مهراوه دیگر ممنوع الخروج نیست

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» پایان اعتصاب غذای نسرین ستوده

رضا خندان از برداشتن محدودیت قضایی دختر ۱۲ ساله اش و پایان اعتصاب غذای نسرین ستوده بعد از ۴۹ روز خبر داد.

همسر خانم ستوده روز گذشته پس از ملاقات با این وکیل دادگستری، در صفحه فیس بوک خود نوشت “در ملاقات استثنایی عصر امروز، نسرین با توجه به برداشتن محدویت قضایی مهراوه به اعتصاب خود پایان داد”.

آقای خندان توضیح بیشتری درباره ملاقات دیروز که آن را “استثنایی” خوانده و همچنین برداشتن محدودیت قضایی دختر نوجوانش نداده است.

اما وب سایت کلمه از دیدار آقای خندان و گروهی از فعالان زن با نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر داده و نوشته است که متعاقب این دیدار و پیگیری ها و مذاکره محمدرضا تابش و ابوترابی فرد با رئیس مجلس و قوه قضائیه و با برداشتن محدودیت های قضایی از مهراوه خندان، دختر نسرین ستوده، وی به اعتصاب غذای خود پایان داده است.

نسرین ستوده به همراه جعفر پناهی، کارگردان سرشناس ایرانی، برنده جایزه ساخاروف (جایزه حقوق بشر اتحادیه اروپا) در سال ۲۰۱۲ شده اند.

تیرماه جاری و به روایتی خرداد ماه، مهراوه، دختر ۱۲ ساله خانم ستوده و آقای خندان، همسر او با دریافت احضاریه ای از سوی دادسرای اوین ممنوع الخروج شدند. این ممنوع الخروجی در حالی صورت گرفت که به گفته آقای خندان، او و دخترش قصد خروج از کشور را نداشتند. مهراوه هم در ملاقات با مادرش از او خواسته بود وکالتش را برعهده بگیرد.

خانم ستوده از ۵۰ روز پیش در اعتراض به این امر دست به اعتصاب غذا زده و اعلام کرده بود که تا مختومه شدن پرونده قضایی دخترش و رفع ممنوع الخروجی او به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد.

اعتصاب غذای این وکیل دادگستری در زندان اوین، واکنش های بسیاری را به دنبال داشت؛ دختران میرحسین موسوی، بسیاری از فعالان مدنی، رسانه ای و فعالان حقوق بشر و تعدادی از سازمان های بین المللی با انتشار نامه ها و بیانیه هایی از وی خواستند اعتصاب خود را بشکند.

اصغر فرهادی، کارگردان سرشناس ایرانی و برنده اسکار سال گذشته نیز در نامه ای خطاب به خانم ستوده با ابراز نگرانی از وضعیت سلامتی او نوشته بود:

” این روزگار بیش از هر چیز محتاج آموزگارانی چون شماست. شمع وجودتان را از این تاریکی دریغ مدارید. من نیز همچون بسیاری از هموطنان دل نگران سلامت شما هستم و از این طریق با ستایش پایداری تان، تقاضای پایان دادن به اعتصابتان را دارم”.

 تعدادی از فعالان زن هم با حضور در مقابل ساختمان دادستانی تهران و همچنین مجلس شورای اسلامی خواهان رسیدگی به اعتراضات و خواسته های خانم ستوده و انتقال او به بیمارستانی خارج از زندان شده بودند. معاون دادستان تهران در پاسخ به این فعالان حقوق زنان گفته بود که حال خانم ستوده خوب است اما رضا خندان، همسر خانم ستوده روز سه شنبه خبر از وخامت حال او داده و به نقل از بعضی همبندیان همسرش اعلام کرد: “دو روز است که بدنش مایعات را هم قبول نمی کند”.

آقای خندان در صفحه فیس بوک اش نوشته بود: “اکنون وضع جسمی اش به حدی رسیده است که بعید میدانم تا ملاقات بعدی بتواند سرپا باشد. سر گیجه، اختلال بینایی، عدم تعادل در راه رفتن و فشار پایین علام هشدار دهنده ی وخامت حال اوست، در کنار لاغری مفرط. با بعضی از همبندی هایش که صحبت کردم خیلی نگرانش بودند و می گفتند دو روز است که بدنش مایعات را هم قبول نمی کند”.

نسرین ستوده، وکیل بسیاری از فعالان سیاسی و مطبوعاتی و همچنین خانواده‌های جان باختگان اعتراضات پس از انتخابات ۸۸ است که از ۱۳ شهریور ۸۹ در بازداشت به سر می برد. او به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی، تبانی و تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر” به یازده سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوع الخروجی از کشور و ۵۰ هزار تومان به اتهام تظاهر به بی حجابی محکوم شده بود؛ حکم زندان خانم ستوده در دادگاه تجدید نظر به ۶ سال حبس تبدیل شد.