اعتصاب غذای سحرخیز؛بی خبری ار رشید اسماعیلی

نویسنده
حسین محمدی

» آغاز زندان 12 ساله‌ی خانجانی

همزمان با ادامه اعتصاب غذا و داروی عیسی سحرخیز در اعتراض به توقف روند درمان ، نوید خانجانی، از بهاییان محروم از حق تحصیل برای اجرای حکم دوازده سال زندان خود به زندان رجایی‌شهر منتقل شده و از وضعیت رشید اسماعیلی، عضو تازه دستگیر شده سازمان ادوار تحکیم نیز اطلاعی در دست نیست.

عیسی سحرخیز، روزنامه نگار زندانی، از نخستین روز هفته‌ی جاری و پس از انتقال به زندان دست به اعتصاب غذا و دارو زده است. سحرخیز پیش از این گفته بود که اگر قانون درخصوص پرونده قضایی وی رعایت نشود و برخلاف نظر پزشکان معالج، وی را دوباره به زندان منتقل کنند، از همان روز نخست دست به اعتصاب‌غذا خواهد زد. سحرخیز ابتدا به بند 209 زندان اوین منتقل شد و سپس از آن‌جا به زندان رجایی‌شهر فرستاده شد.

همان زمان فرزند وی گفته بود که “پدرم را همان شبی که او را از بیمارستان به زندان بردند، گفته بود دست به اعتصاب غذا خواهد زد و اگر ماندنش در زندان ادامه پیدا کند حتی داروهایش را هم دیگر نخواهد خورد. طبق نامه های پزشک قانونی و کمیسیون پزشکی که موجود است ادامه درمان پدرم باید در خانه انجام می گرفت و تحت هیچ شرایطی نباید به زندان بازمی گشت چون شرایط و فضای زندان برای او خطرناک است با این حال پدرم را در اقدام ناگهانی حتی بدون اینکه تیم پزشکی و خانواده باخبر باشند شب هفتم شهریورماه از بیمارستان به زندان اوین منتقل کردند. متاسفانه از روزی که به زندان بازگشته تا به حال ما هیچ خبری از او نداشته ایم. وضعیت پدرم به دلیل بیماری هایی که دارد حاد است و حتی شاید باعث مرگش شود. اگر اتفاقی برای پدرم بیفتد مسئولش شخص خامنه ای است. کسی که حتی کوچکترین انتقاد را هم نمی تواند تحمل کند و به همین دلیل با روزنامه نگاران بازداشتی به دلیل کینه های شخصی و خود بزرگ بینی بیش از اندازه اش رفتار بسیار بدی دارد”.

سایت کلمه در این زمینه نوشته است که “پزشکان زندان رجایی شهر مجددا روز یکشنبه نامه ای تنظیم کرده اعلام کرده اند که همانطور که قبلا نیز گفته ایم ما در زندان نمی توانیم برای عیسی سحرخیز کاری انجام دهیم و مسئولیتی در قبال جان او نخواهیم پذیرفت زیرا که جان او در خطر است”.

سحرخیز در شش ماه گذشته به دلیل وضعیت ناگوار جسمانی خود، در بیمارستان و تحت مداوای پزشکان بود. وی اجازه خروج از بیمارستان را نداشت و ماموران وی را تحت نظر داشتند. اما هم‌زمان با برگزاری اجلاس سران غیرمتعهد در تهران، وی به زندان منتقل شد و از همان زمان اعتصاب غذای خود را آغاز کرد.

سحرخیز تیرماه ۸۸ دستگیر و سپس توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام “توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام” به سه سال حبس محکوم شد. خرداد ماه با وجود تمام شدن حکم سه سال محکومیت عیسی سحرخیز وی بر خلاف روند جاری آزاد نشد. او تاکنون از حق مرخصی عادی و استعلاجی محروم بوده و در مدت حبس، تنها به صورت تحت الحفظ و با حضور ماموران به بیمارستان منتقل شده است.

 

انتقال خانجانی به زندان رجایی‌شهر

نوید خانجانی، فعال حقوق بشر که در جریان بازداشت امدادگران داوطلب در تبریز بازداشت شده بود، جهت اجرای حکم به قرنطینه زندان رجایی‌شهر انتقال یافت. وی روز یکشنبه  به بند 2- الف سپاه در زندان اوین انتقال یافته بود. او در اسفندماه سال 88 بازداشت و توسط شعبه 26 دادگاه انقلاب به 12 سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز عینا تایید شد.

خانجانی ابتدای ماه جاری به همراه چندین نفر از امدادگران داوطلب که برای کمک به زلزله زدگان به تبریز رفته بودند، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. گرچه برخی از امدادگران در روزهای گذشته آزاد شده‌اند، اما خانجانی از تبریز به زندان اوین و از آن‌جا به رجایی‌شهر منتقل شده است. گفته می‌شود دلیل انتقال وی به رجایی‌شهر، اجرای حکم 12 سال حبس اوست.

وی از جمله افرادی است که به دلیل اعتقاد به آیین بهاییت، اجازه تحصیل در دانشگاه را پیدا نکرد و بعدها با همراهی دوستانش اقدام به تاسیس جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی کرد.

خانجانی پیش از این اعلام کرده بود که در صورت اجرای حکم خود، تا زمان آزادی دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

 

بی‌خبری از وضعیت رشید اسماعیلی

از وضعیت رشید اسماعیلی، عضو سازمان ادوار تحکیم وحدت و دانشجوی محروم از تحصیل، هیچ اطلاعی در دست نیست. اسماعیلی که روز شنبه توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران اصفهان بازداشت شده بود، تنها موفق به ملاقات کوتاهی با وکیل خود شده و گفته بود که بازجویی‌ها از او همچنان ادامه دارد. ماموران اطلاعات سپاه بدون ارایه حکم، اسماعیلی را بازداشت و برخی از وسایل شخصی، از جمله لپ تاپ وی را با خود برده‌اند.

رشید اسماعیلی که دانشجوی محروم از تحصیل رشته حقوق بشر در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه علامه است، پیش از این و در شهریور سال 88 نیز بازداشت شده بود.

برخی نزدیکان اسماعیلی گفته‌اند که در هفته‌های گذشته اداره اطلاعات اصفهان فشار بر وی را افزایش داده بود. هفته گذشته همچنین حسین یزدی، دیگر فعال سیاسی اهل اصفهان نیز بازداشت شده بود.