا مسائل بسیاری است ولی ما نباید به نام مذهب و قوم از آنها یاد کنیم”.
این اخبار درحالی منتشر می شود که سه روحانی دیگر سنی به نام های “مولوی عبدالعلی خیرشاهی” در مشهد، ”ماموستا حسن زارعی” و “ماموستا ایوب گنجی امام جمعه مسجد قبای سنندج” هم از دو هفته پیش بازداشت شده اند.