دخالت سپاه در انتخابات؛ انتشار دومین ویدئو

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» سعیدی از ضرورت "تغییر معادلات" می‌گوید

فیلمی جدید از سخن‌رانی علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، منتشر شده که وی در آن در جمع اعضای سپاه و بسیج، درباره نقش این دو نیرو در انتخابات و وظایف آن‌ها سخن گفته و تصریح کرده است که “تهدید به سمت قرمز پیش می‌رود و ما می توانیم معادلات را تغییر دهیم”.

فیلم این سخن‌رانی توسط محمد نوری‌زاد منتشر شده و براساس گفته‌های سعیدی، تاریخ آن مربوط به یک هفته پس از خطبه‌های نماز جمعه آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، در ۲۹ خرداد سال ۸۹ است.

سعیدی در این سخن‌رانی می‌گوید که “چالش اصلی” انتخابات تهدیدی است که علیه جمهوری‌اسلامی به وجود می‌آید و وضعیت را نارنجی می‌کند: “اگر وضعیت انتخابات عادی یا زرد بود اصلا نیاز به نگرانی سپاه نبود، اما متاسفانه در سال‌های اخیر چون دشمن وارد صحنه شده… تهدیدی که علیه انقلاب جلوه می‌کند تهدید به شکل نارنجی است که به سمت قرمز پیش می‌رود… ما هستیم و ۱۰ میلیون انسان از سپاه تا خط آخر بسیج. اگر این مجموعه را بتوانیم سر خط کنیم می توانیم معادلات را تغییر دهیم. اگر هم هیچ‎کس کاری نکرد، ما در حد وظیفه خود می‎‌توانیم در معادلات آینده تاثیرگذار باشیم”.

سعیدی در این سخن‌رانی همچنین به سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی در نخستین نمازجمعه پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری در سال ۸۸ اشاره می‌کند که گفته بود بین احمدی‌نژاد و هاشمی‌رفسنجانی اختلاف نظر وجود دارد و نظر احمدی‌نژاد به وی نزدیک‌تر است. به گفته‌ی سعیدی پس از بیان این سخنان: “نه به احمدی‌نژاد در این شرایط یعنی چه”؟

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران از نهادهایی چون مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز تحقیقات استراتژیک و حتی برخی از نهادهای وابسته به رهبر جمهوری‌اسلامی و برخی از تشکل های سیاسی همچون مجمع روحانیون مبارز، به عنوان اپوزیسیون دولت محمود احمدی‌نژاد نام می‌برد و اضافه می‌کند که در این شرایط اپوزیسیون دولت احمدی‌نژاد بودن به معنای مخالفت با دولتی است که “آرمان‌ها”ی آیت‌الله خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای را “محقق کرده است”.

نزدیک به دو هفته پیش محمد نوری‌زاد ویدیویی دیگر نیز از سخنان محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران منتشر کرده بود. تاریخ سخن‌رانی ویدیوی مربوط به جعفری اما مشخص نبود.

فرمانده سپاه در این فیلم با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ از حساسیت این انتخابات و خط قرمز نیروهای حامی جمهوری‌اسلامی در آن سخن می‌گوید. به گفته‌ وی: “نگرانی و دغدغه و خط قرمزی که برای نیروهای انقلاب وجود داشت این بود که مجددا نیروهای مخالف انقلاب و ارزش‌های انقلاب که در دوران دوم خرداد فرصتی پیدا کرده و در حاکمیت نفوذ پیدا کرده بودند روی کار بیایند”.

به گفته‌ جعفری در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ “شیب نگران کننده‌ای” به وجود آمده بود که می‌توانست باعث شود انتخابات به مرحله دوم کشیده شود و در مرحله دوم هم مشخص نبود که چه اتفاقی بیفتد.

پیش از این برخی اصول‌گرایان دیگر نیز گفته بودند که نتایج تمام نظرسنجی‌ها حکایت از آن داشت که انتخابات به مرحله دوم کشیده خواهد شد. از آن جمله می‌توان به سخنان علی‌رضا زاکانی، نماینده مجلس، اشاره کرد که گفته بود نظرسنجی‌های برگزار شده از سوی وزارت اطلاعات و وزارت کشور و همچنین جمع‌بندی شورای عالی امنیت ملی حکایت از آن داشت که انتخابات به مرحله دوم کشیده خواهد شد.

آن‌گونه که فرمانده سپاه پاسداران در این فیلم می‌گوید: “از اینجا مقداری تحلیل‌ها سخت شد و شرایط را پیچیده کرد که هنوز هم خیلی از مسوولین، خیلی از خواص، و حتی برخی از علما نسبت به اتفاقی که افتاده ابهام و اعتراض دارند”.

