نرمش قهرمانانه، برای فریب آمریکا بود

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» طایب: احمدی‌نژاد به درد مذاکره نمی‌خورد، روحانی چرا

بعد از پایان موفقیت‌آمیز گفت‌وگوهای ژنو و توصیف حسن روحانی به “مرد مذاکره” از سوی مهدی طائب تندروترین مدافع احمدی نژٰاد٬ اکنون اصول‌گرایان به  تهدید دولت٬ احضار وزرا به مجلس و سخن گفتن از قبح مذاکره با آمریکا مشغولند.

 رجانیوز٬ وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری٬ در مطلبی ضمن انتقاد از رفتار ظریف٬ چنین درباره برخورد او با خبرنگاران ایرانی نوشته است که این نوع برخورد در شش ماه گذشته “بصورت یک رویکرد همیشگی از سوی دولت و وزیر امور خارجه پیگیری شده و مطابق با آن، خنده رویی برای طرف‎های خارجی با سابقه دشمنی و ترش رویی با منتقدان داخلی، به عنوان یک استراتژی کلی بکار گرفته شده است”.

اشاره این وب‌سایت به مذاکرات اخیر میان ایران و گروه ۱+۵ در وین  و دیدارهای مطبوعاتی محمدجواد ظریف. دیدارهایی که به ادعای رجانیوز “تصاویر مخابره شده از نشست مطبوعاتی محمد جواد ظریف با رسانه‎های خارجی در پایان نشست وین، چهره‎ای خندان و بشاش از او را به نمایش گذاشت، که با خوشرویی و صبر و حوصله به سوالات خبرنگاران خارجی پاسخ ‎می‎دهد، اما آنچه از جلسه دیگر ظریف با خبرنگاران داخلی در وین مخابره شده، ترش روی و حمله شدید وی به منتقدین و رسانه‎های داخلی بوده است”.

دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای غربی٬ هفته گذشته در شهر وین برگزار شد. مذاکراتی که در آن دو طرف “درباره چارچوب و برنامه کاری مذاکرات جامع توافق کرده‌اند” و قرار شد ظریف و اشتون، تا خرداد ماه سال ۱۳۹۳ “چندین جلسه با فاصله‌های حدود چهار هفته یک بار” برگزار کنند و “اولین جلسه رسمی در روزهای پایانی سال ۹۲ در وین” تشکیل خواهد شد و کاترین اشتون “قبل از آن” هم سفری به ایران خواهد داشت.

وندی شرمن٬ معاون وزیرامورخارجه آمریکا٬ پس از پایان این دور از گفت‌وگوها در مصاحبه‌ای با رادیو فردا٬ گفت که

“در اتاق مذاکره همگی حرفه‌ای، متمرکز، مصمم و متعهد بودند که به کار برسند”. آن‌گونه که شرمن گفته “از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی، قدم‌های مهمی برداشته شده است که ما تصور آن را نمی‌کردیم. پیشرفت‌های بسیار زیادی هم هست که باید به دست بیاید”.

هم‌زمان با این مذاکرات و اظهارنظرها درباره آن٬ اصول‌گرایان مشغول انتقاد از دولت و مخالفت با مذاکره با آمریکا هستند. احمد جنتی٬ دبیر شورای نگهبان٬ در نمازجمعه تهران گفته است که “یک عده در این مملکت در حال ساختن شبکه‌های زیرزمینی برای رابطه با آمریکا هستند و من نمی‌دانم که این‌ها از کوزه‌ای که آمریکا از آن نوشیده چه خورده‌اند که دنبالش می‌روند”.

هم‌زمان علی لاریجانی٬ رییس مجلس نهم٬ در گفت‌وگویی با روزنامه فیگارو٬ گفت که “مذاکره با ۱+۵ و ارتباط با آمریکا دو موضوع متفاوت است”. لاریجانی گفت که “مشکل ما با آمریکا یک موضوع تفننی نبوده و ریشه‌های عمیقی دارد، باید دید آیا این ریشه‌ها حل می‌شود یا نه و برای حل این مسئله آمریکا باید اقدامات مختلفی انجام دهد چراکه روابط ایران و آمریکا به خاطر رفتارهای نادرستی که آمریکا علیه ایران روا داشت دچار خدشه شده است”.

هم‌زمان مهدی طائب٬ رییس قرارگاه عمار٬ در یک سخنرانی گفته است که “مذاکرات هسته‌ای ۱۷ - ۱۶ سال است که جریان دارد و نظام هرگز اجازه نداده است این مذاکرات تعطیل شود. تفاوت اینجاست که در این مذاکرات آمریکایی‌ها نیز اضافه شده‌اند”.

به گفته طائب “آمریکا مدعی است که مایل به مذاکره است اما ایران پای میز مذاکره نمی‌نشیند. اکنون نوبت آن رسیده تا مشت آمریکا در این زمینه نیز باز شود تا مردم دنیا بفهمند آنها اهل مذاکره نیستند. احمدی‌نژاد به درد مذاکره نمی‌خورد چرا که می‌گفت هولوکاست را قبول ندارد و اسرائیل باید از روی کره زمین محو شود. اما آقای روحانی برای مذاکره غیرقابل رد است. اصلا روی پیشانی او نوشته شده: «هذا رجل المذاکره!» بنابراین آمریکا دیگر نمی‌تواند به دنیا بگوید او اهل مذاکره نیست. اما می‌توانستند ادعا کنند که ایشان در ایران کاره‌ای نیست و تصمیم اصلی را رهبری می‌گیرد. اما در همین زمان مقام معظم رهبری، «نرمش قهرمانانه» را مطرح کردند تا آمریکا به مذاکره تن دهد”.