زیدآبادی و نرگس محمدی به خانه بازگشتند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» مرخصی سه زندانی٬ اعتصاب غذای قدیانی

به فاصله یک روز پس از سخنان غلامحسین اسماعیلی٬ رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور٬ درباره‌ی اعطای مرخصی فوق العاده به زندانیان واجد شرایط در ماه رمضان٬ نرگس محمدی٬ احمد زیدآبادی و مهدی محمودیان٬ سه زندانی سیاسی به مرخصی آمدند.

نرگس محمدی٬ فعال حقوق‌بشر٬ براساس اعلام مدیرکل زندان‌های استان تهران٬ با وثیقه ۶۰۰ میلیونی و برای ده روز به مرخصی استعلاجی آمده است. وی به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر به شش سال زندان محکوم شده و از حدود دو ماه و نیم پیش در زندان زنجان به سر می برد.

محمدی در دوران بازداشت قبلی اش دچار فلج عضلانی شده بود. وی پس از انتقال به زندان زنجان٬ دچار تشنج هم شد و برای چند روز بینایی خود را از دست داد.

تقی رحمانی٬ همسر نرگس محمدی٬ درباره‌ی شرایط زندان او گفته است: “این زندان برای او مناسب نیست، زیرا زندان تنش زایی است؛ زندانی که بند زنان آن از چهار اتاق نه چندان بزرگ و با ۷۰ زندانی تشکیل می شود. بیشتر زندانیان از معتادان به مواد مخدر هستند که وقتی وارد قرنطینه زندان می شوند، حالت های ترک اعتیاد آنان، آنچنان فضای زندان را ملتهب می کند که اصلا برای یک زندانی عادی و معتاد نیست، غیر قابل تحمل است و اگر نرگس بهبود هم پیدا کند، در صورت بازگشت به زندان، دوباره بیمار خواهد شد و پزشک زندان نیز در این مورد هشدار داده است”.

محمدی چند روز پیش در تماسی تلفنی با خانواده٬ خبر داده بود در زندان زمین خورده و صورت وی به شدت آسیب دیده است. وی با تاکید پزشک زندان در بخش اعصاب و روان بیمارستان ولی‌عصر بستری ‌شد. نرگس محمدی خود درباره‌ شدت جراحات وارده٬ گفته بود: “به مدت ۵ روز توانایی بینایی خود را از دست دادم. بعد از پنج روز مراقبت و نگهداری بینایی‌ام را دوباره به دست آوردم”.

 گفته می شود شرایط بیمارستان به قدری وخیم بوده که محمدی چند بار درخواست کرده است مجددا وی را به زندان منتقل کنند. مامورانی که همراه وی در بیمارستان بوده‌اند٬ در زمان خواب نیز دست وی را با دست‌بند به تخت می‌بستند.

احمد زیدآبادی٬ روزنامه‌نگار و دبیرکل سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) نیز از دیروز به مرخصی آمده است. میزان مرخصی زیدآبادی هنوز مشخص نیست.

زیدآبادی٬ از خردادسال ۸۸ بازداشت شده و تاکنون تنها ۲ بار امکان استفاده از مرخصی را یافته است. نخستین مرخصی وی٬ پس از بیش از دو سال٬ مربوط به پاییز گذشته بود. وی از بهمن ماه سال ۸۸ به زندان رجایی‌شهر منتقل شده است.

زیدآبادی براساس حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب به شش سال زندان، پنج سال تبعید و محرومیت مادام العمر از هرگونه فعالیت سیاسی و شرکت در احزاب و هواداری، و همچنین مصاحبه و سخنرانی و تحلیل حوادث، به صورت کتبی یا شفاهی محکوم شده است.

مهدی محمودیان٬ از اعضای کمیته اطلاع‌رسانی جبهه مشارکت٬ دیگر زندانی سیاسی است که دیروز به مرخصی آمد. محمودیان به دلیل افشاگری‌هایش درباره‌ی وقایع رخ داده در بازداشتگاه کهریزک٬ شهریور سال ۸۸ بازداشت و به ۵ سال زندان محکوم شد. اتهامات وی در دادگاه اجتماع و تبانی علیه نظام اعلام شده بود.

وی در این مدت به علت فشارهای وارده در زندان ٬ بخشی از ریه خود را از دست داد و به همین دلیل، سال پیش با انتقال وی به بیمارستان موافقت شد و برای مدتی تحت معالجه پزشکی قرار گرفت. وی تاکنون تنها یک بار موفق به استفاده از مرخصی در طول دوران بازداشت خود شده است.