چند سال پیش نیز یک سایت حامی محمود احمدی‌نژاد نوشته بود که رهبر جمهوری‌اسلامی نیز بر این اعتقاد بوده که انتخابات ریاست‌جمهوری به مرحله دوم کشیده خواهد شد. سایت نکات پرس آن زمان به نقل از محمود احمدی‌نژاد نوشته بود که “محضر رهبری عزیز رسیدم و به ایشان گفتم آقا ان‌شاءالله رای ما بیشتر است، انقلاب برنده است و ما پیروز انتخابات هستیم. آقا فرمودند: چطور این حرف را می‌زنید؟ گفتم چون در متن مردم هستم. گفتند: این حرف قابل قبول نیست، من هم در متن مردم هستم”.

مسوولان جمهوری‌اسلامی کمتر درباره ویدیوی منتشر شده از جعفری حاضر به اظهارنظر شده‌اند. برای مثال علی سعیدی درباره این ویدیو و سخنانی که در آن مطرح شده،‌ گفته بود: “من فکر می‌کنم پرداختن به این موضوع ضرورتی ندارد. من صحبت‌های ایشان را ندیدم تا منظورش را بفهم. بریدن قبل و بعد کلام نمی‌تواند مفهوم گوینده را برساند”.

اشاره وی به تقطیع فیلم این سخن‌رانی توسط محمد نوری‌زاد است. مساله‌ای که البته با اعتراض برخی نیز مواجه شده بود. فیلم جدیدی که از علی سعیدی منتشر شده نیز ویرایش شده است.

چند سال پیش نیز سخنانی از یکی دیگر از فرماندهان سپاه با نام سردار مشفق در فضای مجازی منتشر شده بود. وی نیز در این سخنرانی، حرف‌هایی بر زبان رانده بود که از سوی منتقدان حکومت، تعبیر به دخالت سپاه و نهادهای نظامی و امنیتی در انتخابات شده بود.

انتشار سخنرانی سردار جعفری اما واکنش زیادی در فضای مجازی داشت. بسیاری بر این عقیده‌ بودند که سخنان فرمانده سپاه پاسداران مهر تاییدی است بر ادعاهای میرحسین موسوی و مهدی کروبی ـ دو نامزد معترض به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ ـ که معتقد بودند در این انتخابات با دخالت نهادهای مختلف جمهوری‌اسلامی، “تقلب” رخ داده است.

اکنون فضای مشابهی درباره سخن‌رانی سعیدی نیز به وجود آمده است. وب‌سایت کلمه،‌ نزدیک به میرحسین موسوی، با بازنشر فیلم و متن سخن‌رانی سعیدی،‌ درباره آن نوشت: “اگر وضعیت انتخابات عادی و زرد بود اصلا نیازی به نگرانی سپاه نبود». این جمله بخشی از اعتراف جدیدی است از سوی نماینده رهبری در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع فرماندهان سپاه، درست یک هفته پس از خطبه های مشهور رهبری پس از انتخابات ۸۸ سخنانی که علاوه بر تایید دوباره تقلب در انتخابات ۸۸ دارای نکات قابل توجهی از نقش و حضور سپاه در سال های اخیر و سرکوب ها است. ویدیویی… منتشر شد که دیگر سخنران آن حجت الاسلام سعیدی نماینده رهبری در سپاه است و او نیز به صراحت از نگرانی سپاه از نتیجه انتخابات می گوید و از قدرت سپاه برای تغییر معادلات”.

علاوه بر اصلاح‌طلبان و نیروهای حامی جنبش سبز، در سال‌های گذشته برخی اصول‌گرایان و همچنین نزدیکان احمدی‌نژاد نسبت به دخالت سپاه در انتخابات هشدار داده و یا به آن اعتراض کرده بودند.

از آن جمله می‌توان به انتخابات مجلس نهم اشاره کرد که بلافاصله پس از پایان آن، علی مطهری در نطق خود در مجلس، گفته بود که این نهاد نظامی در انتخابات دخالت کرده است: “از نقاط ضعف انتخابات مجلس نهم با همه شکوهی که داشت، دخالت سپاه پاسداران در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه به صورت حمایت جدی از کاندیداهای موردنظر خود بود. بسیاری از کاندیداها، چه آنها که رای آوردند و چه آنها که رأی نیاوردند، این واقعیت را تایید می‌کنند”. این سخنان البته با تکذیب مقام‌های سپاه مواجه شده بود.

برخی مقام‌های سپاه پاسداران پیش از این گفته بودند که دخالت در انتخابات از وظایف ذاتی سپاه است. به گفته علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در این نهاد،‌ سپاه “چارچوب‌ها و معیارها” را در انتخابات تبیین می‌کند و “وظیفه ذاتی این نیروی نظامی، مهندسی معقول و منطقی انتخابات است”؛ سخنانی که اعتراض محمود احمدی‌نژاد را نیز برانگیخت و او در چندین سخنرانی به انتقاد از سعیدی پرداخت.