آغاز حمله بزرگ در سوریه با حضور نیروهای ایرانی

نویسنده

حمله بزرگ در سوریه با حضور هزاران ایرانی، شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان و پشتیبانی هوایی روسیه،آغاز شد.

به گزارش خبر گزاریها در حالی که شرق سوریه همچنان در تصرف شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی (داعش) قرار دارد، عصر دیروز ( جمعه۲۴ مهر) حمله زمینی به جنوب حلب آغاز شده است.  

 

حلب بزرگ‌ترین شهر و مرکز تجاری - صنعتی سوریه است که در نزدیکی مرزهای ترکیه قرار دارد. کنترل این شهر که همچنان بیش از دو میلیون تن ساکن آن هستند، در اختیار هم نیروهای دولتی و هم مخالفان حکومت دمشق است. 

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع نظامی دولتی سوریه به  رویترز گفت:” این‌‌ همان جنگ موعود است. صد‌ها تن از نیروهای ایرانی و حزب‌الله لبنان، از نیروهای ارتش سوریه در این حمله پشتیبانی می‌کنند. برای نخستین بار است که نیروهای نظامی ایرانی به این تعداد در جنگ سوریه مشارکت می‌کنند .”

ورود نیروها، تکذیب جمهوری اسلامی

 چهار شنبه گذشته رییس سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد:” هزاران سرباز ایرانی درفرودگاه “حمیم”در “لاذقیه” سوریه پیاده شدند.” خبرگزاری رویترز از قول دو مقام ارشد منطقه به خبرداد که ارتش سوریه به همراه سربازان ایرانی و حزب‌الله و با پشتیبانی حملات هوایی روسیه آماده یورش به شورشیان درحلب شده‌ است.همزمان اخباری در گروهی از رسانه های عربی در باره حضور قاسم سلیمانی،منتشر شده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز: «تدارکات برای انجام یک نبرد بزرگ و قریب الوقوع در حلب مشهود است. ارتش سوریه، پیکارجویان حزب‌الله و هزاران سرباز ایرانی که در روزهای اخیر به صحنه آمده‌اند، همگی بسیج شده‌اند. دیگر این امر پنهان نیست که هزاران ایرانی اکنون در سوریه هستند و نقش آنها بنیادین است .”

برخی منابع موثق داخلی بر انتشار شفاهی اخباری صحه می گذراند که حکایت از پرداخت کلیه های هزینه عملیات روسیه در سوریه از جانب جمهوری اسلامی دارد. بر اساس این اخبار، سفر پنهانی قاسم سلیمانی به روسیه که به “ ائتلاف” طرفداران بقای بشر اسد منجر شد، برای تقبل هزینه های جنگی سوریه توسط جمهوری اسلامی بود.

روزنامه لبنانی «الاخبار»- نزدیک به حزب‌الله لبنان - با تایید این خبر، از آغاز مرحله دوم عملیات ائتلاف جدید که با حضور دولت سوریه، ایران، روسیه و حزب‌الله لبنان تشکیل شده خبر داده است.

به نوشته “ الاخبار”:“این اقدام ایران نشان دهنده نقش مستقیمی است که تهران در کنار ارتش سوریه در عملیات زمینی بزرگ بعهده دارد.”

جمهوری اسلامی خبرورود سربازان ایرانی به سوریه را که هفته گذشته از سوی خبرگزاری “رویترز ” اعلام شده تکذیب کرده و” کذب محض” خوانده بود.