بورس تحصیلی ندا آقاسلطان

نویسنده

» گزارش تایمز از اعتراض دولت ایران به اکسفورد

ریچارد کرباج

در خبرها آمد هزاران پوند برای بورس تحصیلی ندا آقا سلطان که به افتخار دختر جوان ایرانی که در جریان اعتراضات خیابانی در ایران کشته شد، نامگذاری شد به دانشگاه آکسفورد اهدا شد. استقبال عمومی فراوان بود اما  روزنامه تایمز خبر شده  که دولت انگلستان به دانشگاه کوینز توصیه کرده از اهدای این جایزه خودداری کند چون که دولت ایران به این کار اعتراض کرده است

یک منبع دیپلماتیک به تایمز گفت که نامگذاری بورس تحصیلی باعنوان ندا آقا سلطان ضربه دیگری به روابط پر از تنش ایران و انگلستان وارد می کند. منتقدان عقیده دارند که این عقب گرد دولت انگلستان در مقابل حکومت ایران نشان می دهد که برخلاف اعلام مکرر این موضوع که انگلستان  طراح اعتراضات مردمی در ایران است، این کشور چنین قصدی ندارد. در جریان اعتراضات مردم  به نتیجه انتخابات ژوئن در ایران، یک کارمند سفارت بریتانیا دستگیر شد و خبرنگار بی بی سی از این کشور اخراج شد.

مخالفان ایرانی بشدت از اینکه دولت انگلستان، سفیر این کشور را به مراسم تحلیف آقای احمدی نژاد فرستاد، انتقاد کردند و این اقدام را بی اعتنایی به نقض حقوق بشر در مقابل وارد گفتگو شدن با حکومت ایران در مورد مسائل اتمی، تلقی کردند.

از روزی که از دو منبع ناشناس  مبلغ پانزده هزار پوند برای بورس تحصیلی ندا آقا سلطان به دانشگاه کوینز داده شد، دانشجویان سابق، والدین دانشجویان و مردم هم مبالغی به این دانشگاه اهدا کردند.

ندا آقا سلطان، 26 ساله، روز 20 ژوئن در جریان اعتراضات خیابانی به  نتایج انتخابات، کشته شد. او تبدیل شد یه سمبل جهانی وحشیگری حکومت ایران.

سخنگوی دانشکده کوینز گفت که تصمیم اهدای بورس تحصلی یک تصمیم سیاسی نیست اما مشاهده این عکس العمل باعث تعجب اش نشده است. وی افزود که اگر دانشگاه تصمیم بگیرد مبلغ چهار هزار پوندی که از دو اهدا کننده ناشناس دریافت کرده است، پس بدهد، این هم یک تصمیم گیری سیاسی محسوب می شود.

وی گفت:« یکی از اهداکنندگان متعهد شده است تا پنج سال مبلغ ده هزار پوند به این بورس کمک کند. دانشکده هم مسلما از دریافت مبالغ اهدایی که برای هزینه تحصیل و کمک به دانشجویانی که می خواهند در آکسفورد تحصیل کنند و به دلایل مشکلات مالی نمی توانند، استقبال می کند».

یک دیپلمات ارشد گفت که دولت باید به دانشکده کوینز توصیه کند که در شرایطی که دولت بریتانیا در تلاش است تا کارمند محلی سفارت انگلستان در ایران را که به دلیل نقش داشتن در اعتراضات خیابانی دستگیر شده است، آزاد کند، نباید بورس تحصیلی ندا آقا سلطان را ایجاد می کرد.

وی گفت:« اگراز ما سووال می شد، ما با آن مخالفت می کردیم زیرا از سوی دولت ایران دشمنی تلقی می شد. اما دانشگاه آکسفورد در این باره به ما چیزی نگفت و می توانست بعنوان یک موسسه آموزشی مستقل عمل کند».

این منبع دیپلماتیک خاطرنشان کرد که ایران به غلط دولت بریتانیا را متهم می کند که در ایجاد بورس تحصیلی دخالت داشته است، که به دنبال آن معاون سفیر ایران در  لندن، نامه خشم آلودی به پروفسور پل مادن، رئیس دانشکده کوینز، ارسال کرد.

این دیپلمات گفت متوقف کردن برنامه های اتمی ایران مسئله مهم تری برای دولت انگلستان است تا اهدای بورس تحصیلی. وی افزود که بورس تحصیلی در مقابل همه مشکلاتی که در پیش رو داریم، قطره ای است در دریا.

 

منبع: تایمز 28 نوامبر