استیضاح وزیر علوم؛ یک هفته پس از رای اعتماد

نویسنده
نازنین کامدار

» ۸۰ نماینده "همیشه" مخالف تهدید کردند

کمتر از یک هفته پس از رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به رضا فرجی دانا، وزیر علوم دولت حسن روحانی، زمزمه استیضاح وی به دلیل انتصاب دو وزیر پیشنهادی قبلی یعنی جعفر توفیقی و میلی منفرد به عنوان مشاور وزیر و معاون آموزشی وزارت علوم، از روز گذشته در مجلس بالاگرفته است؛ زمزمه ای که به نظر می رسد با احضار وزیر اطلاعات به مجلس و انتشار تذکر ۸۲ نماینده به فرجی دانا، در روزهای آینده به چالش دولت و مجلس تبدیل شود.

 نمایندگانی که قصد استیضاح وزیر تازه علوم را دارند،انگیزه خود را انتصاب های اوـ توفیقی و میلی منفرد ـ اعلام کرده اند.

در همین باره، خبرگزاری تسنیم، به نقل از عباس مقتدایی، عضو کمیسیون آموزش مجلس نوشته است: “دلخوری برخی نمایندگان از انتصابات اخیر فرجی دانا روند استیضاح وی را بسیار زودتر از آنچه پیش بینی می شد کلید زد. انتصابات و نوع عملکرد وزیر علوم ناخرسندی تعدادی از نمایندگان را ایجاد کرده و موجب شده مقدماتی برای استیضاح وزیر علوم شکل بگیرد. امروز بیش از ۸۲ نفر از نمایندگان در تذکر کتبی به وزیر علوم در خصوص انتصابات اخیر اعتراض کردند. عمده این تذکر متوجه انتصابات توفیقی در وزارت علوم است. برخی اعضای کمیسیون آموزش به این موضوع معترض هستند زیرا در جلسه ای که قبل از رای اعتماد با حضور وزیر پیشنهادی تشکیل شد فرجی دانا به اعضای کمیسیون ها قول داد در عزل و نصب ها ملاحظات مجلس را مدنظر داشته باشد”.

وی افزوده است: “فرجی دانا قول داد افرادی که شائبه حضور آن ها در فتنه ۸۸ وجود داشته در وزارت علوم به کار نگیرد. در جلسه روز سه شنبه تعدادی از اعضای کمیسیون می خواستند موضوع استیضاح را دنبال کنند که در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که در اولین فرصت از وزیر علوم برای حضور در کمیسیون و اجتماع نظر و دیدگاه های نمایندگان دعوت کنیم. امروز فرجی دانا با حضور در کمیسیون دیدگاه های نمایندگان را خواهد شنید. به نظر می رسد دلخوری بعضی نمایندگان استیضاح وزیر علوم را بسیار زودتر از آنچه پیش بینی می شد کلید بزند”.

جبار کوچکی‌نژاد نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات هم به “خانه ملت” گفته: “این کمیسیون معتقد است در بدنه وزارت علوم خلافی صورت گرفته بنابراین از وزیر اطلاعات می‌خواهیم تا نسبت به شبهات کاری این افراد پاسخگو باشد. بحث دانشجویان ستاره‌دار از جمله موضوعاتی است که باید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به آن پاسخگو باشد. اینکه دانشجویان ستاره‌دار چند نفر و در قالب چه گروه‌هایی هستند و با توجه به اینکه نباید در دانشگاه ادامه تحصیل می‌کردند لازم است توضیحاتی در خصوص ورود آنها به مراکز آموزش عالی ارایه شود. فرجی دانا قبل از رای‌اعتماد از مجلس با حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات اعلام کرد که اعتدال را رعایت کند و از نیروهایی استفاده کند که دارای پرونده‌هایی در زمان کوی دانشگاه و حوادث سال ۸۸ نداشته باشند”.