محمودیان پس از عمل جراحی به زندان منتقل شده بود و با وجود پیگیری‌های مکرر اعضای خانواده‌ خود٬ موفق به استفاده از مرخصی نشد.

محمودیان چندی پیش با ارسال نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری‌اسلامی٬ نوشته بود که وضعیت در زندان‌های جمهوری‌اسلامی وخیم است و اضافه کرده بود که مسایلی چون تجاوز به زندانیان کم سن وسال٬ روالی عادی در زندان‌هاست.

این سه تن اما تنها کسانی نبودند که در روزهای گذشته٬ موفق به دریافت مرخصی شدند. در هفته گذشته حسن اسدی‌زیدآبادی٬ علی ملیحی و بهاره هدایت٬ هم به مرخصی آمدند.

علی ملیحی٬ مسوول کمیته اطلاع‌رسانی سازمان ادوار تحکیم وحدت٬ با موافقت مسوولان برای مدت سه روز به مرخصی آمد. وی که در بند ۳۵۰ زندان اوین دوران محکومیت خود را می‌گذراند٬ به ۴ سال حبس محکوم شده است.

حسن اسدی‌زیدآبادی٬ مسوول کمیته حقوق‌بشر این سازمان نیز٬ با موافقت مقامات قضایی و امنیتی به مرخصی آمده؛ اسدی‌زیدآبادی به ۵ سال زندان محکوم شده است.

بهاره هدایت٬ عضوشورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت٬ دیگر زندانی سیاسی، برای مدت سه روز به مرخصی استعلاجی آمده است. این مرخصی برای درمان بیماری سنگ کلیه به وی اعطا شده.

بهاره هدایت که مرداد ماه گذشته نیز برای پیگیری درمان بیماری‌هایش به مرخصی استعلاجی آمده بود در زندان به بیماری های گوارشی و داخلی مبتلا شده است.

این فعال دانشجویی که از فعالان جنبش زنان نیز به شمار می‌آید، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اتهاماتی چون فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه‌های بیگانه، توهین به رهبری، توهین به رییس جمهور، اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی، ورود غیرقانونی و تخریب درورودی دانشگاه امیرکبیر هنگام ورود مهدی کروبی به این دانشگاه، در مجموع به ۹ سال و نیم زندان محکوم شده که سال گذشته به دلیل انتشار نامه ای از زندان خطاب به دانشجویان خارج از کشور، به مناسبت روز دانشجو، شش ماه دیگر نیز به آن اضافه شد.

مسوولان قضایی و امنیتی اما تاکنون با مرخصی استعلاجی برخی از زندانیان موافقت نکرده‌اند. ابوالفضل قدیانی، بهزاد نبوی، مصطفی تاجزاده، محمد صدیق کبودوند، فریبرز رییس دانا، محمد سیف زاده، حامد روحی نژاد، انور حسین پناهی، مسعود باستانی،حشمت الله طبرزدی٬ کبری بنازاده امیرخیزی و زینب جلالیان برخی از زندانیانی هستند که تاکنون از مرخصی استعلاجی محروم بوده‌اند.

در همین حال٬ گزارش‌ها حکایت از آن دارد که ابوالفضل قدیانی ٬ پس از ضرب و شتم توسط ماموران زندان اوین و انتقال با پای برهنه و غل و زنجیر به بیمارستان پارس٬ در اعتراض به این رفتار دست به اعتصاب غذا زده است.

به نوشته سایت کلمه قدیانی هنگام انتقال به بیمارستان “با صدای بلند و فریاد، اعلام کرده مسبب تمام فجایع و جنایت های صورت گرفته رهبری است و این تصمیم ها در مورد زندانیان با اطلاع او و برای شکستن اراده و مقاومت آنها صورت می گیرد. این اقدامات نشانه زوال و سقوط قدرت مادی و اخلاقی شخص رهبری است که پاسخ منتقدان و انتخابات به خود را با ضرب و شتم می دهد”.

قدیانی در دادگاه به یک سال زندان محکوم شده بود٬ اما با وجود گذشت ۸ ماه از زمان پایان حبس خود همچنان در بازداشت است. گفته می‌شود به دنبال انتقادات مکرر قدیانی از رهبر جمهوری‌اسلامی‌٬ وی به ۵ سال زندان محکوم شده است. این حکم اما هنوز به قدیانی یا وکیل وی ابلاغ نشده است.

 تاکنون سه بار قلب وی مورد عمل جراحی قرار گرفته ولی هربار پس از عمل جراحی به زندان بازگردانده شده، این در حالی است که کمیسیون پزشکی قانونی ۴ ماه مرخصی برای انجام معاینات و مراقبت از وی را توصیه اکید کرده است.