او از احضار سید محمود علوی به مجلس نیز خبرداده و افزوده: “یکشنبه هفته آینده (۱۹ آبان) به صورت اضطراری از وزیر اطلاعات دعوت می‌کنیم تا در کمیسیون آموزش و تحقیقات حضور یابد. بدون‌شک از وزیر اطلاعات سئوال خواهیم کرد که وضعیت استعلام توفیقی و میلی‌منفرد چگونه است؟ آیا به درستی استعلام انجام شده است یا خیر؛ و اینکه نظر صریح این وزارتخانه نسبت به شبهات به وجود آمده در مورد این افراد چیست. در حال حاضر دیدگاه مجلس آن است که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خلاف عمل کرده و اعتدال‌ها رعایت نشده است. به طور حتم استیضاح، آخرین اهرم بازدارنده است که کمیسیون از آن استفاده خواهد کرد و امید است وزیر علوم اشتباه در انتصاب‌های خود را بپذیرد و آن را تعدیل کند”.

در جلسه علنی دیروز مجلس، ۸۲ نفر از نمایندگان خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص آنچه که “انتصاب افراد دخیل در “فتنه ۸۸” در مناصب جدید مدیریتی که خلاف وعده وزیر علوم به مجلس شورای اسلامی بوده است”، تذکر دادند.

این هجمه پس از آن صورت می گیرد که روزنامه کیهان در شماره دیروز خود چنین نوشت: “وزیر علوم در پی کسب رأی اعتماد مجلس، اقدام به انتصاب فردی به معاونت خود کرد که صلاحیت وی برای وزارت به خاطر مشارکت در فتنه ۸۸ از سوی نمایندگان رد شده بود. فرجی دانا در حکمی میلی منفرد را به عنوان معاون آموزشی وزارت علوم منصوب کرد و این در حالی است که نمایندگان مجلس به خاطر مستندات موجود، با وزارت میلی منفرد مخالفت کرده بودند. میلی منفرد با ۱۶۲ رأی مخالف نمایندگان از مجموع ۲۸۴ رأی، از وزارت بازماند و به جای وی فرجی دانا با ۱۵۹ رأی موافق، ۷۰ رأی مخالف و ۳۲ رأی ممتنع وزیر علوم شد. برخی گزارش های موثق حاکی از آن است که مدعیان اصلاحات دور زدن مجلس و گماشتن برخی نیروهای خود در سطوح معاونت وزیر و مدیر کلی را در دستور کار قرار داده اند که این امر ناقض حسن ظن و اعتماد مجلس به وزراست”.

گفتنیست پیش از این غلامرضا تاجگردون، نماینده مجلس درباره رقم ثابت مخالفان روحانی در مجلس، به سایت “سلام نو” گفته بود: “باید توجه داشته باشیم که برخی از نمایندگان هم به صورت کامل به پیشنهادات دولت و اشخاصی که دولت معرفی می‌کنند، حتی اگر برنامه هم داشته باشند، رای نمی‌دهند. این تعداد از نمایندگان که همیشه مخالف آقای روحانی هستند، رایشان درمورد پیشنهادات دولت همواره منفی است. به نظر من دولت باید فکری به حال این نمایندگان بکند چراکه حدود ۸۰ نفر هستند که همواره در هر رای گیری با دولت روحانی مخالفت می‌کنند”.

علاوه بر اینها روح الله حسینیان، عضو جبهه پایداری نیز به فارس گفته است که علاوه بر تلاش برای استیضاح وزیر علوم، تلاش برای استیضاح زنگنه و ظریف نیز در دستور کار قرار دارد.

او گفته است: “زمزمه‌هایی از استیضاح و سؤالات فزاینده مجلس از وزیر امور خارجه و سؤالاتی نسبت به آمارهایی که آقای زنگنه می‌دهد و واقعیت‌ها را انکار می‌کند و آمار غیر واقعی ارائه می‌دهد تا ناکارآمدی خود را توجیه کند، وجود دارد، بنابراین این مسائل مطرح است که برخی از وزرا یا استیضاح شوند یا مورد سؤال قرار بگیرند”.